ایجاد ۱۵ هزار شغل در مدت یک‌سال

معاون وزیر کار دوشنبه هفته جاری در جریان جلسه کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری شهرستان ملایر از ایجاد ۱۵ هزار فرصت شغلی بخش تعاون در مدت یک‌سال گذشته در سطح کشور خبر داد.

به گزارش آتیه آنلاین، معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه با افزایش ۱۵ هزارنفری اشتغال حوزه تعاون، میزان شاغلان این بخش معادل ۳.۵ درصد رشد داشته است، اعلام کرد: ثبت تعاونی‌ها ظرف مدت یک‌سال و نیم گذشته در دولت سیزدهم ۲.۵ درصد افزایش یافت و از ۹۷ هزار تعاونی به ۱۰۱ هزار تعاونی فعال در کشور رسید.

مهدی مسکنی با بیان اینکه در شورای عالی اشتغال و بر اساس دستور رئیس جمهور ۲۵ درصد از تسهیلات تبصره ۱۸ و ۱۶ نیز در بخش تعاون هزینه خواهد شد، می‌گوید: این مصوبه به استان‌ها ابلاغ شده و مدیران کل استانی باید این سهم را مطالبه کنند و در اختیار تعاون‌گران قرار دهند.

برنامه‌ریزی ایجاد ۵۰ هزار فرصت شغلی در بخش تعاون

معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین پیش از این در حاشیه امضای تفاهم‌نامه نوسازی بافت‌های فروشده شهری با شهرداری تهران با اشاره به طرح‌های تدوین شده از برنامه‌ریزی برای ایجاد ۵۰ هزار فرصت شغلی در قالب فعالیت شرکت‌های تعاونی سراسر کشور خبر داد.

مسکنی در ارتباط با خلق فرصت‌های شغلی در حوزه تعاونی‌ها اظهار داشت: هدف‌گذاری ایجاد ۵۰ هزار فرصت شغلی در حوزه فعالیت و اجرای طرح‌های بخش تعاون در سال‌جاری در وزارت کار انجام شده که این میزان اشتغال تعاون تا پایان سال‌ ۱۴۰۱ محقق خواهد شد.

معاون وزیر کار همچنین با بیان اینکه در وزارت تعاون به دنبال افزایش نقش نظارتی اتحادیه‌های تعاونی در سطح کشور بوده و رفع موانع پیش روی تعاونی‌ها را دنبال می‌کنیم، اضافه کرد: کمیته تعاونی‌های مسئله‌دار در استان‌ها شکل گرفته و حل مشکلات و چالش‌های این حوزه از این طریق دنبال شده و سامانه EOC تعاون نیز در این راستا فعالیت دارد.

سهم ۱۰ درصدی اشتغال تعاونی در جهان / فعالیت ۱۰۰ هزار شرکت تعاونی در ایران

نگاهی به بستر فعالیت تعاونی‌ها در جهان و جامعه بیش از یک میلیارد نفری عضویت افراد در این شرکت‌ها، همچنین سهم بیش از ۱۰ درصدی تعاونی‌ها ازمجموع اشتغال جهانی ظرفیت بالای محقق شده این نهادهای اقتصادی تولیدی را در حوزه اشتغال نشان‌می‌دهد.

به اعتقاد کارشناسان حوزه کسب و کار، فعالیت بیش از ۱۰۰هزار شرکت تعاونی ثبت شده در کشور ما و سهم ۲۵ درصدی مشخص شده بخش تعاون از اقتصاد که در قانون اساسی به آن اشاره شده است زمینه توسعه فعالیت و ایجاد اشتغال را فرهم کرده است.

همچنین نیاز بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزارنفری امروز بازارکار در راستای جذب نیروی کار ماهر و بستر مهیای تعاون برای گسترش فرصت‌های شغلی در قالب فعالیت تعاونی‌ها نیز از ضرورت توسعه اشتغال در این بخش حکایت می‌کند.

