ایجاد ۱۶ هزار شغل با راه اندازی ۸۵۸ واحد صنعتی راکد

 از مجموع ۱۲ هزار و ۶۷ واحد صنعتی راکد شناسایی شده، ۶۲ درصد امکان راه اندازی مجدد دارند که پیش بینی می شود بیش از ۱۶۷ هزار فرصت شغلی جدید ایجاد شود.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از روزنامه ایران، نتایج طرح پایش واحدهای صنعتی غیرفعال کل کشور نشان می دهد که براساس داده‌های سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران از مجموع ۱۲ هزار و ۶۷ واحد صنعتی غیرفعال، ۷ هزار و ۴۸۲ واحد صنعتی به وسیله روش‌های فنی قابلیت فعال سازی دارند که در صورت راه اندازی مجدد آنها، بیش از ۱۶۷ هزار فرصت شغلی جدید ایجاد می شود.

براین اساس تاکنون، طی هشت ماهه اول سال ۱۴۰۱، ۸۵۸ واحد صنعتی غیرفعال به چرخه تولید صنعتی بازگشته اند؛ واحدهایی که در شهرک‌ها و نواحی صنعتی وجود داشته اند.

بررسی‌های صورت گرفته نشان می دهد که ۱۶ هزار و ۲۲۲ شغل ناشی از راه اندازی ۸۵۸ واحد صنعتی تا پایان آبان ماه سال ۱۴۰۱ ایجاد شده است. همچنین سرمایه گذاری انجام شده برای احیای این واحدها بیش از چهار هزار و ۳۴۱ میلیارد تومان بوده است.

بنابر گزارش سازمان صنایع شهرک‌ها و نواحی صنعتی، از مجموع ۱۲ هزار و ۶۷ واحد صنعتی غیرفعال، ۶ هزار و ۸۱۴ واحد در داخل شهرک‌ها و نواحی صنعتی و ۵ هزار و ۲۵۳ واحد در خارج از آنها بوده است.

بر پایه داده‌های سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی کشور، تا پایان سال ۱۴۰۱، از مجموع ۶ هزار و ۸۱۴ واحد تولیدی راکد در داخل شهرک‌های صنعتی، یکهزار و ۹۷۸ از این واحدها تا پایان سال ۱۴۰۱ به طور کامل به چرخه تولید باز خواهند گشت.

گزارش مذکور نشان می دهد که با بازگشت این مقدار واحد تولیدی در شهرک‌های صنعتی، ۳۵ هزار و ۷۶۶ نفر صاحب شغل خواهند شد، حالا آن طور که گزارش سازمان صنایع شهرک‌ها و نواحی صنعتی اعلام کرده، از مجموع یکهزار و ۹۷۸ واحد صنعتی غیرفعال در داخل شهرک‌های صنعتی، تا پایان آبان ماه امسال، ۸۵۸ واحد به چرخه تولید بازگشته اند که حکایت از پیشرفت ۴۳ درصدی برنامه تدوین شده برای احیای این مقدار واحد صنعتی دارد.

در همین باره میزان اشتغال ایجاد شده از مجموع ۳۵ هزار و ۷۶۶ نفر هدف گذاری شده، ۱۶ هزار و ۲۲۲ نفر به کار مشغول شده اند که نشان می دهد ۴۵ درصد از اهداف اشتغالزایی در نواحی صنعتی از مجموع احیای یکهزار و ۹۸۷ واحد صنعتی محقق شده است.

در همین مورد نیز طبق اعلام سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران برای احیای ۴۰۰ واحد تولیدی راکد در خارج از شهرک‌ها و نواحی صنعتی نیز برنامه ریزی شده است.

در بین استان‌ها، تهران، اصفهان، قم، بوشهر و خوزستان با احیای ۱۲۸، ۵۶، ۴۱ و ۴۱ واحد راکد صنعتی، بیشترین آمار احیا را به خود اختصاص داده اند. اما در مقابل کمترین واحدها در استان‌های خراسان شمالی، زنجان و ایلام احیا شده است. در مدت یاد شده در این استان به ترتیب شش، ۱۰ و ۱۱ واحد صنعتی راکد به چرخه تولید برگشته است.

همچنین رشته صنایع شیمیایی با ۲۲۴ واحد، فلزی با ۱۸۵ واحد و کانی غیرفلزی با ۱۴۳ واحد، به ترتیب بیشترین تعداد راه اندازی مجدد واحدهای صنعتی را از ابتدای امسال به خود اختصاص داده اند.

بر اساس اعلام مدیران بنگاه‌های اقتصادی راکد کشور، ۴۴ درصد از واحدهای غیرفعال مشکل کمبود نقدینگی، ۱۶ درصد مشکل نبود تقاضا و بازار، ۱۱ درصد مشکل کمبود مواد اولیه، ۱۰ درصد مشکل فرسودگی ماشین آلات، ۹ درصد مشکلات حقوقی با سازمان‌ها و دستگاه‌ها، ۸ درصد مشکلات زیرساختی و ۲ درصد مشکلات مالکیتی و سهامداری دارند.

افزایش شاخص امنیت سرمایه گذاری در بخش صنعت و رشد اشتغال

در این میان سهم بخش صنعت در تابستان امسال نسبت به تابستان سال گذشته رو به ثبات بوده و از وضعیت مطلوبی برخوردار بوده است. نشان به آن نشان که بیش از ۱۲۱ هزار شغل خالص در این بخش در پایان تابستان سال ۱۴۰۱ ایجاد شد.

بر پایه گزارش مرکز آمار، سهم صنعت در تابستان امسال ۳۳.۸ درصد بوده که این مقدار سهم تنها در همین تابستان، بیش از سال‌های ۹۵ تا ۹۹ بوده است. سهم صنعت از مجموع اشتغال در سال ۹۵، تنها ۳۱.۹ درصد بوده که این مقدار در سال‌های ۹۶، ۹۷ و ۹۸؛ ۳۲ درصد اعلام شده است.

این سهم در سال ۹۹ با افزایش مواجه شده و به ۳۳.۳ درصد رسیده که این روند در سال ۱۴۰۰، به بالاترین میزان خود رسید؛ سالی که ۷ ماه از آن متعلق به دولت سیزدهم بوده است. در این سال سهم صنعت ۳۴.۷ درصد اعلام شد. آنچه مشخص است بخش صنعت در حوزه اشتغال با نوسان کمتری نسبت به سایر بخش‌ها مواجه بوده و در ۶ سال گذشته اختلاف بین بیشترین و کمترین سهم بخش صنعت از بازار کار ایران به ۳ درصد رسیده و بیش از یک سوم اشتغال کشور را به خود اختصاص داده است.

همچنین تولید صنعتی نیز در یک سال اخیر با رشد مواجه شده است. محض نمونه رشد تولید در صنایع ماشین آلات و تجهیزاتی که منجر به رشد کالاهای سرمایه ای شده است. بر پایه داده‌های آماری پژوهشکده پولی و بانکی کشور، ارزیابی روند تولید کالاهای مصرفی، واسطه ای و سرمایه ای از اردیبهشت تا پایان آبان ماه حکایت از افزایش تولید در کالاهای سرمایه ای یا همان دستگاه‌ها و ماشین آلاتی دارد که برای ساخت کالاهای دیگر مورد استفاده قرار می گیرند. با این شرایط می توان گفت، رشد تولید این دسته از کالاها می تواند باعث رونق تولید در بنگاه‌های صنعتی شود که همین امر به رشد اشتغالزایی صنعتی نیز منجر شده است.

همچنین ارزیابی‌های مرکز پژوهش‌های مجلس، از شاخص امنیت سرمایه گذاری، نشان می دهد که در زمستان سال ۱۴۰۰ این شاخص در مناسب ترین وضعیت خود نسبت به ۱۷ فصل گذشته (از زمستان سال ۹۶ تا زمستان سال ۱۴۰۰) برخوردار بوده و رکورد تازه ای بر جا گذاشته است.

ارزیابی‌ها نشان دهنده آن است که طی دوره زمانی مورد بررسی، نامناسب ترین وضعیت فصل در تابستان ۱۳۹۹ و پاییز ۱۳۹۷ ثبت شده و مناسب ترین و بهترین وضعیت مربوط به زمستان ۱۳۹۸ و زمستان ۱۴۰۰ بوده است. در این شاخص، کمیت ۱۰ به معنای ناامنی مطلق سرمایه گذاری است.

کد خبر: 56466

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 3 =