۹۰ درصد نمادهای بورسی با افزایش قیمت رو به رو شدند

شاخص کل بورس که معاملات این هفته را نزولی آغاز کرده بود و با کاهش ارتفاع بیش از ۱۹ هزار واحدی، محدوده یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد را از دست رفته می‌دید، طی سه روز معاملاتی بعد بسرعت رشد کرد و بیش از ۷۰ هزار واحد قد کشید تا نه تنها تمامی آنچه را که از دست داده بود باز پس گیرد، بلکه محدوده حرکتی یک ماه گذشته خود را نیز به سمت بالا بشکند و با قرار گرفتن در ارتفاع یک میلیون و ۴۵۴ هزار واحد، در بالاترین ارتفاع خود طی ۴ ماه گذشته قرار گیرد.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از روزنامه ایران، آمارها نشان می‌دهد، طی این سه روز به طور میانگین، بیش از ۷۳ درصد از نمادهای بورسی با افزایش قیمت روبه‌رو شده‌اند که نشان می‌دهد، رشد شاخص‌ها نه تنها به دلیل افزایش قیمت شاخص سازها، بلکه به دلیل افزایش قیمت در اکثریت نمادهای بازار رخ داده است. این روند در بازار روز سه‌شنبه نیز با قدرت بیشتری پیگیری شد و در این روز در مقابل ۳۷۴ نماد سبزپوش بورسی، تنها ۴۱ نماد به رنگ قرمز درآمد تا ۹۰ درصد بازار در این روز با افزایش قیمت روبه‌رو شده باشد. موضوعی که منجر به رشد بیش از ۱۷ هزار واحدی شاخص کل (هم‌وزن) شده و این شاخص نیز با ثبت رشد بیش از ۴ درصدی طی سه روز گذشته، به ارتفاع ۴۳۰ هزار واحد رسیده است که بالاترین ارتفاع خود از پایان خردادماه را نشان می‌دهد. در همین مدت، معاملات در فرابورس نیز با رشد قیمت در اکثریت سهام شرکت‌ها همراه شد تا شاخص کل این بازار نیز بیش از ۳۰۰ واحد رشد کند و به ارتفاع ۱۸ هزار و ۸۲۱ واحد برسد.

براساس آمار معاملات، طی سه روز گذشته در مقابل ۱۰۰ نمادی که به طور میانگین در بازار در صف خرید قرار گرفته بودند، تنها ۲۰ نماد در صف فروش بودند.

روز سه‌شنبه، تعداد صف‌های خرید در بازار به عدد ۱۵۴ رسید و تنها ۱۲ نماد در صف فروش قرار داشت.

آشتی سهامداران حقیقی با معاملات سهام

رشد جهشی شاخص طی روزهای گذشته، همچنین با افزایش تقاضای حقیقی‌ها در بازار سهام همراه بود. آمار معاملات نشان می‌دهد، طی سه روز گذشته بتدریج سفارش‌های خرید از طرف سهامداران حقیقی افزایش یافته و در این مدت بیش از ۷۴۰ میلیارد تومان توسط این طیف از معامله‌گران، به بازار سهام وارد شده که ۴۷۰ میلیارد تومان از این مبلغ مربوط به معاملات روز سه‌شنبه می‌شود.

پیش تر کارشناسان بازار درخصوص ورود دوباره سهامداران حقیقی ابراز خوشبینی کرده بودند. از نظر کارشناسان بازار، آشتی دوباره سهامداران حقیقی می‌تواند به عنوان یک عامل محرک برای شروع یک موج صعودی جدید در بازار قلمداد شود و این موضوع با توجه به تقویت شاخص‌های بنیادی بازار، دور از دسترس نخواهد بود.

خروج پول از درآمد ثابت‌ها شدت گرفت

صندوق‌های درآمد ثابت که به عنوان ابزاری برای سرمایه‌گذاری کم ریسک به حساب می‌آید طی روزهای گذشته، با خروج پول سهامداران حقیقی روبه‌رو شده‌اند.

