توسعه مهارت، ضرورت اقتصاد تولید است

حمیدحاج اسماعیلی، کارشناس حوزه کسب و کار در ارتباط با اهمیت توسعه مهارت‌آموزی و اثرگذاری آن در اقتصاد و تولید گفت: در کنار توسعه بازارکار به عنوان ضرورت حوزه فعالیت‌های اقتصادی، توسعه آموزش مهارت، ضرورت اقتصاد تولید و دانشگاه است.

وی در گفتگو با آتیه‌آنلاین بیان کرد: تمامی مشاغل بازارکار نیازمند تحصیلات دانشگاهی نیستند و به عبارتی اشتغال در بخش بزرگی از شغل‌های خدماتی وابستگی به تحصیلات دانشگاهی ندارند.

حاج اسماعیلی همچنین با تاکید بر اینکه بخشی از نیروی کار برای اشتغال باید مهارت را نسبت به تحصیلات در اولویت قرار دهند، اضافه کرد: در واقع این بخش از نیروی کار بیشتر از دیگر افراد شاغل نیازمند آموزش مهارت هستند.

وی ادامه داد: پیش از تعریف مهارت‌های موردنیاز و هدف‌گذاری در توسعه استانداردهای مهارتی برای این افراد، باید مشاغل مورد نیاز بازار کار به طور کامل در تمامی زمینه‌ها مورد تعریف یا بازتعریف قرار گیرند.

این کارشناس حوزه بازار کار همچنین با بیان اینکه مشاغل تعریف شده در کشور ما در حدود چهار هزار مورد است، گفت: در کشورهایی با ظرفیت اشتغال پایین‌تر، بیشتر از ۱۰ هزار شغل در بخش‌های مختلف بازار تعریف شده است.

وی در ادامه افزود: با نبود تعریف مشاغل جدید در بازار اشتغال، امکان جذب دانش‌آموختگان در مشاغل کاهش پیدا می‌کند و طبیعتاً برنامه آموزش مهارت برای این افراد از دستور کار خارج می‌شود.

این فعال حوزه کار اضافه کرد: برخلاف برخی از صاحبنظران حوزه کار که فارغ‌التحصیلان را فاقد مهارت کافی می‌دانند، صرفاً این عامل نمی‌تواند مشکل اساسی در برقراری ارتباط اشتغال، مهارت و دانش باشد.

وی اضافه کرد: همانگونه که گفته شد، نبود زمینه‌سازی و ایجاد ظرفیت‌های کلان و کافی در حوزه اشتغال و همچنین تعریف غیراستاندارد مهارت مورد نیاز برای برخی مشاغل، مشکلات عدم جذب نیروی کار را فراهم آورده است.

کد خبر: 57068

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =