فسادستیزی در تأمین اجتماعی با هدف صیانت از حق‌الناس

یکی از رویکردهای دولت سیزدهم پس از روی کارآمدن مبارزه با فساد بوده و این رویکرد به عنوان یک موضوع مهم سرلوحه فعالیت‌های مستمر سازمان تأمین اجتماعی برای حمایت از بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران و حفظ منابع و صیانت از حق‌الناس قرار گرفته است.

مدیریت سازمان تأمین اجتماعی به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های بزرگ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی این رویکرد فسادستیزی و مبارزه با فساد در این سازمان را با قوت بیشتری دنبال کرده است.

سازمان تأمین اجتماعی به خاطر اینکه صیانت از اموال و دارایی‌های بیمه‌شدگان به عنوان حق‌الناس را به عهده دارد بنابراین مقابله با تعارض منافع و فساد را به عنوان یکی از رویکردها و اولویت‌های اصلی خود برنامه‌ریزی کرده است.

تشکیل کمیته صیانت در شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا) در راستای رویکرد دولت سیزدهم مبنی بر مقابله با رانت و فساد یکی از اقدامات مهم سازمان تأمین اجتماعی بوده تا از این طریق رصد و بررسی درستی از فعالیت شرکت‌های اقتصادی زیرمجموعه سازمان انجام شده و ضمن جلوگیری از تعرض به اموال متعلق به بیمه‌شدگان در پیشگیری این مسئله نیز اقدامات درستی انجام شود.

اهمیت فعالیت سازمان تأمین اجتماعی با ارائه خدمت به ۴۵ میلیون نفر در قالب ۵۳ درصد جامعه تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی به حدی است که موضوع اقدامات و مشکلات سازمان در نشستی با رئیس قوه قضاییه با حضور مدیران وزارت تعاون و سازمان تأمین‌اجتماعی مورد تأکید قرار گرفت.

غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه روز ۳۰ تیرماه سال‌جاری در دیدار با مدیران وزارت تعاون و سازمان تأمین‌اجتماعی به مناسبت هفته تأمین‌اجتماعی به مفتوح بودن ۵۱ هزار پرونده مرتبط با این سازمان در دیوان عدالت اداری و ۱۳۶۰ پرونده در دادگستری اشاره کرد.

وی به همین منظور دستور داد تا با تعیین یک شخص خاص، ظرف مدت کوتاهی به صورت دقیق و جزیی به بررسی آخرین وضعیت پرونده‌های مرتبط با تأمین‌اجتماعی در مراجع قضایی و واکاوی علت تأخیر در رسیدگی به برخی از آنها پرداخته شود.

احیای کمیته صیانت در تأمین اجتماعی

میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی نیز با بیان اینکه عمده بررسی‌ها به تخلفات و جرایم زیرمجموعه‌های این سازمان از ناحیه دستگاه‌های نظارتی آغاز و در دستگاه قضایی ثبت می‌شود، گفت: در این دوره مدیریت، کمیته صیانت احیاء شده که این کمیته در ابتدا به حدود ۹۹ پرونده ورود پیدا کرده و ۱۶ شکایت جدید را ثبت کردیم.

موسوی همچنین درباره فسادستیزی در تأمین اجتماعی گفت: مبارزه جدی با همه مظاهر فساد و تعارض منافع و محو همه بسترها و آبشخورهای فساد در این سازمان و شرکت‌های زیرمجموعه آن از اولویت‌های راهبردی تأمین‌اجتماعی است.

مدیرعامل سازمان تأمین اجمتماعی ضمن قدردانی از همراهی و همکاری مناسب قوه قضاییه در برخورد با پرونده‌های مرتبط با فساد مالی در شرکت‌های زیرمجموعه تأمین‌اجتماعی، خواستار اختصاص دادگاهی خاص برای پیگیری سریع و جدی پرونده‌های این حوزه شد.

وی افزود: همراه با رویکرد فسادستیزی دولت انقلابی، در سازمان تأمین‌اجتماعی در امر مبارزه با تخلفات و مظاهر و بسترهای فساد، هیچ تعارفی با هیچ کس نداریم و ضمن مبارزه جدی و مؤثر با فساد در داخل سازمان، از همکاری دستگاه‌های نظارتی دراین زمینه هم استقبال می‌کنیم.

