سقوط ۵۵ درصدی ارزش واقعی دستمزد

حقوق کارگران در سال آینده چقدر افزایش پیدا می کند؟ این سوالی است که با تورم به افزایش قیمت ها و نرخ تورم بالای ۴۴ درصد، امسال زودتر از هر سال مطرح شده است. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره برگزاری جلسات دستمزد سال آینده کارگران می گوید: این موضوع در مرحله کارشناسی قرار دارد و منتظر اعلام نظرهای کارشناسان در این زمینه هستیم. میزان افزایش حقوق کارگران برای سال ۱۴۰۱ در شورای عالی کار ۵۷ درصد تصویب شده بود. با این حال، علی صالح آبادی، رییس کل بانک مرکزی در نشست خبری تاکید کرد که در بودجه سال آینده افزایش عجیب و غریب ۵۷ درصدی دستمزدها تکرار نمی شود. او اعلام کرد: سال آینده دستمزد افزایش می یابد ولی میزان افزایش دستمزدها به اندازه ۵۷ درصد امسال نخواهد بود و نگاه در افزایش دستمزدها کنترل تورم است.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از روزنامه اعتماد، این در حالی است که براساس محاسبات موجود، ارزش «واقعی» دستمزد کارگران به چیزی حدود ۱۱۰ دلار در ماه رسیده است. همان طورکه رییس کل بانک مرکزی نیز اشاره کرده؛ حداقل دستمزد کارگران برای سال ۱۴۰۱ پس از یک افزایش ۵۷ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۰ حدود ۴ میلیون و ۱۸۰ هزار تومان تعیین شده است. این رقم مبنا و حقوق پایه کارگرانی است که دریافتی بسیاری از آنها، بین ۵ تا ۶ میلیون تومان است. این در حالی است که قیمت هر دلار در آخرین روزهای هفته سوم آذر ماه در بازار آزاد، تا ۳۹ هزار تومان بالا رفته است.
دستمزد کارگران در سال جاری به صورت «اسمی» بالا رفته. اما در مقایسه با هزینه ها که عمدتا دلار بازار آزاد تاثیر مستقیمی بر آن دارد؛ این رقم حتی افت قابل توجهی نیز داشته است. روندی که در طول یک دهه گذشته، با شوک های ارزی بیشتر دیده می شود. چنانکه حداقل دستمزد در سال ۱۳۹۰ حدود ۳۳۰ هزار تومان و در سال جاری به ۴ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان رسیده، اما ارزش دلاری آن از ۲۴۳ دلار به ۱۱۰ دلار سقوط کرده است. یعنی در این یک دهه، ارزش «واقعی» دستمزد کارگران، با شوک های ارزی نزدیک به ۵۵ درصد سقوط کرده است.

در این فضا، مشخص نیست که میزان دستمزد کارگران در سال آینده با چه تغییری مواجه شود؟ البته بانک مرکزی نرخ ارز بازار آزاد را به رسمیت نمی شناسد اما معتقد است که هرگونه افزایش دستمزد، به بالا رفتن تورم در سال آینده می انجامد. سید صولت مرتضوی درباره اینکه جلسات شورای عالی کار برای تعیین حداقل دستمزد سال آینده کارگران از چه زمانی آغاز می شود، گفت: درباره افزایش دستمزد کارگران باید با نمایندگان کارگران و کارفرمایان جلسه گذاشت؛ در این زمینه سازوکار قانونی مشخص است و باید در همان چارچوب به یک نتیجه رسید.

وی افزود: موضوع تعیین دستمزد سال آینده کارگران در مرحله کارشناسی قرار دارد و منتظر اعلام نظرهای کارشناسان در این زمینه هستیم.

امروز؛ جلسه جدید شورای عالی کار

پیش از این، اصغر آهنی ها، نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار در گفت وگو با خبرآنلاین درباره دستمزد سال آینده کارگران گفته بود: جلسات ما در شورای عالی کار با دستور جلسه هر ماهه تشکیل می شود. ماه گذشته این جلسه تشکیل شد و این ماه نیز روز سه شنبه هفته جاری جلسه خواهیم داشت.

آهنی ها تصریح کرده بود: مراحل رسیدن به میزان افزایش دستمزد، پیچیده و خاص است و به طور طبیعی تمام آن مراحل باید براساس قانون صورت بگیرد تا در اسفندماه و براساس اطلاعات، شرکای اجتماعی به جمع بندی برسند و در نهایت به یک مبلغ واحد برسند.

هزینه ماهانه سبد معیشت کارگران ۹ میلیون تومان

در همین حال نماینده کارگران در شورای عالی کار هم می گوید رقم هزینه سبد معیشت کارگران هنوز به طور دقیق مشخص نیست ولی قطعا از ۹ میلیون تومان در ماه بیشتر شده است.

هادی ابوی، درباره برگزاری جلسه ماهانه شورای عالی کار گفت: با توجه به ارسال دعوتنامه ها از سوی وزارت کار، فردا جلسه شورای عالی کار با حضور نمایندگان دولت، کارگران و کارفرمایان تشکیل می شود.

وی درباره دستور کار جلسه امروز گفت: محورهای جلسه یکی اصلاح آیین نامه ماده ۱۶۴ قانون کار است که به انتخاب نمایندگان کارگر و کارفرما و دولت در مرجع هیات تشخیص ادارات کار اشاره دارد و قرار است این آیین نامه به روز شود و هریک از گروه ها پیشنهادات خود را مطرح خواهند کرد.

ابوی ادامه داد: موضوع بعدی، ارایه گزارشی در خصوص بررسی نرخ دستمزد در سال جاری و دستمزد آینده است که از سوی مرکز پژوهش های تامین اجتماعی صورت خواهد گرفت. این مرکز سال گذشته به ما در بحث تعیین هزینه سبد معیشت و رقم دستمزد کمک بسیاری کرد و یکی از مراکزی بود که خواسته بودیم آثار افزایش دستمزد را مورد بررسی قرار دهد و روش ها و مدل های جدید ارایه کند. این مرکز، نرخ دستمزد و آثار تورمی آن در جامعه را مورد بررسی و ارزیابی قرار می دهد و ما در جلسه فردا تصمیم می گیریم که کمیته دستمزد شورای عالی کار نیز به این بحث ورود کند و فعال شود.

دبیرکل کانون عالی انجمن های صنفی کارگران با اشاره به تعیین هزینه ماهانه سبد معیشت کارگران در سال گذشته، گفت: سال گذشته هزینه سبد معیشت خانوارهای کارگری در شورای عالی کار ۸ میلیون و ۹۷۹ هزار تومان تعیین شد ولی امسال بالاتر رفته است. البته هنوز به طور دقیق نمی توان رقم هزینه سبد معیشت را اعلام کرد ولی قطعا از ۹ میلیون تومان در ماه بیشتر شده است.

ابوی گفت: تشکیل کمیته دستمزد، مصوب شورای علی کار است و نیاز مبرمی به وجود این کمیته داریم چرا که تعیین هزینه ماهانه سبد معیشت خانوارهای کارگری توسط کمیته دستمزد مبنایی برای تصمیم گیری و محاسبه دستمزد است.

نماینده کارگران در شورای عالی کار با اشاره به افزایش هزینه های سبد معیشت کارگران درباره آغاز به کار کمیته دستمزد، گفت: در کانون انجمن های صنفی کارگران یک کمیته مزد داخلی داریم که همه ساله همزمان با بررسی ابعاد مزد تشکیل می شود و وضعیت معیشت خانوارهای کارگری در استان ها و نقاط مختلف را مورد بررسی قرار می دهد؛ علاوه بر این، وزارت کار هم یک نظرسنجی در خصوص رقم دستمزد و اینکه چه آثاری در جامعه دارد ارایه می دهد و بر مبنای گزارش ها نسبت به تعیین مزد در کمیته دستمزد شورای عالی کار تصمیم گیری می شود.

بهمن ماه سال گذشته کمیته دستمزد شورای عالی کار هزینه ماهانه سبد معیشت کارگران را ۸ میلیون و ۹۷۹ هزار تومان تعیین کرد و معاون روابط کار وزیر کار اعلام کرد که این رقم، با محاسبه اقلام خوراکی و غیر خوراکی و برگزاری جلسات مستمر کمیته مزد و حاصل همراهی و تلاش شرکای اجتماعی در شورای عالی کار رقم خورد.

کد خبر: 56389

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 3 =