تحقق کامل برنامه های اشتغالزایی دولت سیزدهم در دیار نیمروز

تحقق صد درصدی هدف یکساله اشتغال استان، پیگیری حقابه هیرمند، پیشرفت قابل توجه خط انتقال آب دریای عمان به زاهدان و تکمیل خط راه آهن زاهدان به چابهار از جمله خبرهای خوبی بود که استاندار سیستان و بلوچستان در بازدید از تحریریه روزنامه ایران اعلام کرد؛ طرح هایی که هر کدام از آنها می تواند در آینده ای نزدیک تحول بزرگی در اقتصاد این استان ایجاد کند و معیشت مردم را بهبود بخشد.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از روزنامه ایران، «حسین مدرس خیابانی» استاندار سیستان و بلوچستان در این بازدید از تحقق هدف یکساله اشتغال استان ۴ ماه قبل از پایان سال خبر داد و در این خصوص توضیح داد: با تلاش های صورت گرفته ظرف مدت ۸ ماه تمام تعهد اشتغال استان محقق شده و این استان با اشتغال ۳۱ هزار و ۲۷۲ نفر رتبه دوم ایجاد اشتغال در کشور را به دست آورده است. البته این میزان اشتغال آماری است که به صورت رسمی اعلام شده اما بر اساس خوداظهاری دستگاه های مختلف، تاکنون بیش از ۵۲ هزار شغل در شهرستان های استان ایجاد شده است.

وی با تاکید بر اینکه بیشتر این مشاغل در حوزه اشتغال های خرد و کوچک ایجاد شده است، افزود: از آنجا که این استان از وجود بنگاه های بزرگ اقتصادی همچون فولاد، پتروشیمی و خودرو سازی بی بهره است ما تلاش کرده ایم با اتکا به مشاغل کوچک و روستایی مانند گلخانه، کارگاه های سوزن دوزی و... بیشترین اشتغال را در استان ایجاد کنیم.

استاندار سیستان و بلوچستان ادامه داد: البته در کنار توجه ویژه به اشتغال های خرد توانسته ایم از محل اجرای طرح های عمرانی و زیربنایی مانند طرح های راه سازی، خطوط انتقال آب و گاز و طرح نهضت ملی مسکن و سایر طرح های عمرانی، گردشگری و معدنی به رشد قابل توجه اشتغال دست پیدا کنیم. باز هم تاکید می کنم در استان شرکت های بزرگ و بنگاه های اقتصادی کلانی وجود ندارد و بار اصلی اشتغال استان به دوش پروژه های عمرانی است.

وی این نکته را هم یادآور شد که با احتساب شغل هایی که قرار است در ۴ ماه پایانی سال در استان ایجاد شود می توان رقم اشتغال جدید در استان را که در حال حاضر بیش از ۳۱ هزار نفر به شکل رسمی است به بیش از ۴۲ هزار شغل رساند. البته باید توجه داشته باشید که در کنار مشاغل جدید تعداد زیادی از مشاغل نیمه تعطیل استان نیز احیا شده و واحدهای تولیدی غیرفعال دوباره به چرخه اشتغال بازگشته اند.

همچنین در همین مدت به منظور توانمندسازی نیروهای کار ماهر و تاکید بر استفاده از نیروهای بومی در طرح های اقتصادی، بیش از۲۶ هزار نفر در مراکز آموزش فنی و حرفه ای استان مهارت های تخصصی را دریافت کرده اند.

مدرس خیابانی ایجاد اشتغال و تامین آب را مهم ترین اولویت سیستان و بلوچستان عنوان کرد و گفت: از این میزان اشتغال ۸ هزار و ۵۰۱ نفر در حوزه سیستان، ۱۰ هزار و ۳۹۷ نفر در زاهدان، ۵ هزار و ۱۰۱ نفر در ایرانشهر و ۴ هزار و ۹۰۰ نفر درچابهار مشغول به کار شده اند.

وی تصریح کرد: درست است که تعداد مشاغل جدید در استان قابل توجه است اما باید در نظر داشته باشیم که اگر از این مشاغل حمایت نشود آنها نیز ممکن است به سرنوشت کارگاه های غیرفعال دچار شوند. برای جلوگیری از این کار از تمام دستگاه ها خواسته ایم در این زمینه همکاری لازم را داشته باشند و موانع احتمالی موجود را برطرف کنند.