ایجاد شفافیت راهبرد اساسی تأمین اجتماعی در مبارزه با فساد

سازمان تأمین اجتماعی یکی از راهبردهای اساسی خود در راستای مبارزه با فساد را ایجاد شفافیت و مدیریت بهینه منابع می‌داند زیرا این سازمان با داشتن حجم بالای گردش مالی و حق‌الناس بودن آنها، نیازمند حفاظت از منابع مالی است. اکنون اولویت سازمان تأمین اجتماعی موضوع فسادستیزی و مبارزه با فساد است و دو مقوله فساد و حق‌الناس بودن منابع این سازمان نیز به عنوان خطوط قرمز تعیین شده است.

یک کارشناس بیمه‌های اجتماعی در گفت‌وگو با آتیه‌ آنلاین در این‌باره گفت: اساسا پایداری سازمان تأمین‌اجتماعی مبتنی بر عدالت، حفاظت و صیانت از سرمایه بیمه‌شدگان و شرکای اجتماعی بوده و حفظ این منابع و سرمایه‌ها از اولویت‌های مهم سازمان است.

علی جهانی اضافه کرد: در این راستا مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی نیز اولویت فسادستیزی را در برنامه خود داشته و بدون شک فسادستیزی و صیانت از سرمایه‌های شرکای اجتماعی، بیمه‌شدگان، کارفرمایان و همه خانواده ۴۵ میلیون نفری سازمان تأمین‌اجتماعی باید با نگاه عمیقی دیده شود.

وی در ادامه افزود: در حوزه بیمه‌ای فسادستیزی را باید به عنوان یک سرفصل، الگو، اولویت و برنامه عملیاتی و در حوزه درمان، اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان نیز مبارزه با فساد باید مورد توجه جدی باشد.

جهانی سه عنصر مهم شفاف‌سازی، پاسخگویی و مشتری‌مداری و ارتقا و تعالی سازمانی را سه عنصر مهم در سازمان‌ها برای مقابله با فساد دانست و گفت: فسادستیزی تنها مبارزه با عناصر یا عوامل فساد نیست و نباید صرفا معلول یا علت را در آن دیده بلکه این مقوله عنوان یک پدیده چندبعدی است.

این کارشناس بیمه‌های اجتماعی ادامه داد: هرجا که وصول، دستیابی و شناسایی منابع دچار چالش و مشکل شده و فرایند دقیق آن طی نشود بدون شک ما درگیر فساد شدیم.

وی با بیان اینکه فسادستیزی در حوزه تأمین‌اجتماعی به عنوان یک پدیده چند بعدی باید در ابعاد مختلف دیده شود، اضافه کرد: برای عملیاتی شدن موضوع فسادستیزی، این مهم در دستور کار مدیرعامل سازمان بوده و برای آن برنامه‌های عملیاتی و کاربردی دارد.

ارتباط سازمان هوشمند با فسادستیزی

جهانی همچنین گفت: آنچه که در حوزه منابع و مصارف سازمان تأمین‌اجتماعی و در حوزه بیمه‌ای دچار انحراف، فساد و محدودیت شده و ناکارآمدی این سازمان راتحت شعاع قرار می‌دهد، باید در مقوله مبارزه با فساد به عنوان یک متغییر وابسته و یک پدیده چندبعدی به آن توجه کرد.

وی بیان داشت: در حوزه درمان هم صیانت و حفاظت از سرمایه‌ها و منابع سازمان تامین اجتماعی مقوله‌ای مهم است و باید با توجه به این موضوع و تعریف فرایندها، ایستگاه‌های کاری که فسادزا هستند را بازتعریف کرده و به عبارتی نوسازی و بازسازی در این عرصه انجام داد.

این کارشناس بیمه‌های اجتماعی درباره تاثیرات و ارتباطات سازمان هوشمند و الکترونیک در مبارزه با فساد و فسادستیزی نیز گفت: بدون شک سازمان هوشمند و الکترونیک بسترساز سلامت اداری بوده و با مصادیق فساد در حوزه‌های مختلف مقابله و مبارزه خواهد کرد.

سازمان تأمین‌اجتماعی به عنوان یک سازمان بین‌النسلی برای صیانت از حقوق بیمه‌شدگان و شرکای اجتماعی باید به مقابله با فساد در عرصه‌های بیمه‌ای و درمانی بپردازد و به طور قطع این مساله در تحقق اهداف بلند سازمان تاثیر خواهد داشت.

کد خبر: 57138

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 5 =