هلدینگ صنایع عمومی به دنبال فتح بازارهای همسایه

معاون فنی هلدینگ صنایع عمومی تامین از تلاش برای ایجاد حداکثر سود با تکمیل زنجیره‌های تولید در صنعت دامپروری و انجام مطالعه با هدف صادرات لبنیات به کشورهای همسایه خبر داد.

مسعود کیانمهر معاون فنی هلدینگ صنایع عمومی تامین در گفت‌وگو با آتیه آنلاین با اشاره به اقدامات این مجموعه برای بهبود میزان سوددهی فعالیت‌های این هلدینگ بیان کرد: هلدینگ صنایع عمومی تامین که یکی از هلدینگ‌های ۹ گانه شستا است، از سال ۹۷ سه شرکت قدیمی بورسی ملارد شیر، فکا و گلدشت را در اختیار دارد. این شرکت‌ها بین ۳۰ تا ۵۰ سال سابقه فعالیت دارند.

وی افزود: از سال ۹۷ تامین اجتماعی رسالتی را برای شستا تعریف کرد. بر اساس این رسالت، باید سالانه در هلدینگ صنایع عمومی تامین، یک میلیون تن شیر تولید شود. به همین خاطر پروژه‌هایی در حوزه دامپروری تعریف شد.

کیانمهر از تعریف ۱۵ پروژه در ۱۰ استان کشور برای دستیابی به هدف تعریف شده، خبر داد.

معاون فنی هلدینگ صنایع عمومی تامین ادامه داد: این پروژه‌ها دارای برنامه مصوب و عملیاتی هستند. در حال حاضر حدود چهار پروژه به مرحله بهره‌برداری رسیده‌اند. یکی از این پروژه‌ها، پروژه ارس دام آرشام است که در فاز اول آن تامین شش هزار راس دام مولد باکو پیش‌بینی شده است.

وی اضافه کرد: در گام اول فاز نخست این پروژه، توانستیم دو هزار راس دام مولد تامین کنیم که این دام‌ها روزانه ۱۱۰ تا ۱۲۰ تن شیر تولید می‌کنند. در سال ۱۴۰۲ گله به سه هزار راس دام می‌رسد و فاز اول با ظرفیت حداکثری به تولید می‌رسد.

کیانمهر گفت: پروژه‌های بعدی شامل پروژه دلفان در لرستان، درگزین در همدان و شیروان در خراسان شمالی است. همه پروژه ها سه هزار راس مولد دامپروری هستند.

وی اضافه کرد: در ملایر استان همدان نیز پروژه داریم. پروژه‌هایی مثل گرمی در اردیبل و کلیبر در استان آذربایجان شرقی را هم پیگیری می‌کنیم. برای این پروژه‌ها بحث تامین مالی مطرح است. در حال حاضر مدل تامین مالی را توسط همکارانمان در معاونت مالی و منابع انسانی هلدینگ پیگیری می‌شود. باید مدل‌ها آماده شود، منابع مالی تامین شود تا برنامه‌ها را با قدرت پیش ببریم.

تکمیل زنجیره بالادستی برای سوددهی بیشتر پروژه‌ها

معاون فنی هلدینگ صنایع عمومی تامین عنوان کرد: از آنجا که تولید شیر خام در شرکت‌های دامپروری و کشاورزی دارای سوددهی پایین است، ما به دنبال تکمیل زنجیره بالادستی و پایین دستی این حوزه هستیم.

وی افزود: در زنجیره بالادستی کشت علوفه را هدف‌گذاری کرده‌ایم. برای تحقق این هدف، در فاز اول ۱۰۴۴ اراضی شبکه آبیاری و زهکشی سد کرم آباد در منطقه ماکو را تکمیل کردیم و به بهره‌برداری رساندیم. این اراضی با اجاره بلند مدت ۲۰ ساله در اختیار ماست.

کیانمهر اضافه کرد: در گام بعدی در استان اردبیل تکمیل شبکه آبیاری و زهکشی سد خداآفرین را پیگیری می‌کنیم. در سیستان و بلوچستان بحث تکمیل شبکه آبیاری و زهکشی زابل و در خوزستان نیز مشارکت در طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری را پیگیری می‌کنیم.

