عین‌اللهی: اگر طی ۷ سال جمعیت افزایش پیدا نکند، دچار بحران می‌شویم

وزیر بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به اقدامات این وزارت خانه در اجرای قانون حمایت از خانواده گفت: فرهنگ سازی در جوانی جمعیت خیلی مهم است که باعث ازدیاد جمعیت می‌شود.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از ایسنا، بهرام عین‌اللهی در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس و در جریان بررسی گزارش مشترک کمیسیون‌های فرهنگی، اجتماعی و بهداشت در مورد عملکرد دستگاه‌ها در اجرای قانون حمایت از خانواده به ارائه توضیحاتی از اقدامات این وزارتخانه پرداخت.

وزیر بهداشت با بیان اینکه موضوع سالخوردگی جمعیت از مشکلات موجود در کشور است، گفت: ما فقط یک دریچه هفت ساله داریم که در صورت افزایش پیدا نکردن جمعیت در این فرصت دچار بحران می‌شویم.

وی با اشاره به قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت افزود: از ۷۳ ماده این قانون، ۴۳ ماده آن به صورت مستقیم یا غیرمستقیم با وزارت بهداشت در ارتباط است؛ درهمین راستا به منظور اجرای این قانون قرارگاه جوانی جمعیت در وزارت بهداشت با مسئولیت وزیر تشکیل و ۱۵ جلسه برگزار شد.

عین‌اللهی با بیان اینکه هماهنگی لازم در سطح ستاد وزارتی و دانشگاه‌های علوم پزشکی برای اجرای قانون انجام گرفته است، گفت: در حال حاضر در تمامی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور قرارگاه جوانی جمعیت با مسئولیت رئیس دانشگاه ایجاد شده که در هر قرارگاه جوانی جمعیت ۹ کمیته وجود دارد. تاکنون ۷ دستورالعمل با امضای وزیر به همه دانشگاه‌ها و ۲۴ بخشنامه نیز معاونان برای قانون جوانی جمعیت صادر کردند. هدف از این دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌ها، آسان‌سازی، ارزان‌سازی، کریمانه کردن، تکریم مادری و درمان ناباروری خدمات بهداشتی درمانی است.

وی ادامه داد: برای اولین بار اداره کل جوانی جمعیت در وزارت بهداشت ایجاد شد. همچنین اپلیکیشن‌ها با برنامه‌های مختلف همچون «هم نفس» ایجاد شد. طراحی طرح رویش جهت پرداخت کارانه پلکانی به بهورزان یکی از این موضوعات است. اگر در محل خدمت بهورزی، میزان بارداری افزایش یابد، بهورز مورد تشویق قرار می‌گیرد. در برگزاری جلسات توجیهی در دانشگاه‌ها و سمینار روسای دانشگاه‌ها در خصوص اهمیت توجه به جمعیت گفته شده و بر این اساس در رتبه‌بندی دانشگاه‌ها توجه به قانون جوانی جمعیت یکی از شاخصه‌ها است.

عین اللهی افزود: سامانه ۱۹۰ و ثبت شکایات مردمی راه‌اندازی شده است تا بتوان در این زمینه شکایات مردم جمع‌بندی شود و اولویت‌بخشی به رسیدگی به تخلفات مربوط به قانون جوانی جمعیت از دیگر اقدامات انجام شده است، البته برای این اقدامات اعتباری در نظر گرفته نشده که امیدوارم در بودجه سال آینده اعتباری لحاظ شود؛ در نهایت درباره جوانی جمعیت باید فرهنگ سازی شود. رسانه‌ها و وزارت ارشاد توجه کنند و در برنامه هفتم به خانواده محوری توجه ویژه شود.

کد خبر: 56182

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 13 =