توجه ویژه تأمین اجتماعی به زنان سرپرست خانوار

زنان سرپرست خانوار به عنوان گروهی از جامعه در دولت سیزدهم مورد حمایت و توجه ویژه سازمان تأمین اجتماعی قرار گرفته‌اند به نوعی که در این دوره از مدیریت برای این بانوان از سوی سازمان حق عائله‌مندی لحاظ شده است.

به گزارش آتیه آنلاین، براساس آمارهای موجود حدود سه میلیون زن سرپرست خانوار در کشور وجود دارد که برخی از این افراد به واسطه اشتغال از خدمات بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی بیمه‌های اجتماعی بهره‌مند هستند.

سازمان تأمین اجتماعی نیز برای ارائه خدمات بهتر به این گروه از بانوان تاکنون اقدامات جدی انجام داده است و در سال ۱۴۰۱ ارائه بخشنامه‌ای از سوی مدیرعامل تأمین اجتماعی مبنی بر تسهیل برقراری حق عائله‌مندی زنان سرپرست خانوار به نوعی حمایت از این گروه از افراد تحت پوشش سازمان را نشان داد.

بیش از چهار میلیون مستمری‌بگیر تحت پوشش تأمین اجتماعی

براساس آمارها و داده‌های موجود تا پایان سال ۱۴۰۰ سازمان تأمین اجتماعی ۴۵ میلیون و ۶۳ هزار نفر را تحت پوشش خود داشته است.

جمعیت کل کشور بر اساس برآورد مرکز آمار ایران در سال ۱۴۰۰ حدود ۸۴ میلیون و ۹۷۱ هزار نفر بوده است که تا پایان سال ۱۴۰۰، حدود ۵۳ درصد از افراد جامعه تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی قرار دارند.

در این دوره تعداد بیمه‌شدگان اصلی تأمین اجتماعی ۱۵ میلیون و ۱۳۰ هزار نفر است که نسبت به پایان سال ۱۳۹۹ حدود ۷.۳ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

همچنین تعداد مستمری‌بگیران اصلی در سال ۱۴۰۰ براساس آمارهای موجود چهار میلیون و ۷۶ هزار نفر است و نسبت به سال ۱۳۹۹ حدود ۶,۳ درصد کاهش دارد.

تعداد افراد تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ حدود ۲,۱ درصد افزایش، تعداد بیمه‌شدگان ۴,۱ درصد افزایش و تعداد مستمری‌بگیران نیز ۰.۱ درصد کاهش داشته است.

پیگیری مجلس برای حق عائله‌مندی زنان سرپرست خانوار

نصرالله پژمانفر رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در آبان ماه ۱۴۰۱ از پیگیری‌های کمیسیون اصل ۹۰ برای برخورداری همه بانوان مستمری بگیر سرپرست خانوار از حق عائله‌مندی و ابلاغ بخشنامه این موضوع به تمامی ادارات تأمین اجتماعی خبر داده بود.

تاکنون به زنان سرپرست خانوار تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی حق عائله‌مندی و حق اولاد پرداخت نشده بود که به همین منظور امسال تأمین اجتماعی بر اساس تصمیم مدیریت سازمان به بانوان مستمری‌بگیر سرپرست خانوار با داشتن فرزند این حق عائله‌مندی را پرداخت می‌کند.

براساس این تصمیم، حق عائله‌مندی مشمول بانوان مطلقه سرپرست خانوار و به عنوان مستمری‌بگیر و بیمه شده سازمان تأمین اجتماعی تعلق می‌گیرد و تاکنون برای برخی از زنان سرپرست خانوار این حق عائله‌مندی را پس از فوت همسر خود دریافت کرده‌اند.

تسهیل برقراری حق عائله‌مندی زنان سرپرست خانوار

مجتبی طهماسبی آشتیانی سرپرست اداره‌ کل مستمری‌های سازمان تأمین‌اجتماعی نیز به تسهیل برقراری حق عائله‌مندی برای زنان مستمری‌بگیر سرپرست خانوار تحت پوشش این سازمان اشاره کرد.

وی اظهار داشت: پیش از این گروهی از زنان سرپرست خانوار برای دریافت حق عائله‌مندی باید احکام قضایی مبنی بر کفالت فرزند یا فرزندان‌شان را به شعب تأمین‌اجتماعی ارائه می‌دادند که با توجه به مقررات قضایی در مورد کفالت فرزندان و این که شرعاً کفالت فرزندان با پدر و در صورت فوت پدر با پدربزرگ پدری است، بعضاً این گروه از زنان مستمری‌بگیر به‌رغم اینکه متکفل هزینه‌های فرزندانشان بودند، برای دریافت حق عائله‌مندی با مشکلاتی مواجه می‌شدند.

وی افزود: با بخشنامه جدیدی که از سوی مدیرعامل سازمان تأمین ‌اجتماعی در مورد فرایند بررسی و اثبات کفالت فرزندان از سوی زنان صادر شده، در کنار احکام قضایی راهکارهای دیگری نیز برای تأیید سرپرستی این افراد پیش‌بینی شده است.

طهماسبی ادامه داد: در صورت عدم امکان ارائه حکم مراجع قضایی یا گواهی اداره سرپرستی دادگستری مبنی بر تحت تکفل بودن فرزندان از سوی مستمری‌بگیر زن؛ احراز تکفل و برقراری حق عائله‌مندی با ارائه گواهی مقامات محلی، گزارش بازرس تأمین‌اجتماعی و اخذ تعهد رسمی مبنی بر تحت تکفل بودن فرزندان نیز امکان‌پذیر خواهد بود.

وی تصریح کرد: بانوان سرپرست خانوار مستمری‌بگیر تأمین‌اجتماعی اعم از بانوان بازنشسته مطلقه و بانوانی که همسرشان فوت کرده است، مشمول دریافت حق عائله‌مندی هستند.

سرپرست اداره‌ کل مستمری‌های سازمان تأمین‌اجتماعی گفت: در حال حاضر مبلغ ریالی حق عائله‌مندی مبلغ ۴۰۷۳۸۹۵ ریال (۴۰۷ هزار و ۳۸۹ تومان) است.

سازمان تأمین اجتماعی با ارائه خدمات گسترده خود به افراد تحت پوشش نشان داده است که به عنوان یکی از بزرگترین سازمان‌های بیمه‌ای برای خدمات‌رسانی به همه افراد بیمه‌شده و مستمری‌بگیر برنامه‌ریزی کرده است.

اقدامات تأمین اجتماعی به بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران با انجام تعهدات کوتاه مدت و بلندمدت نشان از توجه ویژه این سازمان به گروههای تحت پوشش دارد و بخشی از این اقدامات و ایفای تعهدات سازمان با هزینه ماهانه ۳۵ هزار میلیارد تومان در ماه به خوبی نمایان است.

کد خبر: 56219

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 7 =