۲۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۹
کد خبر: 57010

خلق ارزش افزوده؛ راه‌حل پیشرفت اقتصادی کشور

امیرمحمد شریفی، معاون برنامه‌ریزی صنایع عمومی تأمین
خلق ارزش افزوده؛ راه‌حل پیشرفت اقتصادی کشور

جمهوری اسلامی ایران برای دومین‌بار بعد از سال ۲۰۱۲، رتبه دوم را در آسیای مرکزی و جنوبی کسب کرده است. همچنین ارتقاء رتبه قابل توجهی داشته و بر اساس این رتبه‌بندی، کشور ایران با جهش ۵۱ پله‌ای، رتبه ۵۳ را در میان کشورهای جهان به خود اختصاص داده است.

یکی از زمینه‌های نیازمند توجه و تلاش بیشتر در حوزه اقتصادی در کشور، ایجاد ارزش افزوده در محصولات تولیدی است. از جمله روش‌های مؤثر در این زمینه، پرداختن به حوزه تحقیق، توسعه و نوآوری است؛ لذا به منظور تحقق برنامه‌ها در این حوزه نیازمند ارزیابی و مقایسه دستاوردها نسبت به سایر کشورهای جهان هستیم. در این راستا سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO) هر سال کشورهای جهان را بر اساس شاخص جهانی نوآوری (GII) رتبه‌بندی می‌کند. در این رتبه‌بندی پنج شاخص به ‌عنوان ورودی و دو شاخص به عنوان خروجی در نظر گرفته می‌شوند. شاخص‌های ورودی عبارتند از: وضعیت نهادی (محیط سیاسی، قانونگذاری و کسب‌وکار)، سرمایه انسانی و پژوهشی (تحصیلات، تحقیق و توسعه)، زیرساخت و مقیاس بازار فناوری اطلاعات و ارتباطات (زیرساخت‌های عمومی، پایداری زیست‌بومی)، پیچیدگی بازار (اعتبار، سرمایه‌گذاری، تجارت، تنوع و مقیاس بازار) و پیچیدگی کسب‌وکار (کارمندان دانشی، پیوندهای نوآوری، جذب دانش).

شاخص‌های خروجی عبارتند از: خروجی‌های دانش و فناوری (ایجاد دانش، تأثیر دانش، انتشار دانش) و خروجی‌های خلاقانه (دارایی‌های نامشهود، کالاها و خدمات خلاقانه، خلاقیت برخط).

بر اساس این رتبه‌بندی در سال ۲۰۲۲، جمهوری اسلامی ایران برای دومین‌بار بعد از سال ۲۰۱۲، رتبه دوم را در آسیای مرکزی و جنوبی کسب کرده است. همچنین ارتقاء رتبه قابل توجهی داشته و بر اساس این رتبه‌بندی، کشور ایران با جهش ۵۱ پله‌ای، رتبه ۵۳ را در میان کشورهای جهان به خود اختصاص داده است. ایران در شاخص‌های ورودی رتبه ۷۳ و در شاخص‌های خروجی رتبه ۳۸ را کسب کرده است.

هلدینگ صنایع عمومی تأمین در راستای تحقق وظایف خود در حوزه نوآوری و تحقیق و توسعه، اقدامات زیادی را در این مسیر برنامه‌ریزی کرده است. از جمله این برنامه‌ها، همکاری شرکت‌های تابعه این هلدینگ با شرکت‌های دانش‌بنیان برای تکمیل زنجیره تأمین و توسعه زنجیره ارزش محصولات و خدمات قابل ارائه توسط این شرکت‌ها است. در همین راستا شرکت پارس الکتریک که یکی از شرکت‌های تابعه‌ی هلدینگ صنایع عمومی تأمین است، سه محصول جدید با همکاری سه شرکت دانش‌بنیان تولید کرده که عبارتند از: لانچر اختصاصی هوشمند تلویزیون، هواساز پلاسما برای ضدعفونی کردن محیط و عینک هوشمند سه‌بعدی برای درمان تنبلی چشم.

خلق ارزش افزوده؛ راه‌حل پیشرفت اقتصادی کشور

منبع: آتیه نو

کد خبر: 57010

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 0 =