ارتقاء کیفی زندگی معلولان با اجرای برنامه «توانبخشی مبتنی بر خانواده»  

سرپرست معاونت توانبخشی بهزیستی شهرستان شمیرانات گفت: در حال حاضر یک مرکز فعال در شهرستان شمیرانات با ظرفیت اسمی ۱۶۰ نفری مشغول ارائه خدمات مبتنی بر خانواده به ۶۴ نفر توانخواه واجد شرایط است.

الهه شجاعی در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین اضافه کرد: برنامه «توانبخشی مبتنی بر خانواده» که با نام طرح مراقبین نیز شناخته می‌شود زمینه زندگی فرد کم‌توان در کنار والدین و سایر اعضای خانواده را فراهم می‌سازد.
شجاعی پیش‌شرط فراهم شدن امکان بهره‌مندی خانواده‌های افراد کم‌توان از این برنامه را نیازسنجی فرد دارای معلولیت و آموزش مراقب، متناسب با این نیازها دانست و افزود: سازمان بهزیستی برنامه‌ریزی درباره هموارسازی بستر اجرای برنامه «توانبخشی مبتنی بر خانواده» را از سال ۱۳۹۲ با تاسیس مراکز غیردولتی مراقبت در منزل و تامین یارانه‌های مربوطه در دستور کار قرار داده است.
او ادامه‌داد: این برنامه زمینه‌ای برای حذف پرداخت شهریه نگهداری فرد در مرکز مراقبتی - شبانه‌روزی است و از سوی دیگر امکان استفاده از مهارت‌های خودیاری فرد کم‌توان ‌را افزایش می‌دهد که این مساله به ارتقاء میزان استقلال و تعامل اجتماعی فرد و همچنین بهبود وضعیت روانی بیمار و خانواده او کمک چشمگیری می‌کند.
سرپرست معاونت توانبخشی بهزیستی شهرستان شمیرانات کاهش متقاضیان نگهداری در مراکز شبانه‌روزی را از دیگر امتیازهای این برنامه خواند و افزود: برنامه «توانبخشی مبتنی بر خانواده» همچنین بر بالا رفتن عزت‌نفس فرد کم‌توان، تغییر نگرش جامعه نسبت به موضوع کم توانی، پیشگیری قابل توجه از بروز زخم بستر در معلولان جسمی – حرکتی بسترگرا و بهبود سطح زندگی فرد دارای معلولیت تاثیر چشمگیری می‌گذارد.
او در ادامه گفت: امید می‌رود با تغییر نگرش جامعه برای چگونگی مراقبت از افراد دارای معلولیت‌های شدید و خیلی شدید جسمی و ذهنی و همچنین افزایش تقاضا برای راه‌اندازی مراکز توانبخشی مبتنی بر خانواده شاهد گسترش اینگونه مراکز در شهرستان‌ها و کاهش درخواست خانواده‌ها برای نگهداری از معلولین آنها در مراکز شبانه‌روزی باشیم.
به گزارش آتیه‌آنلاین، طراحی برنامه «توانبخشی مبتنی بر جامعه» از سوی سازمان بهداشت جهانی در سال ۱۹۷۸ میلادی، زمینه شکل‌گیری برنامه دیگری با نام "توانبخشی مبتنی بر خانواده" فراهم آورد که هدف از آن، مراقبت از فرد کم توان در منزل توسط مراقبان آموزش دیده است.
کد خبر: 57098

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =