نبود حداقل‌های حقوق کار عامل بیکاری کارجویان   

یک کارشناس حوزه کسب و کار یکی از دلایل بیکاری بخشی از کارجویان داخلی و اشتغال گسترده نیروی کار خارجی در کشور را عدم رعایت حداقل‌های قانونی حقوق کار در بخشی از کارگاه‌ها معرفی می‌کند.

حمید حاج‌اسماعیلی در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین گفت: نبود حداقل‌های حقوق کار، انگیزه اشتغال کارجویان داخلی عموماً دانش‌آموخته را برای حضور در فرصت‌های شغلی از بین می‌برد اما این مسئله به دلیل تفاوت در نیازهای کارجویان، باعث جذب نیروی کار خارجی می‌شود.

وی افزود: مسئله جذب نیروی کار خارجی در بسیاری از مشاغل و ضرورت کنترل ورود این افراد به بازارکار از گذشته تا امروز مطرح است. بخشی از این رویداد به عدم کفایت استانداردها و حقوق کار نسبت به شرایط و انتظارات نیروی کار داخلی بازمی‌گردد.

این کارشناس حوزه کسب و کار همچنین بیان کرد: برخی عدم تمایل کارجویان داخلی به بعضی مشاغل را مطرح می‌کنند که البته با ذکر دلایلی، خلاف این مسئله در بازارکار قابل اثبات است.

حاج اسماعیلی با اشاره به اینکه اکثریت کارگران خدماتی شاغل در دستگاه‌ها و نهادهای حاکمیتی را نیروی کار داخلی تشکیل می‌دهد، افزود: این مسئله خلاف این گفته که آنها به اشتغال در برخی مشاغل از جمله شغل‌های خدماتی تمایل ندارد را اثبات می‌کند.

وی ادامه داد: دلایل جذب این افراد بیشتر به رعایت حداقل‌های قانونی حقوق کار در این دستگاه‌ها برمی‌گردد و پوشش بیمه‌ای نیز به عنوان دیگر عامل جذابیت این مشاغل برای کارجویان داخلی مطرح است.

اجرای حقوق کار عامل جذب کارجویان داخلی است

این کارشناس حوزه بازارکار با بیان اینکه نهادینه کردن حقوق کار در تمامی کارگاه‌های مشمول قانون به عنوان یکی از اصلی‌ترین عوامل انگیزشی جذب نیروی کار داخلی در مشاغل به شمار می‌رود، گفت: این روند همچنین کاهش جذب و اشتغال کارگران خارجی را موجب خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه در این حوزه باید به دنبال تدوین ضمانت‌های اجرای مربوط به قانون کار و قوانین مرتبط با حقوق نیروی کار باشیم، اضافه کرد: بخشی از نیروی کار ایرانی که به دلایل متعدد، مهاجرت به کشورهای دیگر را انتخاب می‌کنند، در خارج از کشور به راحتی مشاغل سطح پایین را می‌پذیرند.

جاج‌اسماعیلی در ادامه افزود: این افراد اما با وجود دارا بودن تحصیلات دانشگاهی و جایگاه مناسب اجتماعی، برای اشتغال در داخل کشور، سطح شغل‌ها را مورد ارزیابی قرار می‌دهند.

ارتقاء فرهنگ کار نیاز امروز فضای اشتغال است

این کارشناس حوزه در ادامه بیان کرد: تمامی مشاغل در بسیاری از کشورها دارای ارزش و اعتبار است و افراد را به واسطه اشتغال در آن شغل‌ها تکریم می‌کنند.

وی تاکید کرد: در کشور ما به این واسطه نیازمند ارتقاء فرهنگ کار هستیم و مشاغل به صرف فعالیت تعریف شده باید مورد احترام قرار گیرند و افراد از کار کردن در مشاغل مختلف و خدماتی، دوری نداشته باشند.

حاج‌اسماعیلی همچنین اضافه کرد: البته افراد به دلیل میل به ترقی و رشد شغلی به دنبال جایگاه بهتر در اشتغال و کسب و کار هستند و این مسئله امکان ایجاد انگیزه‌های متفاوت در افراد را فراهم می‌کند. در این راستا دانش‌آموختگان، حقوق مزایای مناسب و جایگاه اجتماعی شغل‌ها را به صورت همزمان مدنظر قرار می‌دهند.

کد خبر: 57004

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 12 =