اشتغال دانش‌آموختگان به شرط کسب همزمان دانش و مهارت

حمید حاج‌اسماعیلی، کارشناس حوزه کسب‌وکار با اشاره به ضرورت تربیت نیروی کار متناسب با شرایط بازار، جذب دانش‌آموختگان دانشگاهی در حوزه اشتغال را منوط به کسب همزمان دانش و مهارت دانست.

حاج‌اسماعیلی به آتیه‌آنلاین گفت: از گذشته به دانشگاه‌ها، بازارکار، سیاست‌ها و برنامه‌ها این انتقادها وارد بود که تحصیلکردگان دانشگاهی متناسب شرایط اشتغال تربیت نمی‌شوند و به همین واسطه امکان جذب در بازارکار پس از فارغ‌التحصیلی را ندارند.

این کارشناس حوزه کسب و کار افزود: تغییرات گسترده‌ای از قبیل توسعه مراکز آموزش عالی، تشکیل دانشگاه‌های علمی کاربردی، دانشکده‌های فنی و حرفه‌ای و کارآفرینی در طول دهه‌های گذشته، تحول بازارکار را موجب شده است.

وی در ادامه بیان کرد: این اقدامات تحولی، شکل‌گیری شرایط تحصیلی دانشجویان متناسب با حوزه کار را هدفگذاری کرده است تا دانشجویان علاوه بر درس‌های تئوری، امکان کسب مهارت‌های فنی وتخصصی لازم را داشته باشند.

حاج‌اسماعیلی اضافه کرد: سازمان فنی و حرفه‌ای و مراکز ارائه آموزش‌های مهارتی نیز به تناسب شرایط روز بازارکار تغییراتی را در چارچوب سیاستگذاری هوشمندانه در دستور کار قرار دادند.

وی ادامه داد: محوریت دانشکده‌های کارآفرینی و دروس مرتبط با این حوزه نیز بر مبنای توسعه مهارت‌های فنی و ارائه مهارت‌آموزی در کنار کسب دانش روز در رشته‌های مختلف شکل گرفت.

حلقه مفقوده مهارتی در دانشگاه

حاج‌اسماعیلی اضافه کرد: ارتباط بین دانشگاه و بازارکار امکان انجام پروژه‌های مختلف در بخش‌های صنعتی را فراهم خواهد کرد و این مسئله در واقع حلقه مفقوده آموزش‌های مهارتی محسوب می‌شود.

وی بیان کرد: در این شرایط، سفارشات حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان در بخش فعالیت‌های صنعتی می‌تواند در قالب پروژه‌های مختلف توسط دانشجویان و دانش‌آموختگان ماهر انجام شود.

این کارشناس حوزه کسب و کار ادامه داد: در این بخش البته هنوز کار جدی صورت نگرفته است و اقدامات این حوزه امکان ارتقاء مهارت‌آموزی دانشجویان و فارغ‌التحصیلان را فراهم خواهد کرد.

شغل‌یابی برای ماهران آسان است

حاج‌اسماعیلی افزود: مسئله مهارت در ارتباط با تمامی افراد جامعه اعم از دانش‌آموختگان، زمینه دستیابی راحت به شغل موردنظر را ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه توسعه ارتباط دانشگاه با بازارکار، شرایط جذب افراد در شغل‌های موردنظر را فراهم می‌کند، گفت: در واقع تجربه و مهارت‌افزایی در کنار دانش‌آموختگی، سازوکار دستیابی به اشتغال در شرایط رقابتی است.

بازارکار کوچک، ضعف اشتغال

این کارشناس حوزه کسب و کار یکی از ضعف‌های عمده مشترک بین مسئله مهارت و اشتغال را بازارکار کوچک در کشور دانست و گفت: با توجه به سهم بالای دولت از اقتصاد و تولید و حضور کمرنگ بخش‌های خصوصی و دولتی در این حوزه، جذب و اشتغال دانش‌آموختگان با محدودیت صورت می‌گیرد.

حاج‌اسماعیلی اضافه کرد: به همین واسطه نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان از میانگین این نرخ در بین زنان و جوانان بالاتر است و این مسئله تاکیدی بر اولویت توسعه ظرفیت‌های بازارکار محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه توسعه بازارکار از دیگر نکات اساسی مرتبط با گسترش مهارت‌آموزی و افزایش سهم افراد ماهر در اشتغال است، گفت: کاهش تصدیگری دولت در حوزه اقتصاد امکان توسعه بازارکار را فراهم می‌کند.

این فعال بازارکار در ادامه افزود: به دنبال این شرایط حضور بخش‌های تعاونی و خصوصی در بازار اشتغال بیشتر می‌شود و به این نسبت، نیاز بازارکار به فارغ‌التحصیلان ماهر رشد خواهد داشت.

الزام گسترش مهارت در کنار توسعه بازارکار

حاج‌اسماعیلی معتقد است، در کنار توسعه بازارکار، گسترش مهارت‌آموزی در تمامی رشته‌های فنی و تخصصی به تربیت نیروی کار برای ورود به اشتغال کمک خواهد کرد.

این کارشناس حوزه کسب و کار اضافه کرد: بخشی از مشکل مرتبط با بیکاری دانش‌آموختگان دانشگاهی به عدم استفاده از فرصت‌های لازم جهت مهارت‌آموزی و اشتغال در حوزه دیجیتال و غفلت از این امکان برمی‌گردد.

وی با بیان اینکه در سالهای اخیر در بسیاری از کشورها، ایجاد اشتغال گسترده و آموزش مهارت در حوزه دیجیتال رونق گرفته است، گفت: حضور فعالانه در این راستا علاوه بر کنترل و کاهش نرخ بیکاری، رشد بهره‌وری و سیر نزولی هزینه‌های اشتغال و مهارت را به دنبال دارد.

کد خبر: 57152

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 2 =