آیا اتباع خارجی می‌توانند از کمک هزینه ازدواج تامین ‌اجتماعی استفاده کنند؟  

 بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی در صورت داشتن ۲ سال سابقه بیمه‌پردازی در هنگام ازدواج اول کمک هزینه یا هدیه ازدواج دریافت می‌کنند؛ اما آیا اتباع خارجی همانند مهاجران افغان هم مشمول این طرح می‌شوند؟

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از ایرنا، «کمک هزینه ازدواج» از تعهدات کوتاه‌مدت سازمان تامین‌اجتماعی است که با هدف حمایت از زوجین جوان و صیانت از قانون «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» مورد توجه این نهاد عمومی بیمه‌گر قرار گرفت.

طرحی که شبکه‌های بانکی کشور را نیز موظف به پرداخت تسهیلات کرده و «بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی موظفند پرداخت تسهیلات موضوع این قانون را نسبت به سایر تکالیف قانونی در اولویت قرار داده و در خصوص مطالبه وثایق و تضامین، با اولویت توثیق حساب یارانه اشخاص یا سایر دارایی‌های مالی اشخاص از جمله سهام پذیرفته‌شده در بازار سرمایه عمل کنند.» چراکه به گفته اغلب کارشناسان حوزه جمعیت، یک سوم از جمعیت ایران تا سال ۱۴۳۰ در سنین سالمندی قرار گرفته و امروز باید با استفاده از مولفه‌های تشویقی نظیر وام ازدواج، کمک‌هزینه ازدواج و... از فرصت پنجره جمعیتی استفاده شود.

طبق ماده «٨٥» قانون تأمین اجتماعی به منظور دریافت کمک هزینه ازدواج این سازمان بیمه‌شده باید طی مدت ٥ سال قبل از ازدواج ٧٢٠ روز سابقه کار و پرداخت حق‌بیمه داشته باشد؛ همچنین در تاریخ ازدواج ارتباط بیمه‌شده با کارفرما قطع نشده باشد و ازدواج از نوع عقد دائم بوده و در دفاتر اسناد رسمی به ثبت رسیده باشد.

بیمه‌شدگان سازمان تأمین اجتماعی همچنین صرفاً در هنگام ازدواج اول می‌توانند از این اعتبار حمایتی برخوردار شوند.

اصل و تصویر صفحات مورد نیاز عقدنامه، اصل و تصویر صفحات اول و دوم شناسنامه زوجین و فرم تعهدکتبی بیمه‌شده مبنی بر اولین ازدواج هم برای دریافت این اعتبار حمایتی الزامی است.

مبلغ کمک هزینه ازدواج

مبلغ کمک هزینه ازدواج مجموع حقوق و مزایای مشمول کسر حق بیمه طی مدت ٢ سال قبل از ازدواج تقسیم بر ٢٤ است؛ در صورتی که مبلغ کمک ازدواج محاسبه‌شده کمتر از حداقل دستمزد تاریخ ازدواج باشد، مبلغ قابل پرداخت به حداقل دستمزد سال وقوع عقد افزایش می‌یابد.

در صورت استحقاق طرفین عقد نیز این کمک هزینه به هر دو نفر (دختر و پسر) پرداخت خواهد شد.

مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تامین‌اجتماعی هم در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفته بود، بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی در صورت داشتن ۲ سال سابقه بیمه‌پردازی (در هنگام ازدواج اول) کمک هزینه ازدواج را دریافت می‌کنند؛ این اعتبار معادل یک ماه حقوق مبنای کسر حق‌بیمه است.

به گفته مهدی شکوری، در صورتی که زن و شوهر هر دو بیمه‌شده تأمین اجتماعی باشند، این هدیه بلاعوض به زوجین پرداخت می‌شود. به موجب قانون تأمین اجتماعی نیز این کمک هزینه به‌عنوان هدیه به بیمه‌شدگان اجباری واجد شرایط (که برای اولین بار ازدواج می‌کنند) تعلق می‌گیرد.

سرنوشت «بیمه‌شدگان واجد شرایط که پیش از این طرح ازدواج کرده باشند» چیست؟

بیمه‌شدگان واجد شرایط که پیش از اجرای این طرح ازدواج کرده و کمک هزینه ازدواج را دریافت نکرده باشند نیز می‌توانند برای دریافت این هدیه اقدام کنند. اما آیا اتباع خارجی هم می‌توانند از هدیه ازدواج استفاده کنند؟

براساس قانون «در صورت دارا بودن مجوزهای قانونی در زمینه اقامت و اشتغال به‌کار در ایران و نیز احراز شرایط مقرر در ماده «٨٥» قانون تأمین اجتماعی پرداخت کمک هزینه ازدواج به اتباع خارجی هم امکان‌پذیر است» اما به‌منظور بررسی دقیق موضوع بیمه‌شدگان مهاجر می‌توانند همراه با اصل شناسنامه (زوجین) و عقدنامه به شعبه محل پرداخت حق‌بیمه مراجعه کنند.

آیا اتباع خارجی می‌توانند از کمک هزینه ازدواج تامین ‌اجتماعی استفاده کنند؟

برای ثبت درخواست دریافت کمک هزینه ازدواج نیازی به مراجعه کارگزاری‌های تامین اجتماعی نیست؛ این خدمت از طریق سامانه غیرحضوری سازمان هم ارائه خواهد شد و متقاضیان بیمه‌شده می‌توانند با ورود به این سامانه، درخواست کمک هزینه ازدواج را با ورود اطلاعات تاریخ عقد و کد ملی همسر جهت دریافت این هدیه به ثبت برسانند.

کد خبر: 56508

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 14 =