بهره‌مندی بیش از ۴۰ هزار دانشجو از تامین اجتماعی

سازمان تأمین اجتماعی اجرای طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی را برای بهره‌مندی دانشجویان، زنان خانه‌دار، بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد و بیمه اختیاری اجرایی کرد تا افراد دانشجو به عنوان قشر فعال جامعه از مزایای بیمه‌ای بهره‌مند شوند.

به گزارش آتیه آنلاین، تأمین اجتماعی با وجود ارائه خدمت به ۴۵ میلیون نفر از جامعه در قالب ۵۳ درصد جمعیت، برای جذب افراد بیمه‌شده جدید تاکنون اقدامات مطلوبی در راستای اجرای طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی انجام داده است.

براساس داده‌های آماری تا پایان مهرماه ۱۴۰۱ حدود ۵۴۰ هزار نفر در قالب طرح بیمه فراگیر از خدمات این سازمان بهره‌مند شدند که براساس برنامه‌ریزی‌ها تا پایان سال به بیش از یک میلیون نفر می‌رسد.

آمار بیش از ۳ میلیون دانشجو مسیر تعمیم خدمات تأمین اجتماعی به این گروه از جامعه را هموار کرد تا در قالب تفاهم‌نامه با دانشگاه‌های مختلف در راستای برخورداری دانشجویان از این بیمه گام‌های موثری برداشته شود.

مزایای بیمه دانشجویی

برای بهره‌مندی دانشجویان از بیمه تأمین اجتماعی سه نرخ ١٢، ١۴ و ١٨ درصد با پرداخت به ترتیب ۵١٨، ۶٠۴ و ٧٧٧ هزار تومان تعیین شده است تا فرد دانشجو از خدمات بیمه‌ای و درمانی در صورت تمایل استفاده کند.

براساس اعلام سازمان تأمین اجتماعی، نرخ حق بیمه ۱۴ درصد ویژه دانشجویان، شامل ۱۲درصد سهم بیمه‌شده به علاوه ۲ درصد کمک دولت و تعهدات بازنشستگی و فوت بعد از این دوره (بازنشستگی) است.

دانشجویان با استفاده از نرخ حق بیمه ۱۶ درصد که شامل ۱۴درصد سهم بیمه‌شده به‌علاوه ۲درصد کمک دولت است از تعهدات بازنشستگی و فوت قبل و بعد از بازنشستگی بهره‌مند خواهند شد.

نرخ پرداخت حق بیمه ۲۰ درصد هم شامل ۱۸ درصد سهم بیمه‌شده به همراه ۲درصد کمک دولت، تعهدات مربوط به بازنشستگی، فوت و از کارافتادگی را به عنوان کامل‌ترین نوع بیمه برای دانشجویان به همراه دارد.

شرط سنی برای برخورداری از مزایای بیمه دانشجویان داشتن ۱۸ تا ۵۰ سال سن است و دانشجوی بیش از ۵۰ سال باید معادل مازاد سنی سابقه بیمه‌پردازی در گذشته را داشته باشد.

باید دانشجویان فاقد بیمه را جذب کنیم

مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تأمین اجتماعی در گفتگو با آتیه‌آنلاین گفت: با توجه به اینکه تا پایان مهرماه ۱۴۰۱ در بخش بیمه دانشجویی حدود ۴۰ هزار نفر از خدمات سازمان برخوردار شده‌اند اما باید همچنان برای جذب دانشجویان فاقد بیمه تلاش کنیم.

مهدی شکوری به آمار سه میلیون و ۲۰۰ هزار دانشجو در کشور اشاره کرد و افزود: اینکه تاکنون این تعداد دانشجو از خدمات سازمان بهره‌مند شده‌اند نشان از راه دراز تأمین اجتماعی برای تحت پوشش قرار دادن این افراد دارد.

شکوری در ادامه اضافه کرد: برای رسیدن به وضعیت مطلوب در بیمه دانشجویی تأمین اجتماعی باید با برنامه‌ریزی دقیق برای آینده به دنبال جذب بسیاری از دانشجویان فاقد بیمه در جامعه باشد.

شکوری ادامه داد: نحوه ثبت‌نام بیمه دانشجویی به صورت غیرحضوری و از طریق سامانه خدمات غیرحضوری تأمین اجتماعی به نشانی es.tamin.ir است.

بخش قابل توجهی از جامعه از مزیت بیمه‌های اجتماعی بهره‌مند نیستند

نرگس اکبرپور روشن، استاد دانشگاه الزهرا با اشاره به اینکه با وجود فعالیت سازمان‌ها و صندوق‌های بازنشستگی در کشور اما اکنون بخش قابل توجهی از جامعه از مزیت بیمه‌های اجتماعی بهره‌مند نیستند، می‌گوید

او در گفتگو با آتیه‌ آنلاین اضافه می‌کند: افزایش شمار گروه‌های اجتماعی به ویژه دانشجویان با نرخ‌های مختلف در راستای پرداخت بیمه، ریسک‌های ازکارافتادگی، بازماندگی و بازنشستگی را پوشش خواهد داد.