دولت سیزدهم نیز با سیاست‌گذاری و تعیین اهداف کلان اشتغال در ایجاد یک میلیون فرصت شغلی سالانه برای تحقق این موضوع می‌تواند از ظرفیت بخش تعاون استفاده کند.

افزایش ۱۸۱ درصدی پرداخت تسهیلات تعاونی

معاون امور تعاون وزارت کار هفته جاری در سفر به استان همدان با اشاره به افزایش پرداخت تسهیلات در بخش تعاونی توسط دولت افزود: در پرداخت تسهیلات در حوزه تعاونی‌ها نیز ۱۸۱ درصد افزایش داشتیم که در یک سال گذشته توسط بانک توسعه تعاون پرداخت شد.

مسکنی گفته است؛ در شورای عالی اشتغال و بر اساس دستور رئیس جمهور ۲۵ درصد از تسهیلات تبصره ۱۸ و ۱۶ نیز در بخش تعاون هزینه خواهد شد.

وی اضافه می‌کند: در بخش تعاون شبکه‌ای از تعاونی‌ها، تامین اعتبار مورد نیاز، تعاونی‌های تولید و اتحادیه‌ها را داریم که طبق این مصوبه، یک‌هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان بودجه برای آن مصوب شد که تاکنون چهار استان برای اجرای این طرح نیز هدف‌گذاری شده است.

معاون وزیر کار خاطر نشان کرد :آموزش لازمه توسعه چرخه اشتغال به ویژه در بخش تعاون است و هر کشوری که در حوزه اشتغال موفق بوده، روی اشتغال پایدار و مهارت‌آموزی کار کرده و بدون شک برندینگ و مارکتینگ جزء لاینفک اشتغال است.

عدم تناسب ظرفیت و واقعیت اشتغال تعاون

با نگاهی به جمعیت بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزارنفری شاغلان بخش تعاون و ظرفیت موجود در توسعه این حوزه، ضرورت ایجاد گسترده فرصت‌های شغلی و توجه دولت به سیاست‌گذاری حمایتی از تعاونی‌ها مشخص می‌شود.

جمعیت بیش از ۲۴ میلیون نفری شاغلان کشور و سهم نامناسب اشتغال تعاونی‌ها از مجموع بازارکار نیز نشان از عدم توسعه متناسب با ظرفیت در بخش تعاون دارد.

کارشناسان معتقدند که مشارکت مردمی و قابلیت‌های فراوان آن در سهم‌پذیری ارتقاء شاخص‌های اقتصادی و امکان افزایش شاخص‌هایی مانند اشتغال و رفاه در بستر اینگونه مشارکت‌ها فراهم شده است و تعاونی‌ها این امکان توسعه می‌دهند.

سهم کشورهای توسعه‌یافته از اشتغال و تولید تعاونی‌ها

براساس میانگین داده‌های جهانی اشتغال، بخش تعاونی در کشورهای توسعه توسعه‌یافته بیش از ۱۰ درصد سهم اشتغال را در اختیار داشته و همچنین در حوزه تولید محصولات و توسعه زیرساختی کسب و کار در این کشورها نقش بسزایی را عهده‌دار است.

در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه که در برهه‌ای از زمان چالش اشتغال به عنوان یکی از مسائل اساسی مطرح بوده، بهره‌مندی از ظرفیت تعاون جهت خلق اشتغال و کاهش نرخ بیکاری راهکار اساسی افزایش اشتغال‌ به شمار رفته است.

تسریع در وعده اشتغال دولت با ابزار تعاونی

آمار ایجاد بیش از ۹۷۵ هزار فرصت شغلی توسط دولت سیزدهم در طول یک سال گذشته نشان از ظرفیت بالای اشتغال و تصمیم‌سازی متناسب با توان اجرایی و تعامل کلان دستگاه‌های متولی اشتغال دارد.

نگاهی به آمار اشتغال‌زایی دولت و ضرورت بهره‌مندی از تمام ظرفیت‌های ایجاد اشتغال، اهمیت استفاده از بستر تعاون در خلق فرصت‌های شغلی را نشان می‌دهد.

کد خبر: 56405

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 13 =