پوشش ۹۴ درصد بیمه‌پردازان در صندوق‌های تحت نظارت وزارت کار

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی امروز، (۲۰ دی‌ماه) با حضور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ۱۸ صندوق بازنشستگی در کشور فعال است، گفت: ۹۴ درصد بیمه‌پردازان تحت پوشش صندوق‌های تحت نظارت وزارت کار قرار دارند.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سید صولت مرتضوی همچنین از استقرار و اجرای نظام تامین اجتماعی یکپارچه، جامع و چندلایه در دولت مردمی سیزدهم خبر داد و گفت: دولت با همکاری مجلس شورای اسلامی برای ساماندهی صندوق‌های بازنشستگی عزم جدی دارد.

وی علت‌های اصلی ناترازی و ناپایداری صندوق‌های بازنشستگی را کاهش سن بازنشستگی و افزایش امید به زندگی، شکاف منابع و مصارف، متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران و عدم توازن نسبت پشتیبانی صندوق‌ها عنوان کرد.

پرداخت ۱۷۰ هزار میلیارد تومان از مطالبات صندوق‌ها

وزیر رفاه از پرداخت بخش قابل توجهی از مطالبات صندوق‌ها با تشریک مساعی دولت مردمی و مجلس انقلابی به میزان ۱۷۰ هزار میلیارد در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ خبر داد.

مرتضوی با تشریح اقدامات دولت سیزدهم در حوزه صندوق‌های بازنشستگی اضافه کرد: بزرگترین بدهی تاریخ نظام بانکی کشور به مبلغ ۸۸ هزار میلیارد تومان توسط سازمان تأمین اجتماعی تسویه شد.

وی گفت: توسعه پوشش بیمه فراگیر از طریق اجرای طرح بیمه فراگیر خانواده و افزایش بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار بیمه‌شده در دولت سیزدهم انجام شده است.

مرتضوی گفت: خدمات بیمه تکمیلی برای اولین بار در صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر ارائه شد.

وی تولید و خرید بیش از ۵۰ درصد خدمات حوزه درمان تأمین اجتماعی را از اقدامات مهم دیگر این وزارتخانه برشمرد.

افزایش ۸۰ درصدی سقف تعهدات بیمه تکمیلی بازنشستگان

وزیر رفاه، افزایش ۸۰ درصدی سقف تعهدات بیمه تکمیلی بازنشستگان، افزایش بهره‌وری تولید در زیرمجموعه‌های اقتصادی، رشد ۷۲ درصدی فروش در عملکرد تجمیعی و بهره‌برداری از ۲۱ پروژه اقتصادی، اجرای طرح پالایش بیمه‌ای برای بیش از ۵۰ هزار نفر و صرفه‌جویی ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومانی در مصارف صندوق بیمه بیکاری را از خدمات وزارت کار عنوان کرد.

وی همچنین از توسعه خدمات درمانی با افزایش پوشش اقلام دارویی، پوشش بیمه ناباروری، پرداخت غرامت بارداری به صورت ماهانه و افزایش مرخصی از ۶ ماه به ۹ ماه و اجرای بیش از ۲۰۰ پروژه بیمارستانی، درمانی، اقتصادی و فرهنگی در دست اجرا با اعتباری بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان در مناطق محروم و کم‌برخوردار را از مهم‌ترین اقدامات این وزارتخانه نام برد.

وزیر تعاون با اشاره به ابلاغیه مقام معظم رهبری در خصوص سیاست‌های کلی تأمین اجتماعی گفت: چندین لایحه براساس این ابلاغیه تدوین شده و به مجلس شورای اسلامی تقدیم می‌شود. اساسنامه سایر صندوق‌های بازنشستگی هم در حال تدوین و ساماندهی است.

رشد ۳۰ ساله امید به زندگی در بازه ۷۱ ساله

مرتضوی با بیان اینکه امید به زندگی در ایران، از سال ۱۳۳۰ تا به امروز از ۴۶ سال به ۷۶ سال افزایش پیدا کرده، گفت: این در حالی است که متوسط سن بازنشستگی از ۵۷ سال به ۵۱ سال کاهش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: همچنین به‌دلیل عوامل فوق و کاهش نرخ باروری از ۶.۹۱ فرزند در سال ۱۳۸۸ به ۱.۶۳ فرزند، نسبت پشتیبانی یعنی تعداد بیمه‌پردازان به مستمری بگیران از۱۱.۴ نفر در سال ۱۳۶۰ به حدود ۳.۲ نفر در مقطع فعلی رسیده است.

وی بیان کرد: شاهد افزایش ۱۴۸ درصدی نسبت مصارف به منابع دو صندوق‌ سازمان تأمین اجتماعی و صندوق بازنشستگی کشوری هستیم.

تشکیل کمیسیون‌ها و کمیته‌های انتصابات

مرتضوی، سالم‌سازی مدیریتی را یکی از توصیه‌های مهم رئیس‌جمهور عنوان کرد و گفت: کمیسیون‌ها و کمیته‌های انتصابات در این زمینه تشکیل شده است که امیدواریم به سرعت اقدامات لازم در این موارد انجام شود.

وی با بیان اینکه اقدامات اصلاحی و پارامتریک در دستور کار وزارت رفاه قرار دارد، گفت: نهادی تنظیم‌گر با هدف یکپارچکی سیاست‌گذاری در صندوق‌ها، کاهش مداخلات تکلیفی و کاهش هزینه‌های اقتصادی ایجاد می‌شود.

کد خبر: 56954

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =