داده‌های اشتغال زمینه‌ساز رشد بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی

اشتراک داده‌های اطلاعاتی بازار کار و اشتغال با سازمان ها و نهادهای مرتبط با این حوزه مانند سازمان تامین اجتماعی به عنوان متولی پوشش بیمه ای شاغلان و فعالان کار و تولید زمینه توسعه خدمات و سیاستگذاری بهینه را نوید می دهند.

به گزارش آتیه آنلاین، هدفگذاری بازار کار و بسترسازی ایجاد فرصت‌های شغلی توسط دولت و دستگاه‌های متولی مانند وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای تحقق نیازمند ابزارهای مختلفی در قالب تعامل و همراهی این نهادها، تامین اعتبارات و تسهیلات، برنامه‌ریزیهای کوتاه و بلندمدت، زمینه‌سازی جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی و آموزش‌های مرتبط با نیروی کار است.

سازمان تأمین اجتماعی به عنوان بزرگترین نهاد بیمه‌ای کشور با پوشش بیش از ۵۳ درصدی جمعیت و در قالب نهاد بیمه‌گر اصلی فعالان و شاغلان بازارکار و تولید جهت سیاستگذاری بلندمدت در راستای توسعه خدمات به بیمه‌شدگان و تامین نیازهای بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی اقشار مولد نیازمند بانک اطلاعاتی جامع است.

این سازمان با دارا بودن داده‌های اطلاعاتی گسترده از نیروی کار، کارفرمایان و بنگاه‌های اقتصادی فعال در صورت اتصال به داده‌های وزارت کار در بخش‌های اشتغال و شاخص های مرتبط با آن، امکان گسترش خدمات، پیش بینی شرایط بازار کار و نیازهای بیمه‌ای شاغلان و همچنین افزایش تعداد بیمه‌شدگان را خواهد داشت.

در صورت دسترسی سازمان های مرتبط با فضای کسب و کار به اطلاعات جامع این بخش در قالب سامانه رصد ملی اشتغال وزارت کار، طبیعتاً ارتقاء و توسعه مولفه‌های خدمت‌رسانی در این نهادها و همچنین افزایش رضایتمندی مخاطبان و ذینفعان آنها را به دنبال دارد.

به نظر می رسد که تأمین اجتماعی در قالب ارتباط وسیع با فضای کار و تولید، توسعه ظرفیت اشتراکات داده ای با وزارت کار و نهادهای متولی اشتغال و همچنین رشد شاخص های تخصصی خدماتی را باید موردتوجه داشته باشد.

اثرگذاری خروجی داده‌های اشتغال در آمار تأمین اجتماعی

مدیرکل سابق تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان لرستان در گفت‌وگو با آتیه آنلاین در خصوص اثرگذاری داده‌های آماری ناشی از سیاست‌های حوزه اشتغال در عملکرد سازمان تأمین اجتماعی گفت: خروجی سیاست‌های ناشی از ایجاد اشتغال در داده‌های آماری و اطلاعاتی حوزه بیمه‌شدگان سازمان تامین اجتماعی مشخص خواهد شد.

علی آشتاب در این خصوص اظهار کرد: کارگروه‌های اشتغال و سرمایه‌گذاری، طرح‌های اقتصادی را برای دریافت تسهیلات حوزه اشتغال‌زایی به بانک‌ها معرفی می‌کنند که ارائه لیست افراد مرتبط با این حوزه به سازمان تأمین اجتماعی ثبت اشتغال و تعداد بیمه‌شدگان را در اختیار تصمیم‌سازان اشتغال قرار می‌دهد.

این فعال حوزه کسب و کار در ادامه تصریح کرد: در واقع نظارت ایجاد شده در رابطه با داده‌های اطلاعاتی بخش اشتغال و اشتراک این آمار با سازمان تأمین اجتماعی از هدررفت منابع و سیاست‌های راهبری اشتغال جلوگیری می‌کند و هدفگذاری متناسب با شرایط را جهت توسعه پوشش بیمه‌ای فراهم می‌کند.

وی همچنین در ادامه افزود: طبیعتاً جمع‌آوری داده‌های حوزه کسب و کار در قالب سامانه ملی رصد اشتغال علاوه بر زمینه‌سازی برای ارتقاء شاخص‌های عمده بازار کار، سازمان تأمین اجتماعی را در راستای توسعه بیمه‌شدگان و بسترسازی جهت ارائه خدمات گسترده بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی و سیاستگذاری در این راستا کمک می‌کند.

آشتاب با اشاره به اینکه در همین خصوص دولت باید تنظیم‌کننده مشوق‌های لازم اشتغال‌زایی برای دستگاه‌ها و نهادهای متولی باشد، اضافه کرد: این اقدامات زمینه‌ساز افزایش چتر حمایتی بیمه‌های اجتماعی به خصوص سازمان تامین اجتماعی خواهد بود.

کد خبر: 56014

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 4 =