8مدرسه استثنایی به بهره‌برداری رسید

 همزمان با گرامیداشت هفته معلولان، بهره‌برداری از ۸مدرسه ویژه دانش‌آموزان استثنایی در قالب پویش ملی «صحن حرم، مدرسه‌ام» به‌صورت متمرکز آغاز شد. قصه احداث این مدارس به خردادماه امسال برمی‌گردد. ۲۱خردادماه، درست همزمان با یازدهم ذی‌القعده ـ سالروز ولادت حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) ـ پویش «صحن حرم، مدرسه‌ام» با نیت ادای ارادت به پیشگاه پربرکت ثامن‌الحجج(ع) و ترویج فرهنگ متعالی رضوی آغاز شد.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از روزنامه همشهری، این پویش که تا پایان ماه صفر و شهادت آن امام همام ادامه داشت پنجمین پویشی بود که در راستای طرح تحولی «آجر به آجر» طی ۲سال اجرا و مقرر شد عواید و مبالغ جمع‌آوری‌شده از این طریق، به نیت امام هشتم، صرف ساخت ۸مدرسه دانش‌آموزان استثنایی در استان‌های مختلف کشور شود. از آنجا که نهادینه‌کردن فرهنگ‌ مدرسه‌سازی و توسعه مشارکت‌های مردمی به‌ عنوان اهداف اصلی طرح تحولی «آجر به آجر» محسوب می‌شوند، در اجرای این طرح، برنامه‌ریزی بر اساس گسترش مشارکت‌های خرد مردمی ـ حتی به اندازه یک آجر ـ است که در پویش «صحن حرم، مدرسه‌ام» این موضوع دنبال شد. در طول مدت اجرای این پویش بیش از ۱۱۶هزار نفر از هموطنان نیک‌اندیش مشارکت کردند که در مجموع یک میلیارد و ۴۰۰میلیون تومان از این محل در تکمیل ۸پروژه مدرسه استثنایی هزینه شد. این ۸ مدرسه در استان‌های آذربایجان شرقی، ایلام، خوزستان، قم، زنجان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی و چهارمحال‌وبختیاری واقع شده‌اند.

بهره‌مندی معلولان از ۵۰خدمات ستاره‌دار توانبخشی
در مراسم نمادین بهره‌برداری از این مدارس که در مجتمع آموزشی شهید محبی تهران برگزار شد، رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه مردمی‌سازی‌ دولت و دستگاه‌ها سیاست مهمی است که از سالیان گذشته در سازمان‌های بهزیستی، آموزش‌وپرورش استثنایی و نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور دنبال می‌شود، افزود: نتایج خوب حاصل از این سیاست حاکی از آن است که اگر خیرین و مردم فداکار نبودند ما امروز شاهد این گستره خدمات در کشور نبودیم.
علی‌محمد قادری در ادامه با بیان اینکه دانش‌آموزان استثنایی و دارای معلولیت ما امروز نیازمند دریافت خدمات ویژه و ارتقای کیفیت زندگی در جامعه هستند، بر ضرورت تقویت انگیزه‌های تحصیلی، تسهیل دریافت خدمات و افزایش کیفیت زندگی دانش‌آموزان تأکید کرد و گفت: در همین راستا درخصوص راه‌اندازی طرح پایلوتی به‌عنوان مجموعه پردیس توانبخشی و آموزشی، با سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی به توافق رسیده‌ایم تا ضمن فراهم‌شدن بستر ارائه خدمات مختلف، در پرکردن اوقات فراغت فرزندان دارای معلولیت هم گامی مؤثر برداشته شود. این توافق در حالی صورت گرفته است که ما در کشور حتی یک شهربازی یا یک مجموعه حرفه‌ای برای استفاده معلولان که متناسب‌سازی‌ شده باشد نداریم. به‌گفته او همچنین در پی بهره‌مندی بیشتر معلولان از خدمات باکیفیت، اخیرا بیش از ۵۰خدمات ستاره‌دار توانبخشی تحت پوشش قرار گرفته و معلولان می‌توانند با ۷۰درصد تعرفه بخش خصوصی، از این خدمات استفاده کنند.

ساخت ۱۴مدرسه استثنایی
علاوه بر این ۸ مدرسه‌ای که به‌ صورت متمرکز در روز ۱۵آذرماه در کشور افتتاح شد و مورد بهره‌برداری قرار گرفت تا دهه فجر ۶مدرسه ویژه دانش‌آموزان استثنایی در کشور به بهره‌برداری خواهد رسید تا مجموعه ظرفیت اضافه‌شده به فضاهای آموزشی ویژه کودکان استثنایی به ۱۶مرکز برسد. رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور با اعلام این خبر در همایش ملی روز معلولان گفت: وقتی از عدالت آموزشی سخن می‌گوییم باید به تفاوت‌های موجود بین دانش‌آموزان عادی و دانش‌آموزان استثنایی توجه کنیم. اگر به این تفاوت‌ها توجهی نکنیم نمی‌توانیم شعار برقراری عدالت آموزشی هم بدهیم. به‌ گفته حمیدرضا خان‌محمدی اولویت سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور توجه به دانش‌آموزان استثنایی است؛ موضوعی که مجلس هم باید به‌جد به آن توجه کند؛ «ما در میان افراد دارای معلولیت و دانش‌آموزان استثنایی، نخبگانی داریم که اگر کمی مورد حمایت و توجه قرار بگیرند می‌توانند افتخارات بزرگی را کسب کنند. ما باید به این نوابغ توجه کنیم. زیرا توجه به دانش‌آموزان استثنایی منجر به رشد و شکوفایی استعدادهایی می‌شود که همچنان نهفته هستند.» او در ادامه ابراز امیدواری کرد که این جریان، آغازی برای نهضت تحقق وعده‌های دولت در زمینه عدالت برای دانش‌آموزان استثنایی باشد؛ زیرا توجه به کودکان استثنایی، توجه به عدالت آموزشی است؛ «دانش‌آموزان استثنایی سرشار از مهر و دوستی هستند. تلاش ما این است که در زمینه دسترسی به تجهیزات مهارت‌محور برای دانش‌آموزان هنرستانی، در سال‌جاری اقلام ویژه‌ای را برای مهارت‌آموزی دانش‌آموزان استثنایی فراهم کنیم.»

