کسری ۷۵۹ هزار میلیارد تومانی صندوق های بازنشستگی

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از کسری ۷۵۹ هزار میلیارد تومانی صندوق های بازنشستگی در افق ۱۴۰۵ خبر دارد.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از روزنامه اعتماد، صولت مرتضوی که روز گذشته به مجلس رفته بود به نقل از خبرگزاری ها رسمی از شکاف منابع و مصارف صندوق های بازنشستگی سخن می گفت. او با اشاره به اینکه در سال ۹۴ منابع این صندوق ها ۵۶ و مصارف آنها ۷۳ هزار میلیارد تومان بود، می گوید: ما آن زمان با کسری ۱۳۱ درصدی مواجه شدیم.

مرتضوی می افزاید: این کسری در سال ۱۴۰۰ به رغم ۱۴۸ درصد رسید، زیرا تقریبا ۲۵۳ هزار میلیارد تومان جمع منابع نقدی ما و ۳۷۵ هزار میلیارد تومان مصارف ما بود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه پیش بینی می کند، این صندوق ها در افق ۱۴۰۵ با مشکل بسیار جدی تری مواجه شوند. او تاکید می کند: اگر با همین دست فرمان پیش برویم ۷۵۹ همت در افق ۱۴۰۵ کسری منابع صندوق تامین اجتماعی و صندوق کشوری خواهیم داشت. به تعبیر دیگر این صندوق ها ورشکسته خواهند شد.

البته برخی کارشناسان معتقدند، این صندوق ها درحال حاضر در وضعیت ورشکستگی قرار دارند.

فرشید یزدانی، پژوهشگر سیاستگذاری اجتماعی در این باره به «اعتماد» می گوید: وضعیت کنونی به خوبی از سوی وزیر تصویر شده است، اما مساله مهم اینکه چرا به اینجا رسیدیم، این است که در سال ۸۳ براساس قانون ساختار نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی دولت موظف شد که وزارت رفاه و تامین اجتماعی را ادغام کند و در ادامه این سیاست غلط حذف استقلال اداری سازمان تامین اجتماعی در سال ۱۳۸۹ گرفته شد.

او می افزاید: از سال ۱۳۸۹ که اساسنامه سازمان تامین اجتماعی تغییر کرد، استقلال اداری آن نیز ازبین رفت. با ازبین رفتن استقلال این سازمان عملا دیگر عزل و نصب ها از سوی وزارتخانه انجام می شد و شرکت های سرمایه گذاری از سوی وزارتخانه مدیریت می شدند. در این بین سازمان تامین اجتماعی در زمینه هایی که نباید ورود کند مثل ساخت و ساز بیمارستان وارد شد.

یزدانی ادامه می دهد: اگر قوانین درست شود رویکرد هم درست می شود. درضمن فقط نباید قوانین صندوق ها همچون بازنشستگی عوض شود باید قوانین مالیاتی مرتبط با آن نیز اصلاح شود. به باور او هر چه ساختار با تاخیر اصلاح شود با تاخیر نیز اصلاحات مالی صورت می گیرد. در این میان صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دلیل چالش کنونی را برخی قوانین مطرح می کند. او در نشست با نمایندگان مجلس می گوید: برخی قوانین موجب شد تا منابع نسبت به مصارف پاسخگو نباشد و دخل و خرج ما با یکدیگر سازگاری نداشته باشد. متناسب سازی حقوق بازنشستگان که تقریبا ۷۸ هزار میلیارد تومان بار مالی دارد و دوم متناسب سازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران صندوق کشوری و تامین اجتماعی بار مالی نزدیک به ۸۶ هزار میلیارد تومان داشته است. فرشید یزدانی درباره اظهارات وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی می گوید: درست است که باید برخی قوانین اصلاح شود، اما استقلال سه جانبه گرایی سازمان تامین اجتماعی هم باید به آن برگردد. باید استقلال اداری به تامین اجتماعی برگردد. باید از این نگاه خطا که وزارتخانه همه امور را در دست بگیرد، بگذریم.

کد خبر: 56974

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 1 =