اشتغال در دسترس با ساده‌سازی صدور مجوز فعالیت

با توجه به روال ناکارآمد صدور مجوزهای کسب و کار در گذشته و اثرات روند طولانی دریافت مجوزها، ضرورت تدوین سازوکاری برای تسهیل مجوزهای راه‌اندازی کسب و کارها در فضای بازارکار دیده می‌شود. براین اساس، طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار به عنوان الزام حل موانع اشتغال و تولید در دولت سیزدهم مورد توجه قرار گرفت.

به گزارش آتیه آنلاین، بهبود فضای کسب و کار، تسریع در آغاز به‌کار، بسترسازی برای توسعه کارآفرینی، ایجاد زمینه برای خلق فرصت‌های شغلی و رونق تولید به عنوان بخشی از هدف‌گذاری اجرای طرح مذکور عنوان شده است.

کارشناسان حوزه تولید معتقدند که به هر میزان تسهیل‌گری در شروع فعالیت کسب و کارها مورد توجه تصمیم‌سازان این حوزه باشد، به شرط وجود حمایت‌ از تولید، بازدهی اشتغال و بهبود فضای کار محقق می‌شود.

با توجه به این نکته که طی سالیان گذشته اهمیت صدور آسان مجوزهای کسب و کار مورد توجه تصمیم‌گیران و متولیان حوزه مشاغل قرار نگرفته است، اجرایی کردن رویه تازه در صدور آنی و کوتاه‌مدت این مجوزها در دستور کار دولت سیزدهم قرار گرفت.

در این طرح تمامی فعالیت کسب و کارها طبقه بندی شدند. برخی از کسب و کارها در قالب ثبت محور به مجوز نیاز ندارند و تنها آغاز فعالیت خودشان را به دستگاه‌های مربوطه اعلام می‌کنند و نظارت‌های پسینی بر آنها اعمال می‌شود.

برخی از فعالیت‌ها با تشخیص هیات مقررات‌زدایی و بهبود محیط کسب‌ و کار نیاز به دریافت مجوز دارند که مسیر خود را طی خواهند کرد.

مصوبه قانونی طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار

مهرماه سال ۱۴۰۰ رسیدگی به گزارش کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی درباره طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار در دستور کار مجلس قرار گرفت. این طرح در۲۴ شهریورماه سال‌جاری با انجام بررسی‌های لازم و تحلیل مزایای آن توسط نمایندگان مجلس مصوب شد.

محمدباقر قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی شهریور سال گذشته در جلسه علنی مجلس درباره اهمیت اجرای این طرح گفت: تصویب طرح تسهیل صدور برخی از مجوزهای کسب‌ و کار از هرگونه ایجاد انحصار جلوگیری کرده و یک رقابت جدی را در فضای کسب و کار به وجود می‌آورد.

وی همچنین معتقد است که امروز یکی از چالش‌های کشور جوانان تحصیل‌کرده و با استعدادی هستند که فرصت شغلی از آنان گرفته شده و تصویب این طرح از همه انحصارطلبی‌ها جلوگیری می‌کند و یک رقابت جدی بر فضای کسب و کار را به ارمغان می‌آورد.

به گفته رییس مجلس، طرح مذکور در ارتباط با تسهیل‌گری و رفع موانع مشاغل و برخی ناعدالتی‌ها بود که امروز در صحن علنی به تصویب رسید و باید مسیر قانونی خود را طی کند.

کاهش زمان صدور مجوزهای کسب و کار به ۱۰ روز

صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی روز گذشته با حضور در برنامه صف اول شبکه خبر با اشاره به تسریع در روند صدور مجوزهای کسب‌وکارهای خانگی گفت: در این دولت، صدور این مجوزها از ۴۵ روز به ۱۰ روز کاهش پیدا کرده و نظارت و رصد مستمر اشتغال در کشور به‌ویژه بر مشاغل خرد و خانگی فراهم شده است.

وی همچنین آذرماه سال‌جاری در حاشیه مراسم امضای تفاهم نامه همکاری مشترک بین وزارت تعاون و شهرداری تهران گفته بود: با استفاده از سامانه پنجره واحد صدور مجوزهای کسب و کار امکان درخواست و دریافت راحت مجوز برای همه افراد دیده شده است.

به گفته او راه‌اندازی سامانه پنجره واحد در ارتباط با صدور مجوزهای کسب و کار در کمترین فرصت و زمان لازم مجوزهای مورد نیاز افراد برای اشتغال را صادر کرده و این اقدام در واقع رونق بیشتر کسب و کارهای مختلف از جمله مشاغل خانگی را موجب شده است.

تاثیر صدور آسان مجوز کار بر خلق اشتغال

حمید حاج اسماعیلی، کارشناس حوزه بازارکار درباره اثرگذاری تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار در ایجاد اشتغال به آتیه‌آنلاین می‌گوید: با توجه به ضرورت حمایت دولت و دستگاه‌های متولی از تولید و اشتغال، تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار زمینه توسعه اشتغال و خلق فرصت‌های شغلی را فراهم می‌آورد.

این فعال حوزه کار با بیان اینکه تقاضای مجوز آغاز به کار، گام آغازین توسعه اشتغال است، اضافه می‌کند: استمرار اشتغال مربوطه و گسترش آن در آینده نیازمند ابزار و حمایت‌های مختلفی است و صدور مجوزها صرفاً تسهیل‌گر ادامه فعالیت است.

به گفته او با اجرای این طرح، اثربخشی تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار در افزایش داده‌های اشتغال و تولید دیده می‌شود ولی اثرگذاری کیفی آن در حال حاضر ملموس نخواهد بود.

آخرین داده‌های صدور مجوز کسب و کار

براساس آخرین داده‌های درگاه ملی مجوزهای کشور تا به امروز بیش از یک میلیون و ۴۴هزار مجوز کسب و کار از طریق این سامانه و در راستای تسهیل آغاز به‌کار مشاغل صادر شده است.

اجرای طرح مذکور علاوه بر ارائه راهکار تازه در راستای حل برخی چالش‌های راه‌اندازی مشاغل، مانعی جهت تحمیل سلیقه‌های مختلف دستگاه‌ها در صدور مجوزها خواهد بود.

علاوه بر این، ساده‌سازی روند صدور مجوزها به عنوان زمینه ایجاد انگیزه برای فعالان تولید و افراد خواهان حضور در این عرصه محسوب می‌شود و در واقع بستر جذب نیروی انسانی و سرمایه‌های کارآمد در بازارکار را فراهم می‌کند.

رشد فرصت‌های شغلی، رفع موانع تولید، اقبال بیشتر کارآفرینان به فعالیت در بخش تولید، ارتقاء بهره‌وری نیروی کار و همچنین تقویت اقتصاد تولید از دیگر مزایای تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار محسوب می‌شود.

کد خبر: 56668

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 12 =