تقویت بخش درمان تأمین اجتماعی در فارس ضروری است

در نشست شورای هماهنگی دستگاه های زیرمجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در استان فارس مباحثی از جمله تقویت درمانی تامین اجتماعی در استان فارس، خصوصی‌سازی رانتی در گذشته به جای مردمی سازی اقتصاد، لزوم خداحافظی با بنگاهداری و حرکت به سمت سهامداری و ضرورت تغییر نگرش به حوزه تعاون در برنامه هفتم توسعه مطرح شد.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از روابط عمومی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان فارس، معاون امور مجلس، حقوقی و استان ها وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نشست شورای هماهنگی دستگاه‌های زیرمجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در استان فارس گفت: دولت و مجلس به دنبال پویا کردن تعاونی ها هستند.

ضرغام صادقی افزود: دولت و مجلس در برنامه هفتم توسعه و بودجه سنواتی به دنبال این هستند که سهم بخش تعاون در حوزه تسهیلات و اعتبارات افزایش یابد.

وی ادامه داد: مدیریت متمرکز و یکپارچه تعاون مدنظر دولت است تا این حوزه در اقتصاد اثربخش واقع شود.

رئیس کمیسیون اجتماعی و فراکسیون بازنشستگان مجلس شورای اسلامی در نشست شورای هماهنگی دستگاه‌های زیرمجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در استان فارس گفت: پیگیری‌هایی در خصوص قانون استخدام ٥ درصدی معلولان، مطالبات و درمان آنها انجام شده که همچنان ادامه دارد.

مهدی عیسی‌زاده با بیان اینکه اعتباراتی در سال جاری برای ساماندهی آسیب‌های اجتماعی و معتادین متجاهر پیش‌بینی شده است، عنوان کرد: برنامه محوری زیربنای حوزه کاهش آسیب های اجتماعی است و اعتبار تخصیص یافته در این حوزه به وزارت کشور داده شده و همچنین اعتبار جداگانه‌ای نیز برای ساماندهی معتادین متجاهر پیش بینی شده است.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در حوزه ساماندهی رتبه بندی مربیان آموزش فنی و حرفه‌ای نیز جلساتی در مجلس برگزار شده که هنوز به نتایج قطعی نرسیده‌ است.

به گفته عیسی زاده، اعتبار قابل توجهی نیز امسال در بودجه برای صندوق اجتماعی بیمه روستاییان، کشاورزان و عشایر پیش بینی شده است.

رئیس کمیته تعاون مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه این نشست گفت: ظرفیت های زیادی در بخش تعاون کشور وجود دارد که اظهارات کنشگران این حوزه گواه آن است.

مجید انصاری با بیان اینکه ۲ مرکز درمانی مهم شیراز شامل بیمارستان دنا و اردیبهشت تعاونی است، افزود: این بخش کوچکی از ظرفیت بخش تعاون در سطح کلانشهر شیراز است.

وی اضافه کرد: در آستانه اجرای برنامه پنج ساله هفتم توسعه باید نوع نگاه و رویکردها نسبت به بخش تعاون کشور تغییر یابد.

رئیس کمیته تعاون مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه اگر می‌خواهیم اقدامات بر زمین مانده در کشور به نتیجه برسد، راهی جز بهره از بخش تعاون که درواقع حوزه مردمی اقتصاد است نداریم، عنوان کرد: باید حداقل سهم بخش تعاون در اقتصاد دیده شود.

سرپرست صندوق بازنشستگی کشور نیز در این نشست گفت: اگرچه ٢٥ درصد سهم اقتصاد کشور در بخش تعاون دیده شده اما سوالی که مطرح می‌شود این است که از سال ٩٠ تاکنون چند درصد این مهم محقق شده است؟

ترکی با بیان اینکه ١٢ درصد از کل جمعیت دنیا در حوزه تعاون فعال هستند، عنوان کرد: باید آسیب شناسی در حوزه تعاون کشور انجام شود تا بتوان به توسعه یافتگی رسید.

وی ادامه داد: در آستانه اجرای برنامه هفتم توسعه کشور قرار داریم که به دلیل همزمانی با بودجه سال آینده می توان با یکسال تاخیر و تمدید برنامه قبلی برنامه‌ مطلوبی تدوین کرد.

سرپرست صندوق بازنشستگی کشور با تاکید بر این که تحقق سهم ٢٥ درصدی بخش تعاون در توسعه اقتصادی نیازمند فراهم کردن زیرساخت‌های لازم است، گفت: نظام بنگاه داری در کشور ما تقویت شده و نه سهامداری، که ضروری است به سمت سهامداری حرکت کنیم.

نگاه به حوزه تعاون در برنامه هفتم توسعه باید تغییر کند

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه این جلسه خواستار تغییر نگرش به بخش تعاون شد.

وی گفت: نظام برنامه ریزی، پشتیبانی و بودجه ریزی ما بر اساس یکسری شاخص‌های جمعیتی منابع و اعتبارات پیش بینی شده است.

