ایثارگران در کانون توجه سازمان تأمین اجتماعی

سازمان تأمین اجتماعی در دولت سیزدهم به موضوع ایثارگران به عنوان یک مقوله مهم و اثرگذار برای ارائه بهتر خدمات به جامعه هدف و توسعه فعالیت‌های کاری ایثارگران توجه ویژه داشته است.

به گزارش آتیه آنلاین، براساس داده‌ها و آمارهای موجود، بیش از ۲۰ درصد کارکنان تأمین اجتماعی از جامعه ایثارگران شامل حدود ۲ هزار و ۵۰۰ جانباز، ۳۱۱ آزاده سرافراز دوران دفاع مقدس، ۶۰ شهید دفاع مقدس، ۲ شهید مدافع حرم و هشت شهید مدافع سلامت هستند.

اکنون ایثارگر شاغل در سازمان تأمین‌اجتماعی بیش از ۹ هزار و ۷۰۰ نفر به عنوان نیروهای فعال در مراکز درمانی و بیمه‌ای به صورت استخدام رسمی و پنج هزار و ۶۰۰ نفر نیروی شرکتی در شرف تبدیل وضعیت یا تبدیل وضعیت شده به شمار می‌روند.

طبق داده‌های آماری امور ایثارگران تأمین اجتماعی، همچنین چهار هزار همکار ایثارگر بازنشسته به صورت غیرمستقیم با این سازمان بیمه‌ای در ارتباط هستند.

همچنین ایثارگران بدون ارتباط سازمانی با تأمین‌اجتماعی در زمان کار که اکنون به واسطه مستمری‌بگیر بودن با سازمان ارتباط دارند نیز حدود ۳۲ هزار مستمری بگیر ایثارگر را شامل می‌شوند.

در مجموع حدود ۵۰ هزار ایثارگر با تأمین‌اجتماعی مرتبط است اما از نظر ارتباطی، قانون و قوانین افراد ایثارگر مستقیم در ارتباط با سازمان همان ۹ هزار و ۷۰۰ هزار نفر و به واسطه شرکت کار و تامین حدود ۱۱ هزار نفر می‌شود.

به واسطه اشتغال ایثارگران در تأمین اجتماعی و ارتباط بخش دیگری از این جامعه هدف با این سازمان بیمه‌ای در دوره فعالیت دولت سیزدهم خدمات ارزنده‌ای به این افراد تحت پوشش ارائه شده است.

اجرای برخی طرح‌ها و قوانین بر زمین مانده در دوره‌های گذشته، رسیدگی به موقع به خدمات ایثارگران و عزم مدیریت تأمین اجتماعی بر رفع مشکلات جامعه ایثارگری از جمله این خدمات بوده است.

انجام سهیمه ۲۵ درصدی اشتغال برای ایثارگران

مشاور مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی در امور ایثارگران در این باره به آتیه آنلاین با اشاره به ارائه خدمات گسترده این سازمان به جامعه ایثارگری گفت: این سازمان جزء نهادهای شاخص برای اجرای سهمیه ۲۵ درصدی استخدام ایثارگران محسوب می‌شود.

مهدی باقری با اشاره به موفقیت این سازمان بیمه‌ای در راستای اجرای این طرح استخدامی اظهار داشت: از حدود ۱۰ سال گذشته تاکنون هر سال سهمیه ۲۵ درصدی اشتغال ایثارگران در آزمون‌های استخدامی سازمان تأمین‌اجتماعی برای جذب نیروی ایثارگر انجام شده است.

اجرای قوانین مربوط به ایثارگران

مشاور مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی در امور ایثارگران گفت: برخی از طرح‌ها و قوانین مربوط به ایثارگران این سازمان که سال‌های سال اجرای آنها به تاخیر افتاده در این دوره مدیریتی اجرایی شد.

وی تصریح کرد: مدیریت تأمین‌اجتماعی بر انجام کارهای شاخص در امور ایثارگران، برنامه‌ریزی و اقدام جدی برای کارهای معطل و روی زمین مانده در سال‌های گذشته عزم جدی دارد.

وی تاکید کرد: اجرای ماده ۵۱ قانون جامع ایثارگران مبنی بر الزام دستگاههای اجرایی مشمول این قانون برای پرداخت ۲۵ درصد حداقل حقوق کارکنان دولت به عنوان فوق‌العاده ایثارگری به شهدا و جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر و آزادگان، همسران و فرزندان شهدا و بازنشستگی فرزندان شهدا با ۲۲ سال سابقه و هشت سال ارفاقی به عنوان یکی از قوانین اجرایی در این سازمان است.

باقری معتقد است برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت باید به گونه‌ای عمل کرد تا خود ایثارگران و فررزندان آنها برای این موضوع برنامه‌ریزی کنند.

