پذیرش بیش از ۹۳ هزار بیمار در نیمه اول امسال

رئیس پلی‌کلینیک تامین‌اجتماعی بروجن، این مرکز را انتخاب اول بیمه‌شدگان برای دسترسی به خدمات درمانی توصیف کرد که علاوه بر مردم شهرستان بسیاری از ساکنان مجاور در استان اصفهان نیز به این مرکز مراجعه می‌کنند؛ به نحوی که تنها در شش ماه نخست امسال بیش از ۹۳ هزار مورد مراجعه به این مرکز انجام شده است.

دکتر محمد رضا حمزه در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین با بیان اینکه این مرکز در دو شیفت صبح و بعدازظهر فعالیت دارد، افزود: کلینیک داخلی این مرکز در دو شیفت صبح و عصر دایر است و در کلینیک اطفال نیز پزشک متخصص کودکان در شیفت صبح خدمت‌رسانی می‌کند.

وی اظهار کرد: همچنین در این مرکز روزانه ۵ پزشک عمومی مشغول به فعالیتند؛ به نحوی که سه مطب در شیفت صبح و دو مطب در شیفت بعدازظهر دایر است و در روزهای شلوغ و موارد ضروری، یکی از پزشکان در شیفت دیگر به صورت کمکی حضور می‌یابد.

دکترای علوم آزمایشگاهی، گفت: در کلینیک دندانپزشکی نیز سه دندانپزشک فعالیت دارند که دو نفر در شیفت صبح و یک نفر در شیفت بعدازظهر بیماران را پذیرش می‌کنند. کلینیک مامایی نیز در شیفت صبح فعالیت دارد.

حمزه با اشاره به خدمات کلینیک جراحی این مرکز، تصریح کرد: در این کلینیک پزشک قراردادی میهمان هفته‌ای یک روز حضور دارد که عمل‌های سرپایی بیماران را انجام می‌دهد. علاوه بر آن در کلینیک پوست نیز یک پزشک میهمان، هفته‌ای یک روز به بیماران خدمت‌رسانی کرده و در صورت لزوم عمل‌های جراحی سرپایی بیماران را انجام می‌دهد.

وی ادامه داد: در کلینیک‌های زنان و زایمان و جراحی مغزواعصاب نیز پزشکان قراردادی میهمان، هفته‌ای یک روز بیمه‌شدگان را پذیرش می‌کنند و در کلینیک ارولوژی، پزشک میهمان ماهی دو روز حضور دارد.

رئیس پلی‌کلینیک بروجن با اشاره به خدمات حوزه پاراکلینیک این مرکز افزود: واحد داروخانه و تزریقات در دو شیفت صبح و بعدازظهر فعال بوده و در واحد تزریقات هفته‌ای دو روز اتاق عمل سرپایی فعال است.

حمزه اظهار کرد: واحد آزمایشگاه نیز در شیفت صبح بیماران را پذیرش می‌کند. در این واحد علاوه بر خدمات متداول هماتولوژی، بیوشیمی، میکروبیولوژی، سرولوژی، پارازیتولوژی و ... بخش هورمون نیز از طریق پذیرش و ارسال نمونه‌ها به پلی‌کلینیک مرکز استان، فعال است.

وی گفت: همچنین واحد رادیولوژی با دارا بودن دستگاه‌های دیجیتال، دستگاه عکس تک‌ دندان و عکس OPG پاسخگوی نیاز بیمه‌شدگان در حوزه تصویربرداری است. به ویژه اینکه دستگاه عکس OPG، تنها دستگاه فعال از این نوع در بخش دولتی در سطح شهرستان بروجن است و علاوه بر بیمه‌شدگان سازمان، سایر اقشار برای دریافت این خدمت به مرکز ما مراجعه می‌کنند.

رئیس پلی‌کلینیک بروجن تصریح کرد: یکی دیگر از خدمات این مرکز را واحد کمیسیون و شورای پزشکی تشکیل می‌دهد که علاوه بر بیمه‌شدگان شهرستان بروجن، بیمه‌شدگان شهرستان لردگان نیز از خدمات آن بهره‌مند می‌شوند.

حمزه با بیان اینکه ارائه این خدمات بدون فعالیت بخش پشتیبانی مرکز مقدور نخواهد بود، ادامه داد: بخش پشتیبانی از واحدهای مالی، اداری، کارپردازی، فرابری داده‌ها، خدمات و تاسیسات، نگهبانی و سرایداری تشکیل شده است.

استقبال از خدمات پلی‌کلینیک

وی با اشاره به جایگاه این مرکز در پاسخگویی به نیازهای درمانی بیمه‌شدگان، افزود: نزدیک‌ترین واحد درمانی سازمان به پلی‌کلینیک بروجن، بیمارستان امام علی‌(ع) فرخشهر با ۶۵ کیلومتر فاصله است و دور بودن این مسافت سبب شده است تا خدمات این مرکز به عنوان انتخاب اول بیمه‌شدگان مطرح شود. شهرستان بروجن دارای بیش از ۷۰ هزار نفر بیمه شده است که بسیاری خدمات حوزه سرپایی خود را از این مرکز دریافت می‌کنند.