ابراهیم عزیزی افزود: مرکز درمانی شهید بهشتی شیراز که تنها بیمارستان تامین اجتماعی در فارس است به مردم استان‌های فارس، کهگیلویه و بویر احمد، خوزستان و بوشهر خدمات ارائه می‌کند اما نوع نگاه مرکز به این مجموعه درمانی تنها به عنوان ارایه کننده خدمات به اهالی فارس است.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: همچنین در حوزه باشگاههای ورزشی، مجموعه‌های کارگری و... نیز خدماتی فراتر از استان فارس به سایر هموطنان ارایه می شود اما نگرش در این حوزه ناقص است و همین رویه موجب شده نه فارس و نه استان‌های دیگر به خوبی از این خدمات بهره مند نباشند، لذا انتظار می رود که نگرش ها تغییر یابد و دولت توجه ویژه‌ای به استان فارس داشته باشد.

عزیزی تاکید کرد: باید در برنامه هفتم توسعه کشور نوع نگاه به حوزه تعاون با قوانین کارآمد و اثربخش تغییر کند.

تقویت بخش درمان تامین اجتماعی در فارس ضرورت است

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه این نشست با بیان اینکه کار جدی در بخش تعاون انجام نشده و نیاز است در کمیسیون اجتماعی اصلاح قوانین صورت گیرد، گفت: تلاشمان بر این است تا فضای مناسبی برای کسب و کار تعاونی‌ها ایجاد کنیم.

جعفر قادری در خصوص اعتبارات تبصره ١٨ قانون بودجه گفت: سال گذشته این منابع در اختیار وزارت اقتصاد بود اما بازگشت آن به سازمان برنامه و بودجه درخواست دولت است که هنوز یک ریال هم از این بخش پرداخت نشده در حالی که نحوه توزیع و چگونگی استفاده به استان‌ها واگذار شده است.

قادری عنوان کرد: فارس در بخش درمان تامین اجتماعی و سرمایه گذاری مربوط به صندوق بازنشستگی جزو استان‌های ضعیف کشور محسوب می‌شود که ضروری است این حوزه تقویت شود.

محمدرضا هوشیار، مدیرکل بهزیستی فارس نیز در این جلسه به بازنگری در قانون جامع حمایت از افراد دارای معلولیت، راه‌اندازی مرکز اورژانس اجتماعی در شهرستان‌ها و پیش بینی اعتبار لازم برای ساماندهی معتادین متجاهر در سطح پیشگیری به عنوان سه مطالبه اصلی سازمان متبوع اشاره کرد.

رهام کیائی، مدیرکل فنی و حرفه‌ای فارس نیز در این جلسه خواستار توجه ویژه به آموزشگاههای خصوصی به ویژه آزاد در بودجه ١٤٠٢، پیش بینی اعتبار برای تجهیز کارگاههای دولتی مراکز فنی و حرفه‌ای، رتبه بندی مربیان سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای و الزام جذب نیرو به دارا بودن گواهینامه مهارت شد.

حسن کمالی، مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی روستاییان، کشاورزان و عشایران فارس نیز در ادامه این نشست خواستار اجرای مجدد طرح بازنشستگی پیش از موعد جامعه کشاورزان، روستاییان و عشایر و محاسبه خدمت سربازی به سوابق بیمه‌ای افراد شد.

عضو هیات رئیسه اتاق تعاون استان فارس نیز با اشاره به وجود ٦ هزار تعاونی فعال با یک میلیون نفر عضو در این استان، گفت: بخش تعاون بزرگترین تشکل اجتماعی فارس را تشکیل می‌دهد.

مجتبی محلاتی تصریح کرد: بخش تعاون به عنوان اقتصاد سوم کشور همیشه در مهجوریت بوده و در یک شعارزدگی قرار گرفته است.

به گفته محلاتی، عزم حاکمیتی برای توسعه بخش تعاون وجود دارد اما در اجرا با مشکلاتی مواجه می‌شود.

وی گفت: اگر قرار است ٢٥ درصد از اقتصاد با بخش تعاون محقق شود ضروری است از شعارزدگی خارج شویم.

محلاتی با طرح سوالی مبنی بر اینکه با افزایش قیمت دلار چگونه می‌توان بنگاه اقتصادی را در این فضای ملتهب اقتصادی وادار به کار کرد؟ گفت: می‌طلبد که نمایندگان مجلس فکری عاجل در این باره کنند.

مدیرعامل اتحادیه مصرف فرهنگیان فارس نیز در این نشست گفت: حدود ١١٨ هزار فرهنگی شاغل و بازنشسته زیرمجموعه عضو این اتحادیه هستند که به صورت اعتباری به آنها کالا داده می‌شود اما سال گذشته تمام پرداختی‌ها با دو تا سه ماه تاخیر انجام شده است.

بنابراین گزارش، این جلسه با حضور مهدی عیسی زاده؛ رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، مجید انصاری؛ رئیس کمیته تعاون مجلس شورای اسلامی، ضرغام صادقی؛ معاون امور مجلس، حقوقی و استان ها وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نعمت الله ترکی سرپرست صندوق بازنشستگی کشوری، علیرضا پاک فطرت، جعفر قادری و ابراهیم عزیزی نمایندگان مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی و مدیران دستگاه های زیر مجموعه وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی در استان فارس برگزار شد.

کد خبر: 56443

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =