امکان توسعه چتر بیمه‌ای از طریق پوشش اشتغال غیررسمی

مجید ابهری، جامعه‌شناس توسعه و گسترش چتر بیمه‌های اجتماعی و کاهش آسیب‌های اجتماعی از طریق پوشش فعالیت اشتغال غیررسمی و به‌ویژه دستفروشان را سازوکار مناسب بیمه‌ای و حمایتی معرفی می‌کند.

ابهری با اشاره به فعالیت دستفروشی به عنوان یک پدیده اجتماعی و ارتباط آن با مسئله مهاجرت گروه‌های مختلف به آتیه‌آنلاین گفت: بساط‌ ‌گستری و حضور در شغل‌های غیررسمی از جمله دستفروشی به عنوان یکی از پدیده‌های مرتبط با شهرنشینی امروز، سیر رشد جمعیت را در مناطق شهری به دنبال دارد.

وی با بیان اینکه ایجاد و افزایش چالش‌های اقتصادی برای صاحبان کسب و کار ثابت نیز یکی از مسائل ناشی از رشد فعالیهت دستفروشان است، افزود: با توجه به سطح پایین تخصص، مهارت و دانش برخی مهاجران به شهرهای بزرگ و همچنین نبود فرصت‌های شغلی کافی در مناطق کمتر توسعه‌یافته، بخشی از این افراد به حاشیه‌نشینی و دستفروشی روی می‌آورند.

این جامعه شناس همچنین نبود سرمایه لازم برای ایجاد اشتغال و فعالیت در کارهای سرمایه‌بر برای مهاجران به شهرها را یکی دیگر از دلایل افزایش پدید دستفروشی عنوان کرد.

ابهری در ادامه افزود: همزمان با حضور در خیابان‌ها، میادین و اماکن پر رفت و آمد، بسیاری از دستفروشان در اتوبوس‌ها، مترو و واگن‌های قطارهای مسافربری اقدام به فروش کالاهای خود می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه معمولا این افراد در جریان فروش، اقلام موردنیاز طبقات مختلف جامعه را با قیمت‌های مناسبت‌تر از بازار به مردم عرضه می‌کنند، اضافه کرد: این مسئله اقبال مشتریان و انگیزه بیشتر دستفروشان برای ادامه این کار را به دنبال دارد.

ابهری گفت: از آنجا که مغازه‌داران و بازاریان به واسطه داشتن محل کسب باید با پرداخت مالیات، عوارض و ارزش افزوده قیمت بیشتری را به فروشنده ارائه کنند، همین موضوع باعث شده که کالاهای آنها گران‌تر به دست مصرف‌کننده برسد.

هزینه دستفروشان ناشی از نداشتن پوشش بیمه‌ای

این جامعه شناس گفت: دستفروشان تحت پوشش هیچ‌گونه امکانات و خدمات بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی نبوده و در صورت بروز حوادث و بیماری، خود باید هزینه‌های مربوطه را پرداخت کنند.

وی ادامه داد: سازمان تأمین اجتماعی و صندوق‌های بیمه‌ای خصوصی و دولتی با پوشش بیمه‌ای این افراد و خانواده‌ها آنها، امکان بازنشستگی و استفاده از خدمات بیمه‌ای را برای این بخش از شاغلان غیررسمی فراهم می‌کنند. البته این گستره پوشش بیمه نیازمند حمایت دولت از سازمان‌های بیمه‌ای و تقبل سهم حق بیمه دولت است.

ابهری اضافه کرد: همچنین بهره‌مندی از بیمه‌های اجتماعی امکان استفاده دستفروشان از خدمات درمانی با تخصیص سرانه درمان، کمک مهمی به این افراد در راستای سلامت خواهد بود.

وی تاکید کرد: در صورت بروز بیماری و تصادف برای افراد دستفروش، سرنوشت خوبی در انتظار آنها نخواهد بود که با تحت پوشش بیمه درمان قرار گرفتن آنها بخشی از مشکلات درمانی حل می‌شود.

وی همچنین با اشاره به اینکه پوشش‌های بیمه‌ای خویش‌فرما به طور معمول امکان بهره‌مندی دستفروشان از مزایای بیمه‌های اجتماعی را فراهم می‌کند، گفت: تأمین اجتماعی با تدوین برنامه‌های گسترش چتر بیمه‌ای برای دستفروشان و بساط‌گستران، امکان پوشش این قشر کم‌درآمد را به‌وجود می‌آورد.

وی اضافه کرد: همچنین در کنار بیمه‌های درمانی و بازنشستگی این گونه افراد می‌توانند با پرداخت حق بیمه بسیار ناچیز از خدمات و پرداختی بیمه دوران بیکاری نیز استفاده کنند.

ابهری ادامه داد: امیدواریم تأمین اجتماعی با انجام مطالعات و پژوهش‌های اولیه برای پوشش بیمه دستفروشان با اتخاذ تدابیر بیمه‌ای و در سایه حمایت‌های دولت گام‌های موثر و مفیدی برای این اقشار بردارد.

حمایت بیمه‌های اجتماعی شامل شاغلان غیررسمی نیست

ابهری بیان کرد: از آنجا که شاغلان غیررسمی به واسطه فعالیت در عرصه اقتصادی تحت پوشش و نظارت مرکز خاصی نیستند، پوشش قوانین و مقررات بیمه‌های اجتماعی نیز شامل حال آنها نیست و دستفروشان نیز در این حوزه جای می‌گیرند.

وی اضافه کرد: این افراد به طور معمول کالای موردنیاز همگان را تأمین و عرضه می‌کنند و اخیرا شهرداری‌ها با ایجاد میادین هفتگی مانند شنبه یا جمعه بازار و اجاره دادن غرفه‌های اینگونه مراکز به دستفروشان مرکز تجمعی برای این گروه فراهم کرده‌اند.

این جامعه‌شناس گفت: اما به دلیل دائمی نبودن این مراکز کسب و کار و ماهیت موقتی آنها، این افرد به واسطه نبود استمرار درآمدی دچار مشکلات مختلف اقتصادی هستند.

وی در ادامه افزود: دستفروشان در حاشیه شهرهای بزرگ و شهرک‌های اقماری زندگی می‌کنند و برای رفت و آمد به شهر یا مراکز پرجمعیت مانند میادین و خیابان‌های شلوغ اجبار به استفاده از اتوبوس‌ها و مترو را دارند. به همین یکی از عوامل جهت ازدحام در وسایل حمل و نقل عمومی شهری محسوب می‌شوند.

کد خبر: 57114

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 9 =