اشتغال بیش از ۶۴ هزار دانش‌آموخته از طریق طرح کارورزی

براساس جدیدترین داده‌های مرکز آمار و اطلاعات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از طرح کارورزی از جمعیت دانش‌آموختگان ثبت‌نام شده در قالب این طرح، تعداد ۶۴هزار و ۴۲۰ قرارداد در کارگاه‌هایی مشول طرح ثبت و افراد واجد شرایط در کارگاه‌ها استخدام شده‌اند.

به گزارش آتیه آنلاین، در واقع از ابتدای آغاز اجرای طرح کارورزی نیروی کار بیش از ۵۰ درصد افراد مشمل واجد شرایط ثبت نام شده مشغول به کار بوده و در واقع از این طریق شغل مورد نظر خود را به دست آورده و به جمعیت آماری شاغلان کشور اضافه شده‌اند.

بر این اساس همچنین تعداد ۲۱ هزار و ۶۳۷ نفر از جامعه کارفرمایان با استقبال از طرح کارورزی نیروی کار، اجرای طرح و استخدام نیروی کار دانش‌آموخته را در انجام داده‌اند.

جدیدترین آمار اجرای طرح «کارورزی» وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز نشان می‌دهد که تا به امروز حدود ۱۵۹ هزار نفر از دانش‌آموختگان و کارجویان واجد شرایط، در این طرح ثبت‌نام کرده‌اند.

همچنین بخش دیگری از آمار اجرای این طرح حاکی از بهره‌مندی ۱۱هزار ۵۰۲ واحد کارگاهی از معافیت بیمه‌ای ناشی از استفاده از کارورزان مشمول این طرح وزارت کار شده‌اند.

گفتنی است که تا ۱۵ آذرماه سال‌جاری ۱۱ هزار و ۵۰۲ بنگاه‌های تولیدی در قالب طرح کارورزی وزارت کار از امکان معافیت بیمه‌ای مشخص شده در این سامانه بهره‌مند شده اند و در واقع از امکان مزایای دوطرفه این طرح برای کارجویان و کارفرمایان استفاده کرده‌اند.

بر این اساس بیشترین تعداد داوطلب و بالاترین تعداد اشتغال از طریق استفاده از طرح کارورزی، در استان‌های فارس و لرستان به ثبت رسیده است که استان فارس با بیش از ۱۵هزار و ۵۰۰ هزار داوطلب و بیش از هفت هزار و ۷۰۰ نفر اشتغال دانش‌آموخته، بالاترین آمار ثبت شده در قالب طرح مذکور را در اختیار دارد.

در همین راستا استانهای فارس، لرستان و خوزستان در حوزه اجرای طرح کارورزی دارای بیشترین داوطلب واجد شرایط هستند.

اشتغال بیش از ۶۴ هزار دانش‌آموخته از طریق طرح کارورزی

اشتغال بیش از ۶۴ هزار دانش‌آموخته از طریق طرح کارورزی

کارورزی؛ طرحی در راستای اشتغال‌زایی دانش‌آموختگان

طرح کارورزی دانش‌آموختگان دانشگاهی به استناد ماده (۷۱) قانون برنامه ششم توسعه و به عنوان یکی از برنامه‌های اثربخش وزارت کار ذیل سیاست‌های فعال بازار کار در قالب تبصره (۱۸) قوانین بودجه سنواتی تدوین شده و زمینه‌های لازم برای ارائه آموزشهای شغلی به دانش‌آموختگان دانشگاهی بـا استفاده از ظرفیت‌های بلااستفاده موجود در واحـدهای فعال اقتصادی در بخشهای خصوصی و تعاونی را فراهم کرده است.

این طرح همچنین در راستای اجرای مصوبات ستاد اقتصاد مقاومتی و شورای اشتغال توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تدوین شده و در واقع این طرح با هدف کاهش نرخ بیکاری جوانان دانش‌آموخته و از طریق تکمیل مهارت‌ها، جذب و به کارگیری آن‌ها در بخش‌های تعاونی و خصوصی تدوین و به تصویب رسیده است.

آمار بالای جذب فارغ‌التحصیلان در کارگاه‌های مشمول طرح کارورزی

در واقع این طرح، شرایط و زمینه‌ای برای آشنایی دانش‌آموختگان با محیط کار و افزایش قابلیت‌های آنان برای اشتغال را در آینده فراهم آورده است و بر اساس اهداف طراحی شده برای طرح کارورزی پس از پایان طرح، حدود ۷۰ درصد کارورزان در همان بنگاه محل انجام طرح، مشغول به کار شده و زمینه تسهیل ورود به بازار کار برای سایر کارورزان نیز با ارتقای مهارت، مهیا می‌شود.

طرح کارورزی با مطرح شدن در هفتاد و پنجمین جلسه شورای عالی اشتغال به تصویب رسیده و دستور العمل‌های اجرای آن در سال ۹۶ و اصلاحی آن در سال ۹۸ جهت اجرا به استان‌ها ابلاغ شد.

یکی از راهکارهای عملیاتی موفق در حوزه اشتغال دانش‌آموختگان دانشگاهی، تدوین و اجرای طرح کارورزی وزارت کار است که بر اساس پیش‌بینی‌های آغاز اجرای آن، این طرح باید شکاف بین آموخته‌های دانشگاهی و مهارت‌های مورد نیاز در بازار کار را کاهش داده و راهکاری برای دستیابی به سیر روبه کاهش آمار بیکاری دانش‌آموختگان و افزایش آمار اشتغال در این قشر باشد.

کد خبر: 56005

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 12 =