جزئیات اشتغالزایی برای ۳۰۰ هزار نفر در مناطق محروم

گزارشی از جزئیات اشتغالزایی برای ۳۰۰ هزار نفر، ۴ هزار طرح اقتصادی و ۸ هزار طرح زیرساختی و زیربنایی روستایی که در دولت سیزدهم تا مهر ماه سال جاری به بهره برداری رسیده است منتشر شد.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از روزنامه ایران، به گزارش معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم کشور، از آغاز دولت سیزدهم تا مهر ماه سال جاری ۲۴۲۶۹۴ طرح اشتغالزایی برای اشتغال ۳۰۰ هزار نفر با ۸۸۰ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری و ۲۷۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات صورت گرفته است.

همچنین ۴ هزار طرح اقتصادی کوچک، متوسط و بزرگ، ۲۳۰ هزار طرح خرد اشتغالزایی، ۷۹۷۴ طرح صنایع دستی، ۱۲۴ طرح اقتصادی عشایری و احیای ۵۷۰ واحد اقتصادی تعطیل و غیرتعطیل از جمله این طرح هاست.

دستگاه های اجرایی نیز در مجموع ۸ هزار و ۵۸ پروژه جمعا به ارزش ۲۹۳ و ۹۸۶ میلیارد ریال در دولت سیزدهم انجام داده اند که بدین شرح است:

شرکت آب و فاضلاب کشور ۴۱۹ پروژه بااعتبار ۲۶.۴۰۸ میلیارد ریال.
وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ۴۲۸ پروژه بااعتبار ۴.۷۲۱ میلیارد ریال.
بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ۱.۰۳۷ پروژه بااعتبار ۵۰.۸۱۸ میلیارد ریال.
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ۲۱۰ پروژه بااعتبار ۶.۰۵۴ میلیارد ریال.
وزارت جهاد کشاورزی ۱.۰۱۹ پروژه بااعتبار ۵۲.۷۲۲ میلیارد ریال.
وزارت راه و شهرسازی ۵۷۱ پروژه بااعتبار ۳۶.۶۲۰ میلیارد ریال.
سازمان امور عشایر ۱۲۴ پروژه بااعتبار ۶۳۸ میلیارد ریال.
شرکت ملی گاز۳۷۲ پروژه بااعتبار ۲۸.۴۷۲ میلیارد ریال.
سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس ۳۳۱ پروژه بااعتبار ۶.۴۳۷ میلیارد ریال.
وزارت ورزش و جوانان ۱۱۴ پروژه بااعتبار ۳.۳۶۶ میلیارد ریال.
سایر دستگاه ها ۳.۴۳۳ پروژه بااعتبار ۷۷.۷۳۰ میلیارد ریال.
از طرح های به ثمر رسیده در دولت سیزدهم می توان آبرسانی به ۱۵۰۰ روستا در کشور با اعتبار ۲۳۰۰ میلیارد تومان، بهره برداری از ۲۴۶۲ کیلومتر راه روستایی و روکش آسفالت ۲۴۴۱ کیلومتر در کشور با اعتبار ۱۰ هزار میلیارد تومان، بهره برداری از یک میلیون و ۱۰۰ هزار هکتار اراضی آبخیزداری در کشور با اعتبار ۱۷۸۱ میلیارد تومان، بهره برداری از ۱۱۷۵۹۴ واحد مسکن روستایی در کشور با اعتبار ۴۳ هزار میلیارد تومان، بهره برداری از ۱۲۴ طرح عشایری در سطح کشور و بهره مندی ۶۶۵۰ خانوار عشایری با اعتبار ۱۷۸ میلیارد تومان و بهره برداری از ۷۹۷۴ طرح و پروژه روستایی و اشتغال ۶۰۸۵ نفر با اعتبار ۴۶۴ میلیارد تومان را نام برد. دستگاه های اجرایی نیز درحوزه اقتصاد روستا در دولت سیزدهم اقدامات زیر را انجام داده اند.

بانک توسعه تعاون
بانک توسعه تعاون ۲۷.۵۰۰ فقره تسهیلات مربوط به طرح اشتغال روستایی و عشایری به ارزش ۳۱ هزار میلیارد ریال پرداخت کرده و ۸۲۷ پروژه تعاونی و ایجاد اشتغال برای ۲۵.۷۷۶ نفر با سرمایه گذاری به ارزش ۱۰.۲۹۳ میلیارد تومان را انجام داده است.

بنیاد مسکن انقلاب اسلامی
از خدمات بنیاد مسکن انقلاب اسلامی احداث مسکن روستایی شامل آغاز عملیات ۳۴.۷۰۷ طرح نهضت ملی مسکن-پرداخت ۱۱۷.۳۶۵ تسهیلات مسکن مقاوم و ۳۷۷۰ فقره تسهیلات بازسازی مسکن-واگذاری ۳۵.۵۳۷ قطعه زمین روستایی، اجرای ۵ طرح آبادانی و پیشرفت منظومه های روستایی و اقدامات مربوط به تهیه و اجرای بیش از ۹۰۰۰ طرح هادی روستایی شامل تهیه ۷۸۹ طرح، بازنگری ۴۳۳۶ طرح، اجرای ۱۰۰۳ طرح هادی جدید، اجرای ۳۳۵۵ طرح هادی نیمه تمام، اجرای ۸ طرح بافت با ارزش روستایی، اجرای ۲ طرح روستای هدف گردشگری و تهیه ۱۰ طرح روستای هدف گردشگری بوده است.

وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی
وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز ۱۲۵۴۰ میلیارد ریال تسهیلات بانکی به تعداد ۱۶۸۲۰ پروژه با اشتغالزایی برای تعداد ۳۰۵۲۷ نفر از محل اعتبارات قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری پرداخت کرده و ۲۰ درصد منابع بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کشور به پروژه های واقع در مناطق روستایی تخصیص داده است. همچنین بهره برداری از تعداد ۳۱۴۴ اقامتگاه های بوم گردی در مناطق روستایی و شناسایی، ارزیابی و رتبه بندی روستاهای هدف گردشگری از دیگر خدمات این وزارتخانه است.

بانک کشاورزی
در بانک کشاورزی هم ۶۴.۳۱۳ میلیارد ریال تسهیلات برای ایجاد اشتغال پایدار و نیز تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی روستایی با ایجاد ۱۰۵.۰۰۰ فقره اشتغال جدید و ۱۹۰.۶۹۴ فقره تسهیلات به مبلغ ۱۱۴.۳۲۰ میلیارد ریال از طریق کشاورز کارت و دامدار کارت پرداخت و پوشش بیمه ای ۲۲ میلیون راس دام سبک و بومی و آمیخته انجام شده است.

سازمان بهزیستی
از اقدامات سازمان بهزیستی می توان شناسایی و هدف گذاری ۱۶۰۰۰ روستا و در قالب سه طرح سحاب، آسمان و کسب و کارهای خرد خانوادگی و اجرای ۱۰۴۵۰۰ طرح با اعتباری بالغ بر ۱۰۱۷۷۶ میلیارد ریال و با اشتغال (مستقیم و غیر مستقیم) ۳۲۴۸۶۸ نفر را نام برد.

وزارت نیرو
وزارت نیرو برنامه توانمندسازی اقشار محروم و کم توان روستایی از طریق ایجاد تعداد ۵۵۰ هزار نیروگاه کوچک مقیاس خورشیدی با توان تولید ۲۷۵۰ مگاوات انرژی پاک تجدیدپذیر را اجرا کرده است.

پست بانک
پست بانک نیز حمایت مالی از طرح های سرمایه گذاری در مناطق روستایی و عشایری در بخش های مختلف کشاورزی، دامداری، صنایع تبدیلی و تکمیلی، گیاهان دارویی، توسعه گلخانه ها، شیلات و آبزیان و... از محل منابع تبصره ۱۸ قانون بودجه، انجام برنامه های آموزشی و ترویجی در زیربخش های مختلف و مشارکت در اجرای قانون اشتغال پایدار روستایی از طریق شناسایی و معرفی طرح ها و نظارت بر اجرای آنها را در کارنامه خود دارد.

بنیاد برکت
در بنیاد برکت نیز ۱۶۰۰۰ روستا و در قالب سه طرح سحاب، آسمان و کسب و کارهای خرد خانوادگی شناسایی و هدف گذاری و تعداد ۱۰۴۵۰۰ طرح با اعتباری بالغ بر ۱۰۱۷۷۶ میلیارد ریال و با اشتغال (مستقیم و غیر مستقیم) ۳۲۴۸۶۸ نفر اجرا شده است.

سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور
اجرای ۶۷۸ طرح گردشگری، بازارچه های محلی و طرح های درآمدزا در راستای توسعه اقتصادی روستا به ارزش ۷۳۵ میلیارد ریال، راه اندازی بیش از ۹۰۰ شرکت تعاونی دهیاری ها در کشور، شناسایی و معرفی نمانام های (برند) روستایی و شرکت های دانش بنیان فعال در روستاها و تهیه محتوا و برگزاری دوره های آموزشی مرتبط با اقتصاد روستایی و کارآفرینی از اقدامات سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور در دولت سیزدهم است.

صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر
افزایش دو برابری افراد تحت پوشش بیمه اجتماعی روستاییان، اجرای بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی و شاغلین فصلی در کشور و افزایش ۶۰ درصدی سطوح درآمدی در سال ۱۴۰۱ از اقدامات صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر است.

سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی
سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران در این مدت از ۴۹۵۲۹ واحد اقتصادی سرمایه گذاری شده به ارزش ۴۱۱۳ هزار میلیارد ریال و ایجاد اشتغال برای ۹۸۷۰۷۵ نفر بهره برداری کرده است.

کمیته امداد امام خمینی(ره)
احداث مسکن روستایی شامل آغاز عملیات ۳۴.۷۰۷ طرح نهضت ملی مسکن - پرداخت ۱۱۷.۳۶۵ تسهیلات مسکن مقاوم و ۳۷۷۰ فقره تسهیلات بازسازی مسکن - واگذاری ۳۵.۵۳۷ قطعه زمین روستایی و اجرای برنامه های استعدادسنجی و مشاوره شغلی، آموزش های مقدماتی مهارتی و حرفه ای، کاریابی از طریق ارائه مشوق با تامین سرمایه، حمایت از مشال نوین و دانش بنیان و توسعه خوشه های کسب و کار و پرداخت تسهیلات حمایتی و اشتغالزایی از محل منابع تبصره های ۱۶ و ۱۸ و قانون اشتغال پایدار روستایی و صندوق امداد ولایت از اقدامات کمیته امداد امام خمینی(ره) است.

کد خبر: 56019

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 13 =