رسیدگی ویژه به امور جامعه ایثارگری

باقری به اشاره ارتباط تنگاتنگ با روابط عمومی سازمان تأمین‌اجتماعی برای پیگیری امور مربوط به ایثارگران اظهار داشت: واحد امور ایثارگران در زمینه ارتباطات کار جدیدی را با روابط عمومی و مرکز ارتباطات مردمی سازمان انجام داده‌ است.

وی بیان کرد: با اقدام طرح جدید با مرکز ارتباطات مردمی سازمان تأمین‌اجتماعی؛ امور ایثارگران به صورت ویژه مورد رسیدگی و بررسی قرار می‌گیرد.

مشاور مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی افزود: همچنین چند طرح دیگر در حوزه ایثارگران با مرکز ارتباطات مردمی سازمان تأمین اجتماعی در دست بررسی نیاز به اجرا دارد.

وی اظهار داشت: هر درخواستی در حوزه ایثارگران از سوی روابط عمومی سازمان بدون تعلل و بروکراسی اداری انجام شده و برای اختصاص یک خط و سرشماره اختصاص در سامانه پیام کوتاه همکاری ویژه‌ای شده است.

اجرای قانون بازنشستگی فرزندان شهدا

باقری تصریح کرد: یکی دیگر از قوانین مربوط به جامعه ایثارگری سازمان تأمین اجتماعی به ویژه فرزندان شهدا استفاده از قانون بازنشستگی پیش از موعد بود.

وی ادامه داد: جانبازان براساس این قانون از سال‌های قبل بستگی به نوع بازنشستگی؛ به عنوان سنوات از این خدمت تأمین اجتماعی استفاده می‌کردند.

مشاور مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در امور ایثارگران گفت: به عنوان نمونه جانباز دارای ۵۰ درصد جانبازی با استفاده از هشت سال سنوات ارفاقی و هرچقدر میزان جانبازی افراد بالاتر، سال سنوات ارفاقی نیز افزایش و برعکس است.

وی ادامه داد: این قانون برای فرزند شهید هم در قالب ۵۰ درصد جانبازی بود و فرزند شهید به عنوان نمونه با داشتن ۲۲ سال سابقه و استفاده از هشت سال ارفاقی بازنشسته می‌شود.

وی با اشاره به اجرای این قانون از سال ۱۳۹۹ اظهار داشت: بخشنامه آن پس از رفع نواقص صادر و اکنون فرزندان شاهد با ۲۲ سال سابقه خدمت با هشت سال ارفاقی بازنشسته خواهند شد.

پیگیری جدی امور ایثارگران

باقری همچنین با اشاره به پیگیری جدی امور ایثارگران گفت: تمام کارهای حوزه ایثارگران همه به دلگرمی مدیریت جدید در یکسال گذشته انجام شده است.

وی تاکید کرد: عزم مدیریت جدید تأمین اجتماعی بر انجام کارهای شاخص در امور ایثارگران، برنامه‌ریزی و اقدام جدی برای کارهای معطل و روی زمین مانده در سال‌های گذشته است.

مشاور مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در امور ایثارگران گفت: برخی از طرح‌ها و قوانین مربوط به ایثارگران که سال‌های سال اجرای آنها به تاخیر افتاده در این دوره مدیریتی زمینه اجرایی پیدا کرده است.

باقری افزود: با توجه ویژه مدیریت جدید به حوزه ایثارگران و اقدامات خوب در راستای احیا و اجرای قوانین معطل مانده در سال‌های گذشته، به نوعی باعث ادای حق ایثارگران شد.

امور ایثارگران باید نظام‌مند شود

مشاور مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در امور ایثارگران گفت: با توجه به اینکه یکسری از اقدامات و برنامه‌های مرتبط با امور ایثارگران سازمان با مشورت مدیران ارشد سازمان طرح‌ریزی شده است بنابراین باید امور ایثارگران نظام‌مند شود.

وی معتقد است: باید برنامه‌های حوزه امور ایثارگران فرایندی و سیستمی شده و بحث ارتباط ایثارگران با مجموعه سازمان تأمین اجتماعی نیز تسهیل شود.

باقری ادامه داد: باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که برنامه‌های مربوط به جامعه ایثارگری در سازمان تأمین اجتماعی در بخش‌های مختلف آموزشی، فرهنگی و مناسبت‌ها به صورت نظام‌مند پیگیری شود.

اداره‌کل امور ایثارگران سازمان تأمین اجتماعی اواخر فروردین سال ۱۳۹۲ با هدف تسریع در خدمت‌رسانی به کارکنان ایثارگر این سازمان و همچنین ایثارگران بازنشسته‌ خدمات‌گیرنده از این تأمین اجتماعی تأسیس شد.

سازمان تأمین اجتماعی اکنون به عنوان بزرگترین سازمان بیمه‌ای ۴۵ میلیون نفر در قالب ۵۳ درصد جمعیت کشور را تحت پوشش خدمات بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی دارد.

کد خبر: 56328

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =