تسهیلات به شالیکوب ها صرف اصلاح ساختار آنها شود

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان با اشاره به ضرورت بازسازی شالیکوبی‌ها گفت: تخصیص تسهیلات به این کارخانجات باید صرف اصلاح ساختار آنها شده و به گونه‌ای عمل شود که این اعطای تسهیلات موجب افزایش روند واسطه‌گری و در نتیجه افزایش قیمت محصول برنج در سبد غذایی مردم نگردد.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از روابط عمومی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان، سیاوش آقاجانی با تاکید بر اینکه تخصیص تسهیلات باید موجب افزایش بهره‌وری عملکرد کارخانجات شالیکوبی شود، افزود: نگاه ما به موضوع تعاونی‌ها نگاه گسترده‌ای است لذا به منظور کمک به تعاونی‌ها و رفع مشکلات ۲ کمیته رفع موانع اعتباری تعاونی‌ها و کمیته رسیدگی به امور تعاونی‌های مشکل‌دار به صورت تعریف شده برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه تعاونی‌های شالیکوبان به عنوان اتحادیه فعال هستند، عنوان کرد: دغدغه هایی در مجموعه دولت اعم از کشوری و استانی مبنی بر به انحراف نرفتن تسهیلات وجود دارد چرا که اگر تسهیلات به انحراف برود موجب تورم می شود و هدف اشتغال به ثمر نمی نشیند.
وی ادامه داد: این حساسیت وجود دارد و ما برای رفع این حساسیت ها که در حوزه شالیکوبان و تعاونی های شالیکوبی بیشتر است در پی رفع موانع اعتباری تعاونی ها هستیم؛ چون برنج محصول استراتژیک است و اگر تسهیلاتی در قالب سرمایه در گردش پرداخت شود و بجای اینکه صرف اشتغال و بهبود تولید و بهره وری شود به سمت خرید و فروش برنج برود نه تنها به تولید و اشتغال کمک نمی کند بلکه باعث تورم و نارضایتی مردم می شود.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان با بیان اینکه استحصال برنج از جو در کارخانه های شالیکوبی با افت حدود ۲۰ درصدی روبرو است، گفت: این رقم باید به کمتر از ۵ درصد برسد که خود مستلزم نوسازی، تجهیز و اصلاح ساختار در کارخانجات شالیکوبی است و تا کنون بخشی از آن انجام شده و بخش عمده ای هم مانده است.

وی گفت : این امر در قالب تسهیلات سرمایه ثابت یا توسعه‌ای در دست پیگیری است تا این نقدینگی به سمت افزایش بهره وری و سودآوری کارخانجات و کاهش افت محصولات کشاورزی برود.
آقاجانی با بیان اینکه این موضوع هم به نفع کشاورز است و هم به نفع کارخانه و هم اقتصاد کشور تاکید کرد:باید تلاش شود اختصاص تسهیلات به کارخانجات شالیکوبی موجب افزایش روند واسطه گری در حوزه شالی و برنج و در نتیجه افزایش قیمت این محصول مهم در سبد غذایی مردم نشود.
وی گفت: نقش اتحادیه تعاونی های شالیکوبان در فرآیند ایجاد زنجیره ارزش، کاهش ضایعات و افزایش بهره وری در استحصال برنج مرغوب موثر است.
وی بر ضرورت حمایت از تعاونیها و رفع موانع فعالیت پیش روی آنها با استفاده از ظرفیت کلیه دستگاه های اجرایی تاکید و تصریح کرد: باید تلاش شود اختصاص تسهیلات به کارخانجات شالیکوبی موجب افزایش روند واسطه گری در حوزه شالی و برنج و در نتیجه افزایش قیمت این محصول مهم در سبد غذایی مردم نشود.
صنعت برنجکوبی پراهمیت و حتی راهبردی در گیلان و همچنین کشور محسوب می شود و به نوعی چرخه تکمیلی تولید و توزیع برنج در کشور به شمار می آید؛ لذا فعالیت اتحادیه تعاونی های شالیکوبان در راستای تامین نیازمندیهای مشترک تعاونی های عضو می تواند منجر به حذف واسطه ها و به نوعی ساماندهی این صنعت شود.
در استان گیلان، تعداد ۲۱ تعاونی تامین نیاز، عضو اتحادیه کارخانجات تولیدکننده برنج استان گیلان هستند؛ این اتحادیه با رشته صنعتی و گرایش اتحادیه تعاونیهای صنعتی از سال ۱۳۸۴ تا کنون مشغول فعالیت است.

لازم به ذکر است که تعداد اعضای تعاونی های تامین نیاز مذکور یک هزار و ۲۴۰ نفر(مالکان واحدهای شالیکوبی) است.

کد خبر: 56344

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 3 =