800 میلیون دلار کالا از تعاونی ها صادر شد

در شش ماهه اول سال ۱۴۰۱، ۷۸۸ میلیون و ۱۶۱ هزار دلار صادرات بخش تعاونی ها بوده  است.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از روزنامه ایران، صادرات بخش تعاون به دو گروه صادرات مستقیم که شامل صادرات کالاهایی می شود که از مبادی گمرک و با کارت بازرگانی به نام تعاونی ها صادر شده باشد و گروه صادرات غیرمستقیم که کالاهای صادراتی را شامل می شود که توسط تعاونی ها تولید اما صادرات آنها از طریق تعاونی ها انجام نمی گیرد.

بی تردید یکی از اصلی ترین آیتم های افزایش سهم تعاون در اقتصاد کشور، صادرات محصولات تولیدی و خدمات است که موجب می شود زمینه بهره وری و رشد کیفیت محصولات و خدمات تعاونی ها را فراهم آورد. تحقق این امر می تواند ارزآوری و کمک به افزایش تولید ناخالص ملی و همچنین توسعه بازار شرکت های تعاونی را ایجاد کند.

یکی از مزیت هایی که در این یک سال اخیر یعنی از زمانی که دولت سیزدهم زمام اجرایی کشور را در دست گرفت، ایجاد رقابت پذیری تعاونی ها و استفاده بهینه از ظرفیت های بازارهای هدف صادراتی و افزایش سهم اقتصاد تعاونی ها در بازار کالا و خدمات کشور بوده است.

برگزاری نمایشگاه های خارجی و ایجاد بازارهای مجازی از مهمترین اقداماتی بوده که موجب تقویت بخش تعاون شده است.

داده های آماری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به خوبی این مسئله را نشان می دهند که صادرات غیر نفتی بخش تعاون در شش ماهه اول امسال از گستردگی قابل توجهی برخوردار بوده است. به عبارتی پراکندگی صادراتی بخش تعاون در کشور نشان از توسعه متوازن این بخش در یک سال اخیر دارد. در حال حاضر گفته می شود که حدود ۷ تا ۹ درصد تولید ناخالص داخلی را تعاونی ها تشکیل می دهند و این سهم باید در سالهای آینده به ۲۵ درصد برسد.

بیشترین صادرات بخش های تعاونی
طبق آخرین اطلاعات بدست آمده از سامانه جامع آماری تا تاریخ ۱۵ مهر سال ۱۴۰۱، تعداد ۱۰۰ هزار و ۳۵۱ تعاونی فعال در کشور مشغول به فعالیت بوده اند. در شش ماهه اول سال ۱۴۰۱، بیشترین سهم گروه های شغلی تعاونی در صادرات غیر نفتی، به ترتیب بخشهای تعاونی کشاورزی، صنایع غذایی، صنایع دستی و فرش دستباف و صنایع معدنی بوده است.

در این مدت، کالاهای بخش تعاونی کشاورزی به ارزش ۱۰۵ میلیون و ۳۵۲ هزار دلار صادر شد که بالاترین میزان صادرات بخش تعاون را به خود اختصاص داد.

صنایع غذایی با ۸۸ میلیون و ۷۹۵ هزار دلار، صنایع دستی و فرش دستباف با ۷۹ میلیون و ۷۴۷ هزار دلار، مواد معدنی و صنایع مرتبط با آن به ارزش ۶۸ میلیون و ۶۹۴ هزار دلار و مصالح ساختمانی نیز به ارزش ۵۶ میلیون و ۹۳۶ هزار دلار در رتبه های دوم تا پنجم صادرات غیر نفتی بخش تعاون قرار گرفتند.

طبق داده های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی حدود ۱۹ گروه کالایی در بخش تعاون صادر شده است.

عملکرد استانی تعاونی ها
از بین ۳۱ استان کشور، حدود ۲۱ استان بیشتر از برنامه صادراتی تعیین شده، صادرات داشته اند و در این میان صادرات تعاونی استانهای خوزستان و البرز بالای ۱۰۰ میلیون دلار بوده است. نکته قابل تامل اینکه برنامه تعیین شده صادرات بخش تعاون در شش ماهه اول امسال برای استان البرز ۲۷ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار بوده که بدین ترتیب بیش از ۷۲ میلیون دلار بیشتر از برنامه اعلام شده صادرات داشته است. صادرات این استان ۱۰۰ میلیون و ۲۶۰ هزار دلار بوده است.

دو استان تهران و گلستان نیز همان برنامه تعیین شده صادراتی را انجام داده اند. طبق برنامه هدفگذاری بخش تعاون در شش ماهه اول امسال در استان تهران، ۳۶ میلیون و ۱۸۳ هزار دلار بود که این مقدار محقق شد و در استان گلستان نیز ۱۰ میلیون و ۳۲۵ هزار دلار بود که این مقدار نیز تحقق یافته است.

در مجموع عملکرد صادراتی بخش تعاون استانها در شش ماهه اول امسال، از ۲۰ میلیون دلار تا ۱۰۰ میلیون دلار بوده است که حکایت از عملکرد موفقیت آمیز صادرات بخش تعاون داشته و ناشی از توسعه متوازن بخش تعاون بوده که نتیجه آن گستردگی و پراکندگی صادرات در استانهای مختلف کشور بوده است.

کشورهای مقصد صادراتی بخش تعاون
بر اساس آمار صادرات تعاونی ها، ۱۰ کشور عراق، افغانستان، پاکستان، ترکیه، روسیه، قطر، امارات، ترکمنستان، چین و عمان مقصد بیش از ۵۰ درصد از محصولات تعاونی های کشور در شش ماهه اول امسال بوده اند. عراق با ۲۰ درصد در رتبه اول مقصد صادرات محصولات تعاونی قرار دارد و ۱۸ درصد دیگر محصولات تعاونی به بازارهای بین المللی غیر از کشورهای یاد شده صادر می شود. در میان کشورهای سنتی خواهان محصولات تعاونی کشور، افغانستان با ۱۳ درصد، پاکستان با ۱۱ درصد و ترکیه با ۹ درصد بعد از عراق بیشترین واردات تعاونی از ایران را داشته اند. به هر حال شرکت های تعاونی، باید با به چالش کشیدن وضع موجود، خود به استقبال مشتریانی پیچیده از سراسر جهان رفته و باور حضور در رقابتی جهانی و کسب بازارهای بین المللی بر اساس فرهنگی و روح خود را جا بیندازند. این هدف جز در سایه نیروی انسانی کارآمد، هدفمند، خودانگیخته و خردمند تحقق نخواهد یافت که بخش تعاون مملو از این توانمندی است. بخش تعاون برای حضور در بازار، انگیزه های بسیاری دارد و شدت ریسک و رقابت را بیشتر درک می کند. تعاونی های موفق به عنوان فعالان اقتصادی در انتخاب های خویش دقت بیشتری به عمل می آورند و شانس خود را برای موفقیت بیشتر می کنند. بخش تعاون توانمند، ضامن حضور موفق در بازارهای جهانی خواهد بود. بخش تعاونی در بین سیاستهای اقتصادی دولت تا کنون مجال کافی برای حضور چشمگیر در اقتصاد مملکت به دست نیاورده است. منابع مناسب و انگیزه های پررنگ جهت حضور موفق در بازار جهانی، بخش تعاونی را بر می انگیزد تا از فناوریهای نوین به نحو مطلوب استفاده کند.

کد خبر: 56018

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 15 =