جویندگان کار در لرستان نیازمند مهارت و دانش فنی هستند

مدیر کل تعاون کار ورفاه اجتماعی لرستان با اشاره به عدم مهارت کارجویان گفت : بیشتر افراد جوینده کار و فارغ التحصیل دانشگاهی در استان نیازمند مهارت و دانش فنی هستند.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از روابط عمومی اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان لرستان، علی جهانی با بیان اینکه افزایش فارغ التحصیلان دانشگاهی در کشور و در استان افزایش جویندگان کار را به دنبال خواهد داشت، اظهار کرد : با توجه به کثرت دانشگاه‌های غیر دولتی و آزاد در کشور خروجی فارغ التحصیلان افزایش پیدا کرده و بیشتر این افراد فاقد مهارتهای فنی هستند که تمایل به استخدام در بخش دولتی دارند و ظرفیت استخدام در ادارات کشور بسیار محدود است.

مدیر کل تعاون کار ورفاه اجتماعی لرستان به ارتباط دانشگاه‌ها و بازار کار در استان تاکید کرد و گفت :دانشگاهها باید با ارتباط با بازار کار و صنعت در حوزه ایجاد اشتغال فارغ التحصیلان برنامه ریزی های لازم را داشته باشند چرا ایجاد اشتغال فقط کار اداری و پشت میز نشینی نیست و کارآفرینی و ایده پردازی حلقه مفقوده دانشجویانی است که به شغل و حرفه دارند.

وی افزود: بسیاری از افرادی که با مدارک دانشگاهی به دنبال شغل و کاری هستند باید موظف برای به روز رسانی دانش حرفه‌ای خود و یا کسب مهارت با توجه به نیاز بازار کار دوره‌های مهارتی را کسب نماید.

جهانی در ادامه به فعالیت ۲۰ مرکز مشاوره شغلی و کاریابی غیر دولتی در سطح استان اشاره کرد و افزود : هدف از تأسیس این کاریابی های ارائه راهنمایی و مشاوره شغلی به جویندگان کار و کارفرمایان، شناسایی فرصت های شغلی، تأمین نیرو برای کارفرمایان و معرفی کارجویان آماده به کار در فرصت های شغلی است چرا که کاریابی ها زمینه برقراری ارتباط هوشمندانه منابع انسانی با فرصت های شغلی برای کارجویان را مهیا می کنند.

وی با بیان اینکه بیش از ۶۰ درصد جویندگان کار در استان فاقد مهارت هستند، بیان داشت : در هشت ماهه ساجاری یک هزار ۷۹۳ نفر در کاریابی های استان ثبت نام کرده اند که از این تعداد ۹۵۰ نفر زن و ۸۴۳ نفر مرد هستند.

مدیر کل تعاون کار ورفاه اجتماعی لرستان بیشترین رده سنی ثبت شده ها در مراکز کاریابی بین ۲۵ تا ۳۴ سال عنوان رد و گفت : با هماهنگی این مراکز امسال ۶۳۵ نفر در واحدهای اقتصادی و در بخشهای دولتی، خصوصی و تعاونی های استان بکارگمارده شدند.

وی با اشاره به معرفی کارجویان فاقد مهارت شغلی به مراکز فنی و حرفه ای اشاره کرد و اظهار داشت : معمولا افرادی نیز در مراکز کاریابی ثبت نام می کنند که هیچ گونه حرفه و مهارتی ندارند بنابراین با هماهنگی صورت گرفته با اداره کل فنی و حرفه ای استان برای مهارت آموزی به این مراکز معرفی می شوند، که در این راستا نیز در ۸ ماهه امسال تعداد ۱۱۱ نفر معرفی شده اند.

جهانی به طرح کاروزی فارغ التحصیلان دانشگاهی اشاره کرد و گفت برای افزایش قابلیت جذب و اشتغال دانش آموختگان از طریق انتقال مهارت و تجربه در محیط کار برای ورود به بازار کار طرح کارورزی در استان برنامه ریزی شد که واحدهای اقتصادی در زمینه بکارگیری فارغ التحصیلان دانشگاهی در یک دوره سه ماهه زمینه کسب مهارت در محیط واقعی کار به این افراد را فراهم کنند.

مدیر کل تعاون کار ورفاه اجتماعی لرستان خاطر نشان کرد : در این دوره سه ماهه حق الزحمه این دانش آموختگان بر عهده این اداره کل بوده و شامل قانون کار نیستند و چنانجه بعد از پایان این دوره کارفرما نسبت به استخدام کارورزان اقدام کند شامل معافیت بیمه ای تا دو سال می گردد.

وی خاطر نشان کرد: امسال ۱۶۳ فارغ التحصیل دانشگاهی در ۱۶ واحد اقتصادی در طرح کاروزی در سطح استان بکارگیری شدند.

جهانی در خصوص شرایط واحد پذیرنده کارورز در این طرح گفت: واحد پذیرنده به منظور جذب کارورز باید دارای مجوز فعالیت از دستگاه اجرایی ذیربط و مجوز آموزش کارورزی ازسازمان آموزش فنی و حرفه ای یا اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان باشد.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان گفت: واحد پذیرنده به ازای هر ۳ نفر شاغل بیمه شده، صرفاً مجاز به پذیرش یک نفر کارورز است.

وی اضافه کرد: مشوق‌های بیمه‌ای برای افزایش انگیزه کارفرمایان برای جذب کارورزان در نظر گرفته شده است و به این منظور برای افزایش احتمال جذب این افراد و ماندگاری آنها در محیط کار، در صورت جذب کارورزان در واحد و بنگاه اقتصادی مربوطه، دولت تا ۲ سال۱۰۰درصد حق بیمه کارفرما را پرداخت خواهد کرد.

کد خبر: 56343

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 10 =