ایاب‌وذهاب دانش‌آموزان استثنایی را حل‌وفصل می‌کنیم
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی هم با خبری خوش برای دانش‌آموزان دارای معلولیت، به مراسم گرامیداشت روز ملی معلولان آمده بود. علیرضا منادی با بیان اینکه برای ایاب‌وذهاب دانش‌آموزان استثنایی حتما در بودجه سال آینده مبلغ مورد نیاز در نظر گرفته خواهد شد، گفت: به همه دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان این قول را می‌دهم که دیگر دغدغه‌ای بابت ایاب‌وذهاب دانش‌آموزان استثنایی در خانواده‌هایشان وجود نداشته باشد؛ چراکه در سند تحول بنیادین، به‌شدت به آموزش‌وپرورش استثنایی توجه شده است.
او در ادامه افراد دارای معلولیت را بخشی از شهروندان هر شهر دانست و افزود:‌ در شهری که فرد سالم و فرد معلول در کنار هم زندگی می‌کنند باید شهر امکان زندگی بی‌دغدغه برای هر دو گروه را فراهم کند. نمی‌توان با بی‌تفاوتی از کنار این مسئله گذشت و در کنارش دم از برقراری عدالت در زندگی شهری زد.
این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ایجاد شهر بدون مشکل برای معلولان وظیفه ماست، تأکید کرد: ما باید شرایط بهتر برای زندگی معلولان را در شهر فراهم و قوانین روی‌زمین‌مانده را اجرایی کنیم. برای مثال همه سازمان‌ها متعهد به به‌کارگیری ۳درصد کارمندانشان از میان معلولان هستند. این مسئله در دست پیگیری است تا هر چه زودتر به این تعهدات استخدامی توسط سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها عمل شود.

آغاز طرح شناسایی چهره‌به‌چهره بازماندگان از تحصیل
حمید طریفی‌حسینی، رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی کشور هم در این مراسم، از آغاز طرح شناسایی چهره‌به‌چهره بازماندگان از تحصیل در میان دانش‌آموزان استثنایی خبر داد و گفت: در این طرح، کد ملی افرادی که کد دانش‌آموزی نگرفته‌اند مشخص و نشانی محل سکونت آنها احصا شده و علت نرفتن به مدرسه پرسیده می‌شود. اگر در جریان بازرسی‌ها، دلیل بازماندگی، معلولیت اعلام شود همکاران ما بررسی‌های لازم را انجام می‌دهند که شدت و نوع معلولیت چگونه است تا اقدامات لازم برای معرفی آنها به مدارس ما انجام شود.
به‌ گفته او اگر دانش‌آموز معلول امکان حضور در مدرسه را داشته باشد، به مدارس استثنایی معرفی می‌شود و اگر هم این امکان وجود نداشته باشد، امکان تحصیل برای دانش‌آموز فراهم می‌شود.
او همچنین درخصوص توسعه مدارس استثنایی در مناطق محروم و دور افتاده گفت:‌ در این رابطه اقداماتی برای توسعه مدارس در مناطق محروم و ایجاد کلاس ضمیمه در مدارس عادی صورت گرفته تا بتوانیم هر جا دانش‌آموز استثنایی شناسایی می‌شود را پوشش بدهیم.
به گفته رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی، به همین منظور شیوه‌نامه‌ای تنظیم شده تا در مناطق صعب‌العبور، دانش‌آموزان با نیازهای ویژه بتوانند در مدارس عادی حضور یابند و از طریق معلم مربوطه خدمات آموزشی تخصصی و متناسب با شرایطشان را دریافت کنند.
حسینی همچنین به تکالیف قانونی شهرداری‌ها در ایاب‌وذهاب معلولان اشاره و اظهار کرد: در قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت، به ایاب‌وذهاب ایمن، در دسترس و مناسب‌سازی‌شده اشاره شده و شهرداری‌ها مکلف شده‌اند که زمینه و بسترهای تردد رایگان را ایجاد کنند. از مدیران شهری انتظار داریم به ما کمک کنند. البته به‌عنوان مثال شهرداری تهران در این زمینه به ما کمک می‌کند. بخشی از منابع سازمان را نیز در اختیار استان‌ها قرار می‌دهیم. برای امسال بالغ بر ۴۰میلیارد تومان به استان‌ها کمک کرده‌ایم اما همچنان انتظار حمایت بیشتر داریم تا فشار کمتری به خانواده‌ها وارد شود.

کد خبر: 56025

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 3 =