مدرس خیابانی با تاکید بر اینکه راه نجات استان تفویض اختیارات به استاندار است، اظهار کرد: بحث اشتغال و رفع بیکاری جوانان استان از دو مسیر پیگیری می شود؛ یکی از محل اجرای طرح های اقتصادی و دیگری تکمیل زیربناها که خود پروژه های عمرانی هم باعث ایجاد اشتغال در استان شده است. از آنجا که دولت سیزدهم نگاه ویژه به سیستان و بلوچستان داشته و بیشترین مصوبات سفرهای استانی رئیس جمهور به این استان اختصاص یافته، تعداد زیادی از طرح های عمرانی در استان اجرا شده است اما اگر برخی اختیارات به استان واگذار شود قطعا رشد پیشرفت این طرح ها بیشتر خواهد شد.

وی با اشاره به اشتغال ایجاد شده از سوی نیروهای جهادی در سال جاری اذعان کرد: ۷ هزار و ۹۷۵ نفر از سوی معاونت محرومیت زدایی قرارگاه قدس و ۳۸۳ نفر از سوی سازمان بسیج سازندگی سپاه سلمان در قالب تسهیلات اشتغالزایی اشتغال پیدا کردند. همچنین ۶ هزار و ۹۵۵ نفر توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت، ۶ هزار و ۸۹۷ نفر از سوی سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس، ۵ هزار و ۴۰۲ نفر در پروژه های راه و شهرسازی شمال، یکهزار و ۵۵۰ نفر در پروژه های راه و شهرسازی جنوب استان، ۳ هزار و ۸۷۲ نفر در بازارچه های مرزی استان، ۲ هزار و ۷۲۲ نفر در سازمان جهاد کشاورزی و همچنین ۲ هزار و ۱۹۶ نفر در شهرک های صنعتی اشتغال پیدا کردند.

بالاترین مقام اجرایی دولت در استان سیستان و بلوچستان، استفاده از ظرفیت گردشگری، تجارت و ترانزیت را از دیگر ظرفیت های استان برای ایجاد اشتغال عنوان کرد و گفت: احداث راه آهن می تواند سیمای استان را تغییر دهد و زمینه ساز اشتغال شود. در واقع از آنجا که طولانی ترین مرز کشور در این استان قرار دارد، اولویت اول استان توسعه راه است. از آنجا که توسعه راه در مناطق ترانزیتی هم در گرو راه آهن است در تلاشیم آرزوی دیرینه مردم یعنی اتصال راه آهن چابهار به زاهدان را محقق کنیم. البته بخش قابل توجهی از این طرح اجرا شده است. نکته مهم این است که تکمیل این طرح ملی نه تنها سبب توسعه استان می شود بلکه تحولات چشمگیری در ارتباطات تجاری کشورهای مختلف و توسعه و پیشرفت استان های جنوب شرق کشور ایجاد می کند. طبیعی است هنگامی که صحبت از بندر تجاری چابهار می شود بدون ریل کارکرد اصلی خود را ندارد و من اطمینان دارم دولت برای تکمیل کریدور شرقی بیش از پیش به یاری این استان خواهد آمد.

استاندار سیستان و بلوچستان با تاکید بر اینکه جلوه واقعی وحدت را می توان در این استان نظاره کرد، افزود: امروز هیچکس جز دشمن از ایجاد اغتشاش و ناامنی در سیستان و بلوچستان شاد نمی شود، چرا که دشمن نه شیعه می شناسد و نه سنی و هدف آن تخریب وحدت است. تلاش بزرگان، متنفذین، صاحبان تریبون و معتمدین برای ایجاد امنیت و آرامش در استان بسیار حائز اهمیت است و قطعا مردم دلاور و غیور سیستان و بلوچستان اجازه نخواهند داد کام دشمنان شیرین شود.

استاندار سیستان و بلوچستان روز گذشته در بازدید از تحریریه روزنامه ایران در خصوص مسائل مختلف این استان گفت و گویی مبسوط داشت که مشروح این گفت و گو در روزهای آینده به چاپ خواهد رسید.

کد خبر: 56024

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 3 =