رئیس پلی‌کلینیک بروجن اظهار کرد: از سوی دیگر واقع شدن بروجن در مرز استان اصفهان، سبب شده است تا بیمه‌شدگان مناطق مجاور این استان نیز برای برخورداری از خدمات درمانی به مرکز ما مراجعه کنند و علاوه بر آن تعداد زیادی از کارگران مراکز صنعتی استان اصفهان در این شهرستان ساکن هستند که خود و خانواده‌های‌شان از خدمات این پلی‌کلینیک بهره‌مند می‌شوند. این درحالی است که گروه‌های مذکور در آمار بیمه‌شدگان شهرستان لحاظ نمی‌شود.

آمار ارائه خدمات

حمزه با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰ بیش از ۱۷۷ هزار و ۲۸۸ نفر از خدمات این مرکز بهره‌مند شده‌اند، گفت: با توجه به شیوع کووید۱۹ در این سال با افت آمار مراجعه کننده مواجه بودیم؛ زیرا تنها در شش ماه اول سال ۱۴۰۱ بیش از ۹۳ هزار مورد مراجعه به این مرکز انجام شده است و پیش‌بینی می‌شود که تا پایان سال بیش از ۲۰۰ هزار مورد ارائه خدمت انجام شود.

وی درخصوص آمار نیروی انسانی این مرکز، تصریح کرد: در این مرکز حدود ۵۰ نیروی انسانی مشغول به فعالیت هستند که حدود ۳۶ نفر را کادر درمان تشکیل می‌دهد.

چالش‌ها و سونامی بازنشستگی

رئیس پلی‌کلینیک بروجن یکی از مسائل این مرکز درمانی را قدیمی و کوچک بودن ساختمان مرکز عنوان کرد و ادامه داد: با وجود اقدامات انجام شده برای افزایش و بازسازی فضای فیزیکی، اما همچنان با مسئله عدم همخوانی گنجایش مرکز با تعداد مراجعه کننده‌ها مواجه هستیم.

حمزه افزود: از سوی دیگر سال آینده با سونامی بازنشستگان مواجه خواهیم شد؛ زیرا این پلی‌کلینیک در سال ۱۳۷۲ احداث شده و بسیاری از نیروهای درمانی و پشتیبانی در همان بازه زمانی استخدام شده‌اند. در نتیجه تا فروردین سال آینده بیش از ۳۰ درصد از نیروها بازنشسته خواهند شد و لازم است از حالا به فکر تامین و آموزش نیروهای جایگزین باشیم که اجرای این برنامه در حد توان و با هماهنگی مدیریت درمان استان، آغاز شده و پی‌گیری می‌شود.

ضرورت تامین پزشک متخصص

وی اظهار کرد: تامین پزشک متخصص از دیگر مسائل این مرکز به شمار می‌رود و جذب متخصصانی مانند ارتوپدی، گوش‌وحلق‌وبینی، چشم، قلب‌وعروق و داخلی اعصاب از جمله موارد ضروری است. متاسفانه دانشگاه علوم‌پزشکی در تامین پزشک متخصص برای این پلی‌کلینیک، همکاری لازم را ندارد و پزشکان متخصص بیمارستان امام علی‌(ع) فرخ‌شهر نیز به دلیل دور بودن مسافت، تمایل چندانی برای حضور در این پلی‌کلینیک را ندارند.

رئیس پلی‌کلینیک بروجن گفت: براساس نظرسنجنی‌ها و اظهارات مراجعه کننده‌ها، ارائه خدمات سونوگرافی یکی از تقاضاهای ثابت بیمه‌شدگان است که متاسفانه این پلی‌کلینیک فاقد بخش سونوگرافی است.

برنامه‌های آینده

حمزه با اشاره به مهمترین برنامه‌های آینده این مرکز درمانی، تصریح کرد: احداث ساختمان جدید پلی‌کلینیک مهمترین برنامه آینده را تشکیل می‌دهد؛ پس از ۷ سال پی‌گیری، خوشبختانه با همکاری ستاد مرکزی و مدیریت درمان استان، مصوبه احداث ساختمان جدید پلی‌کلینیک فرآیند نهایی را طی کرده و با توجه به تامین شدن هزینه خرید زمین از سوی نماینده مجلس شورای اسلامی و مسئولان شهرستان بروجن که در مرحله واگذاری قانونی به سازمان قرار دارد، امید است که تا پایان امسال عملیات احداث بنای پلی‌کلینیک آغاز شود.

کد خبر: 56003

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =