درمان رایگان بیماران مبتلا به سرطان در تامین‌اجتماعی

مسئول بخش رادیوتراپی و آنکولوژی امید بیمارستان تامین‌اجتماعی فیاض‌بخش، درمان سرطان از طریق رادیوتراپی را در کشورها رو به توسعه دانست و خرید دستگاه رادیوتراپی را نوعی سرمایه‌گذاری در حوزه درمان بیان کرد و افزود: در این مرکز بیمه‌شدگان تامین‌اجتماعی به طور رایگان از خدمات شیمی‌درمانی و رادیوتراپی بهره‌مند می‌شوند.  

دکتر حسین فودازی در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین با اشاره اظهارات سازمان بهداشت جهانی درباره استفاده از روش‌های درمان بیماران سرطان، گفت: تا سال ۲۰۲۰ سهم رادیوتراپی در درمان بیماران سرطان در کشورهای درحال توسعه رو به فزونی می‌گذارد. زیرا درمان از طریق رادیوتراپی به عنوان یک درمان قطعی شناخته شده است.

وی اضافه کرد: اگر درمان قطعی بیماری‌های سرطان (نوع درمان‌پذیر) از طریق جراحی ۴۰ درصد باشد، انجام رادیوتراپی نیز ۴۰ درصد درمان قطعی ایجاد می‌کند؛ این درحالی است که درمان از طریق شیمی‌درمانی ۲۰ درصد شانس موفقیت دارد. بنابراین می‌توان گفت؛ خدمات رادیوتراپی به اندازه جراحی مهم است. تا حدی که درمان برخی از سرطان‌ها مانند سر و گردن، تنها از طریق رادیوتراپی انجام می‌شود.

این متخصص رادیوآنکولوژی، تاکید کرد: از سوی دیگر حدود ۷۰ درصد بیماران مبتلا به سرطان در پروسه درمان خود نیاز به رادیوتراپی دارند و درصد کمتری نیازمند شیمی‌درمانی می‌شوند.

فودازی ادامه داد:‌ درست است که دستگاه رادیوتراپی بسیار گران است؛ درعوض سالیان متمادی مورد استفاده قرار می‌گیرد. خدمات شیمی‌درمانی نیز حداقل دو سه میلیارد تومان هزینه‌ دربر دارد که شاید اثربخشی آن کمتر از رادیوتراپی باشد.

وی با بیان اینکه در این مرکز سالیانه برای بیش از هزار و ۱۰۰ تا هزار و ۲۰۰ بیمار جدید مبتلا به سرطان تشکیل پرونده داده می‌شود، افزود: این مجموعه تنها مرکز رادیولوژی و آنکولوژی تامین‌اجتماعی است که به صورت رایگان خدمات شیمی‌درمانی و رادیوتراپی ارائه می‌دهد.

مسئول بخش رادیوتراپی و آنکولوژی امید بیمارستان فیاض‌بخش، اضافه کرد: دستگاه‌های رادیوتراپی از نوع «های‌تک» به شمار می‌رود و نگهداری این دستگاه‌ها بسیار هزینه‌بر است و اگر دستگاهی خراب شود، در ارائه خدمات وقفه ایجاد می‌شود. این مسئله‌ای است که بسیاری از مراکز پرتودرمانی مبتلابه آن هستند.

فودازی گفت: دستگاه کنونی رادیوتراپی از سال ۹۵ تاکنون فعال است و حدود شش سال از عمر دستگاه می‌گذرد؛ هرچند تامین‌اجتماعی همواره در تلاش است که کمترین خواب دستگاه‌ها را داشته باشد اما با توجه به تحریم‌های اقتصادی شرایط نگهداری این دستگاه‌ها بسیار سخت شده است. در این مرکز نیز تلاش می‌شود تا دستگاه موجود رادیوتراپی تا جایی که ممکن است سرپا بماند تا پاسخگوی نیازهای درمانی بیماران مبتلا به سرطان باشد.

وی در ادامه گفت: درحال حاضر خدمات رادیوتراپی در دو شیفت به بیماران ارائه می‌شود؛ اما اکنون دستگاه شتاب‌دهنده خطی (رادیوتراپی) با ظرفیت ۵۰ درصد فعالیت دارد و اگر تعمیرات اساسی دستگاه انجام شود، امکان ارائه خدمات کامل‌تر مهیا می‌شود و بیماران بیشتری می‌توانند از خدمات آن بهره‌مند شوند.

مسئول بخش رادیوتراپی و آنکولوژی امید بیمارستان فیاض‌بخش، ادامه داد: برای این منظور اقدامات اولیه خرید قطعه که بسیار پرهزینه است، انجام شده و امید است که امور گمرکی آن نیز به زودی طی شود تا بتوانیم از ۱۰۰ درصد ظرفیت دستگاه استفاده کنیم. به هر روی درمان بیماران متوقف نشده است.

فودازی افزود: از سوی دیگر روال ارائه خدمات رادیوتراپی حکم می‌کند که هر مرکز دارای دو دستگاه رادیوتراپی باشد؛ در این مرکز نیز درخواست خرید دستگاه دوم را از چند سال گذشته ارائه کرده و موافقت اصولی آن را نیز از وزارت بهداشت و سازمان انرژی اتمی اخذ کرده‌ایم. امیدواریم با بهبود شرایط اقتصادی امکان تهیه هرچه زودتر این دستگاه میسر شود.

رادیوتراپی؛ خدمتی گران

وی با بیان اینکه خدمات رادیوتراپی بسیار گران است، اضافه کرد: برای مثال درمان سرطان سینه که شایع‌ترین نوع سرطان برای خانم‌ها به شمار می‌رود و از هر ۱۲ نفر یکی مبتلا به این سرطان می‌شود، در مراکز خصوصی بیش از ۱۰۰ میلیون تومان هزینه دربر دارد.

مسئول بخش رادیوتراپی و آنکولوژی امید بیمارستان فیاض‌بخش، گفت: خوشبختانه سازمان‌های بیمه‌گر حدود ۹۰ درصد هزینه‌های رادیوتراپی را در مراکز قطب درمان و دولتی زیر پوشش دارند و بیماران تنها ۱۰ درصد فرانشیز پرداخت می‌کنند.

فودازی اضافه کرد: اما در بیمارستان فیاض‌بخش، هزینه ۱۰۰ میلیونی رادیوتراپی برای بیماران به صورت کاملا رایگان ارائه می‌شود و بیمه‌شدگان حتی آن ۱۰ درصد فرانشیز را نیز پرداخت نمی‌کنند.

کد خبر: 56617

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 10 =