تمایز مهارتی عامل اشتغال ۶۰ درصد ماهران

آمارهای سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای بیانگر جذب و اشتغال بیش از ۶۰ درصد افراد آموزش‌دیده مهارتی در بازار کار است. این میزان اشتغال در مقایسه با افراد فاقد مهارت‌ بسیار بالاتر است و به گفته کارشناسان، دلیل اصلی آن به تمایز مهارتی نیروی کار ماهر نسبت به دیگر کارجویان مربوط می‌شود.

به گزارش آتیه‌آنلاین، اشتغال بیش از ۲۴ میلیون نفر در کشور، نشان از وجود شغل‌های مختلف با نیازهای مهارتی متفاوت است که در این بین حتماً بخش قابل توجهی از جامعه شاغلان را افراد ماهر تشکیل می‌دهند.

اما تناقض موجود در بازارکار در قالب اعلام نیاز برخی کارفرمایان به نیروی کار ماهر و از طرفی بیکاری بخشی از افراد حتی در قالب دانش‌آموختگان دانشگاهی از ضرورت کسب مهارت برای جذب در بازار کار حکایت دارد.

کارشناسان حوزه کسب‌وکار معتقدند به واسطه نیاز مهارتی بازار کار، تقویت سیاست‌های مهارتی و تمایل کارجویان از جمله فارغ‌التحصیلان به کسب مهارت‌های فنی و تخصصی به دلیل ارتباط اشتغال و مهارت در سال‌های اخیر گسترش یافته است.

نیاز سالانه بازارکار به مهارت‌آموزی چهار میلیون نفر

غلامحسین حسینی‌نیا، رییس سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای هفته گذشته در بازدید از کارگاه‌های آموزش مهارت استان اصفهان بر ضرورت افزایش ارائه آموزش‌های مهارتی به ۴ میلیون نفر در طول سال تأکید کرد.

وی همچنین در گزارش عملکرد یک‌ساله منتهی به مهرماه سال ۱۴۰۱ این سازمان از ارائه یک میلیون و ۴۷۰ هزار نفر آموزش‌های مهارتی خبر داد و گفت: «بیش از ۸۳۳ هزار نفر از متقاضیان در شش ماه نخست سال ۱۴۰۱ آموزش دیدند.» حسینی‌نیا با اشاره به اینکه داشتن مهارت بخش مهمی از روند رسیدن به موفقیت در زندگی است، توسعه مراکز آموزش در محیط واقعی کار را از دیگر طرح‌های مؤثر اشتغال‌پذیری و پایداری شغلی دانست. معاون وزیر کار همچنین از جذب ۸۰ درصدی مهارت‌آموزان طرح آموزش در محیط کار واقعی در بازار کار خبر داد و گفت: «افراد در آموزش محیط کار واقعی به واحدهای کارگاهی معرفی می‌شوند.»

۱۰۸ میلیون نفر- ساعت آموزش ارائه شد

بر اساس اعلام مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سال گذشته بیش از ۱۰۸ میلیون نفر- ساعت آموزش مهارتی در رشته‌های مختلف در مراکز مهارت‌آموزی ارائه شده است.

به اعتقاد کارشناسان و فعالان حوزه اشتغال و مهارت، با توجه به تأثیر شاخص‌های سیاستگذاری، حضور مربیان ماهر و حمایت‌های قانونی و مالی در افزایش مهارت‌آموزی، تأثیر مستقیم توسعه آموزش‌ مهارت بر جذب افراد در بازار کار در این شرایط محقق می‌شود.

کاهش نرخ بیکاری با افزایش مهارت

آمارهای اشتغال افراد ماهر و بیکاری کارجویان بدون مهارت نشان می‌دهد بخش عمده جامعه بیش از ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار نفری کارجویان، به دلیل عدم مهارت‌های فنی و تخصصی، موفق به یافتن شغل مناسب و جذب در بازار کار نشده‌اند.

همچنین در نقطه مقابل این روند، افراد جذب شده در بازار اشتغال به دنبال مزیت مهارتی خود و به‌روزرسانی آن موفق به استمرار حضور در شغل‌های مربوطه شده‌اند.

مهارت فنی، ابزار جذب و اشتغال کارجویان

ناصر چمنی، کارشناس و فعال حوزه کسب‌وکار در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین با اشاره به اینکه مهارت به عنوان ابزار ورود به بازار اشتغال شناخته شده، گفت: کارجویان دارای مهارت در راستای یافتن شغل در بازار کار شرایط بهتری نسبت به دیگران تجربه می‌کنند.

وی افزود: با نگاه کارمندمحوری و به صرف دانش‌آموختگی، بدون کسب و به‌روزرسانی مهارت‌های فنی، امکان اشتغال و حضور مؤثر در کارگاه‌ها کمتر ایجاد خواهد شد.

چمنی با اشاره به آمار بالای بیکاری در بین افراد بدون مهارت، اظهار کرد: صرف‌ داشتن مدارک دانشگاهی یا تجربیات اشتغال بدون کسب و گسترش مهارت مورد نیاز کارگاه‌ها، چالش اشتغال را برای افراد جویای کار باقی خواهد گذاشت.

وی افزود: هزینه‌کرد در مسیر دانشگاه بدون تلفیق مهارت‌آموزی با دانش نظری روز، بدون شاخص‌های مؤثر در اشتغال منجر به یافتن شغل مناسب برای جویندگان کار نمی‌شود. این نکته برای افراد بدون تحصیلات دانشگاهی هم صدق می‌کند.

وی تصریح کرد: عدم ایجاد ارتباط بین مراکز مهارت‌آموزی و کم‌توجهی سیاستگذاران و تصمیم‌سازان حوزه اشتغال به تأثیر مهارت در تربیت نیروی کار، رشد نرخ بیکاری و آسیب‌های متعدد برای کارجویان و کارفرمایان به دنبال خواهد داشت.

با توجه به جمعیت حدود ۲۴ میلیون نفری افراد ۱۵ ساله و بیشتر کشور، توسعه آموزش‌ مهارتی جهت تربیت نیروی کار برای ورود به بازار اشتغال و هدفگذاری جذب این بخش از جامعه باید مورد توجه تصمیم‌سازان باشد.

در این شرایط است که مهارت‌آموزی در قالب سیاست پایه اشتغال، امکان ایجاد تعادل عرضه و تقاضای نیروی کار را فراهم خواهد کرد.

کد خبر: 57139

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 8 =