از نظر کارشناسان، صندوق‌های درآمد ثابت به عنوان جایگزین بازارهای پر ریسک به حساب می‌آیند و افزایش ورود به این صندق‌ها زمانی اتفاق می‌افتد که بازارهای پر ریسک با نا اطمینانی روبه‌رو می‌شوند و بازدهی انتظاری آنها در مقابل ریسک سرمایه‌گذاری‌ها توجیه نداشته باشد.

براین اساس، خروج پول از این صندوق‌ها در زمانی رخ می‌دهد که سرمایه‌گذاران تشخیص دهند سایر بازارها می‌تواند بازدهی قابل توجهی را برای آنها ایجاد کند.

کارشناسان بر این عقیده‌اند که با توجه به سیاست‌های حمایتگرایانه از بازار سهام و همچنین افزایش بازدهی انتظاری در سایر بازارها، سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها برای افراد ریسک گریز جذابیت خود را از دست داده است و این افراد ترجیح می‌دهند بخش کمتری از سبد دارایی خود را به درآمد ثابت‌ها اختصاص دهند.

آمار معاملات نشان می‌دهد، با احتساب ۸۰۰ میلیارد تومانی که روز سه‌شنبه از این بازار خارج شده، مجموع خروج پول حقیقی از این صندوق‌ها از ابتدای هفته به یک هزار و ۳۷۰ میلیارد تومان رسیده است.

جهش ۳۷ درصدی ارزش معاملات خرد

تغییرات ارزش و حجم معاملات در بازار سهام به عنوان یک شاخص برای سنجش شدت رونق و رکود در بازار شناخته می‌شود و افزایش این شاخص‌ها می‌تواند نشان دهنده کاهش ریسک نقدشوندگی سهام باشد. آمار معاملات سهام نشان می‌دهد، با شروع روند صعودی شاخص‌ها از ابتدای آبان ماه، ارزش و حجم معاملات نیز به طور میانگین در حال افزایش بوده و این موضوع باعث شده میانگین ارزش معاملات خرد از حدود ۳ هزار میلیارد تومان در سه ماهه تابستان، به حدود ۳ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان در پاییز (تا ۲۲ آذر) برسد؛ روندی که در یک هفته گذشته بازهم اوج گرفته و ارزش معاملات همواره در بالای میانگین پاییز قرار داشته است.

بر اساس آمار روز سه‌شنبه، تعداد ۴۹۰ هزار کد معاملاتی حقیقی به جمع کدهای خریدار در بازار افزوده شده و این امر باعث شد ارزش معاملات خرد نیز با افزایش ۳۷ درصدی نسبت به روز معاملاتی قبل، از محدوده ۶ هزار و ۳۷۰ میلیارد تومان عبور کند.

فلزاتی‌ها و پتروشیمی‌ها بیشترین رشد تقاضا را به خود اختصاص دادند

روز سه‌شنبه، بیشترین تقاضا در گروه‌های فلزات اساسی، کانه‌های فلزی و محصولات شیمیایی به ثبت رسید تا این سه گروه با ثبت بیش از ۱۷۰ میلیارد تومان ورود پول، در لیست گروه‌های با بیشترین رشد ارزش بازار نیز قرار گیرند؛ موضوعی که از نظر کارشناسان بازار، افزایش نرخ ارز در بازار آزاد و انتظار سهامداران برای افزایش نرخ ارز نیمایی و همچنین ورود معاملات ارز توافقی به محدوده‌های بالاتر و همچنین افزایش مقدار تولید و ارزش صادرات این شرکت‌ها از مهمترین دلایل آن است.

در واقع از آنجایی که رشد درآمد و سودسازی صنایع مذکور تا حد زیادی به نوسانات نرخ ارز و بهبود وضعیت تقاضا در بازارهای جهانی وابسته است، تغییرات در نرخ ارز و افزایش قیمت‌های جهانی با افزایش تولید و فروش این شرکت‌ها می‌تواند سودسازی آنها را با افزایش روبه‌رو کند. با این حال درحال حاضر تداوم فعالیت‌های این صنایع با ریسک‌های مهمی چون تأمین گاز و برق مورد نیاز، تداوم شرایط تحریمی و افزایش نرخ نهاده‌های تولیدی مواجه است که می‌تواند با وجود رشد درآمدها، از حاشیه سود عملیاتی این صنایع بکاهد.

کد خبر: 56207

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 8 =