وی ادامه داد: با تکمیل این پروژه‌ها حداقل کشت علوفه را به پنج هزار هکتار خواهیم رساند. به این ترتیب زنجیره بالا دستی تامین علوفه هلدینگ صنایع عمومی کامل می‌شود و هزینه تمام شده دامپروری در این مجموعه کاهش می‌یابد. در نتیجه سود تولید هر کیلو شیر افزایش چشمگیر خواهد داشت.

اقدامات انجام شده در زنجیره پایین دستی

معاون فنی هلدینگ صنایع عمومی تامین درباره اقدامات انجام شده در زنجیره صنایع پایین دستی عنوان کرد: برای جلوگیری از خام فروشی، اقدام به تاسیس کارخانه محصولات صنعتی لبنی دام دامون زاگرس بروجرد با برند «زاگ شیر» کردیم.

وی افزود: در فاز اول این پروژه شیر خشک صنعتی و خامه ۴۰ درصد تولید می‌شود. فاز اول این پروژه با ظرفیت روزانه ۲۰۰ تن، اسفند ماه سال گذشته با حضور وزیر وقت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به بهره‌برداری رسید. برای فاز دوم نیز مطالعات کامل انجام دادیم و طرح توجیهی تهیه شده است.

کیانمهر بیان کرد: در فاز دوم این مجموعه ۱۰ محصول استراتژیک برای کشور شامل آب پنیر، کازئین و پودر پروتئین حاصل از شیر و لاکتوز و ... را برای کشور به مرحله تولید خواهیم رساند. به این ترتیب علاوه بر اینکه بخشی از نیاز کشور به این محصولات استراتژیک را تامین می‌کنیم، چرخه تولید صنایع لبنی را در زنجیره بالادستی و پایین دستی کامل خواهیم کرد و به سودآوری کامل در این حوزه دست خواهیم یافت.

وی یادآور شد: هلدینگ صنایع عمومی تامین با سرمایه بیمه شدگان تامین اجتماعی اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کند، بنابراین باید کسب سود حداکثر از این سرمایه در دستور کارش باشد.

توسعه دامپروری‌ها در سه استان شمال غرب کشور

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سفر به آذربایجان غربی، وعده‌هایی در رابطه با توسعه صنعت دامپروری در این استان داد. معاون فنی هلدینگ صنایع عمومی تامین در این رابطه گفت: توسعه پروژه‌های دامپروری دو الزام مهم دارند. مصرف آب این پروژه‌ها بسیار بالا است. یک دامداری سه هزار راسی ۵۰۰ هزار متر مکعب آب مصرف می‌کند. از سوی دیگر، دامداری‌ها نیاز به آب و هوای بسیار خنک و کم رطوبت (به خاطر نژاد دام) دارند.

وی افزود: به همین علت طرح آمایشی برای استان‌های مختلف تدوین شد. استان‌های هدف ما برای توسعه دامداری، سه استان آذربایجان شرقی و غربی به همراه اردبیل خواهد بود.

کیانمهر بیان کرد: در استان آذربایجان شرقی، محور اصلی اجرای برنامه‌های ما در منطقه آزاد ماکو خواهد بود. به همین خاطر اجرای فاز دوم ارس دام آرشام در دستور کار قرار گرفته است. در جلسه شورای استان که مدیر عامل هلدینگ ما نیز حضور داشت، این مسئله مصوب شده است و به همین خاطر طراحی فاز دوم را انجام دادیم. در بحث سفر استانی وزیر تعاون نیز این موضوع پیگیری شد.

وی با اشاره به هم مرز بودن آذربایجان غربی با ارمنستان و ترکیه و نزدیکی این استان به بازارهای عراق و ترکیه گفت: در این استان نیز به دنبال تکمیل زنجیره پایین دستی و تبدیل محصولات لبنی و پروتئینی با هدف صادراتی هستیم. باید بررسی کنیم که چه محصولاتی بازار صادراتی مناسبی دارند.

کد خبر: 56021

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 16 =