این استاد دانشگاه استفاده از خدمات درمانی را به عنوان دیگر مزیت مهم در راستای بیمه دانشجویان عنوان کرده و می‌افزاید: با توسعه بیمه‌های اجتماعی و برخورداری دانشجویان از بیمه تأمین اجتماعی، بار مالی دولت برای ارائه خدمات به افراد فاقد بیمه را کاهش می‌دهد.

به گفته اکبرپور عدم برنامه‌ریزی توسعه پوشش بیمه‌های اجتماعی، انتظار حمایت‌های دولتی از افراد در زمان وقوع ریسک‌های محتمل را باعث می‌شود و با پوشش بیمه‌ای افراد در سازمان‌ها و صندوق‌های بیمه‌ای، بار مالی ریسک‌های اشاره شده بر دوش صندوق‌ها خواهد بود و دولت نیز در این باره پاسخگو نخواهد بود.

استفاده از خدمات درمانی تأمین اجتماعی به واسطه جذابیت آن

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه مسئله بیمه‌های اجتماعی برای اقشار جوان و دانشجویان در قالب تفکر غیر آینده‌نگر جذابیت ندارد، می‌گوید: همین مسئله باعث عدم تمایل این گروه برای بهره‌مندی و استفاده از مزایای بیمه‌های اجتماعی شده است.

او با اشاره به اینکه باید گسترش و پوشش بیمه‌های اجتماعی برای افزایش تمایل اقشار جوانان به استفاده از این بیمه‌های دارای جذابیت کافی باشد، می‌افزاید: ایجاد جذابیت در حوزه بیمه دانشجویان به شکل‌دهی فرهنگ بیمه‌ای و بازگو کردن مزایای بیمه‌های اجتماعی بازمی‌گردد.

اکبرپور روشن یادآور می‌شود: بخشی از افراد تحت پوشش تأمین‌اجتماعی به واسطه جذابیت درمان از این نوع بیمه استفاده می‌کنند و در شرایط سنی بالاتر آن زمان به فکر بهره‌مندی از مزایای بازنشستگی خواهند داشت.

افزایش سن ورود به بازار کار در کشور

عضو هیأت علمی ‌پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی می‌گوید: با توجه به افزایش سن ورود به بازار کار به حدود ۲۸ تا ۳۰ سال در کشور، این سن برای ورود به حوزه اشتغال و بیمه‌پردازی بالا است.

به گفته او از آنجا که عضویت در صندوق‌های بیمه‌ای بر اساس اشتغال فرد تعریف شده، بیمه‌پردازی برای بسیاری از افراد جامعه دیرهنگام آغاز می‌شود.

اکبرپور روشن ادامه می‌دهد: معتقدم برای افزایش پوشش بیمه‌ای تأمین‌اجتماعی باید حذف شغل از مبنای بیمه‌ها لحاظ شود که این موضوع در بیمه دانشجویان منظور شده است.

امکان بهره‌مندی دانشجویان از مزایای تأمین اجتماعی بدون اشتغال

این عضو هیأت علمی ‌پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در ادامه می‌گوید: در صورتی که کاهش سن بیمه‌پردازی به عنوان یک مزیت برای طرح بیمه دانشجویان لحاظ شود به نوعی مسئله افزایش سن ورود به بازار کار و استفاده از بیمه‌پردازی با این طرح حل شده است.

او با اشاره به اینکه به واسطه این اقدام، امکان بهره‌مندی دانشجویان از مزایای تأمین اجتماعی بدون اشتغال فراهم شده است، اضافه می‌کند: افزایش نسبت پشتیبانی در سازمان‌ها و صندوق‌های بیمه‌گر با روند توسعه پوشش بیمه‌ای اقشار مختلف برای تأمین‌اجتماعی مزایای مناسبی از جمله تأمین منابع و افزایش ضریب پشتیبانی را به دنبال دارد.

اکبرپور روشن معتقد است: افزایش شمار بیمه‌شدگان تأمین‌اجتماعی به ویژه گروه‌هایی مانند دانشجویان، انتظار برآورده شدن تعهدات سازمانی را برآورده می‌سازد.

به گفته او باید به این موضوع توجه داشت که عدم امکان بیمه‌پردازی افراد غیرشاغل با سن پایین، به طور طبیعی امکان گسترش و توسعه خدمات بیمه‌های اجتماعی را با مشکل مواجه می‌کند. دانشجویان با امکان پرداخت بیمه در سنین پایین و از ۱۸ سالگی امکان بیمه‌پردازی به تأمین‌اجتماعی و بازنشستگی زودتر از دیگر افراد را خواهند داشت.

اکبرپور روشن با تاکید بر اینکه انتخاب‌های مختلف دانشجویان برای پرداخت ارقام مختلف حق‌بیمه امکان و توان مالی لازم برای بیمه‌پردازی را در شرایط مساعدتری قرار داده است، می‌گوید: نرخ‌های بیمه ۱۲، ۱۴ و ۱۸ درصد ارائه شده در قالب بیمه دانشجویان امکان بهره‌مندی تمام افراد در حال تحصیل در مراکز آموزش عالی را فراهم خواهد کرد.

طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی به دنبال جذب افراد فاقد بیمه در کشور است چراکه براساس آمارهای موجود ۲۷ درصد جامعه از پوشش هیچ صندوق و سازمان بیمه‌ای برخوردار نیستند.

کد خبر: 56682

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 3 =