مازندران دارنده رتبه نخست کشور در بیمه یارانه دار دولت

بیش از ۲۶۰ هزار نفر از جمعیت ۶۲۶ هزار و ۴۳ نفر بیمه شده اصلی تأمین‌اجتماعی مازندران زیر پوشش بیمه اجباری یارانه دار دولتی هستند و این استان از لحاظ برخورداری افراد از بیمه یارانه ای رتبه نخست کشور را دارد.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از ایرنا، تأمین‌اجتماعی با هدف حمایت از اقشار مختلف جامعه خدمات ارزنده‌ای را ارائه می‌کند و توجه مهم و مؤثری را نسبت به سلامت افراد در آینده آنها و دوران بازنشستگی و سالمندی دارد بر همین اساس انواع بیمه را برای رفع نیازها و آسودگی خاطر و زندگی بدون دغدغه به همه گروه‌ها خدمات رسانی می‌کند.

داشتن بیمه تأمین‌اجتماعی به عنوان یکی از اولین قوانین کار محسوب می‌شود که به مرور زمان قانون‌های بیشتری برای حمایت از حقوق کارگران به تصویب رسید و به مرور سازمان تأمین‌اجتماعی تشکیل شد.

اجباری، بیمه خویش فرما، اختیاری، کارفرمایان و بیکاری جزو انواع بیمه‌های تأمین‌اجتماعی در کشور به شمار می روند. چنانچه در شرکت، اداره یا سازمانی کار کرده و از آنجا حقوق و مزایا دریافت می‌کنید، کارفرما موظف است شما را بیمه تامین اجتماع کند. به همین خاطر است که این نوع بیمه، بیمه اجباری نامیده می‌شود. حق بیمه اجباری برابر با ۳۰ درصد بوده که ۲۳ درصد از آن را کارفرما و هفت درصد باقی مانده را فرد بیمه شده پرداخت می‌کند.

بیمه‌ای‌ که در آن فرد خودش را بیمه کرده جزو بیمه خویش فرمایی محسوب می شود که این نوع شامل بیمه تأمین‌اجتماعی اختیاری و بیمه کارفرمایان است که در بیمه کارفرمایان همانند کارمندان، کارفرمایان نیز به حقوق بازنشستگی و خدمات آن احتیاج دارند، به این منظور سازمان تأمین‌اجتماعی برای استفاده کارفرمایان از بیمه تأمین‌اجتماعی قوانینی را در نظر گرفته اند.

بهره‌مندی از حقوق بازنشستگی، استفاده از این بیمه برای زمان از کار افتادگی، استفاده از این بیمه برای هزینه‌های درمانی، استفاده از این بیمه برای هزینه‌های کفن و دفن از جمله مزایای بیمه تأمین‌اجتماعی به شمار می روند.

از جمعیت حدود سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفری مازندران یک میلیون و ۹۷۹ هزار و ۲۲۳ نفر شامل بیمه شده اصلی و تبعی و مستمری‌بگیران اصلی و تبعی تأمین‌اجتماعی هستند که معادل ۶۲ درصد جمعیت استان را شامل می شود.

۶۸۱ هزار و ۳۶ بیمه شده اصلی تأمین‌اجتماعی مازندران هستند که با سرجمع بیمه شده اصلی و تبعی تعداد این افراد در مجموع یک میلیون و ۶۲۶ هزار و ۴۳ نفر است.

همچنین ۲۰۱ هزار و ۳۶۴ نفر مستمری‌بگیر اصلی تأمین‌اجتماعی در مازندران شامل بازنشستگان، بازماندگان و ازکارافتادگان هستند که با احتساب مستمری‌بگیران تبعی این تعداد به ۳۵۳ هزار و ۱۸۰ نفر می رسد.

تأمین‌اجتماعی در مازندران توانسته است از نظر تعداد افراد زیرپوشش موفقیت‌های خوبی داشته باشد در حالیکه میانگین کشوری پوشش افراد ۵۳ درصد و این رقم در این خطه از شمال کشور حدود ۶۲ درصد است.

فراتر از آمار بالای افراد بیمه شده در مازندران و تعادل میان شاخص‌های بیمه شده و مستمری‌بگیران برخورداری بیشتر از مزایای دولتی در بیمه تأمین‌اجتماعی را می توان به عنوان کارکرد درخشان و خوب دولت در استان برشمرد.

در این میان ردپایِ نقش پررنگ دولت در حمایت از اقشار مختلف جامعه بخصوص اقشار کم درآمد در نهاد تأمین‌اجتماعی را می توان مشاهده کرد به طوریکه از ۶۸۱ هزار و ۳۶ بیمه شده اصلی تأمین‌اجتماعی مازندران ۴۱۰ هزار و ۴۴۵ نفر بیمه آنها اجباری است یعنی این افراد بدلیل کار در شرکت، اداره یا سازمان از سوی کارفرما بیمه شده اند اما مابقی بیمه شدگان از برخورداران یارانه دولتی در بحث بیمه هستند.

نگاه و توجه ویژه تر دولت را می توان در بالا بودن تعداد افرادی که از یارانه دولتی در بیمه تأمین‌اجتماعی برخودار شده اند دید به طوریکه جمعیتی بالغ بر ۲۰۰ هزار نفر در این استان از انواع بیمه اجباری یارانه دار دولت بهره‌مند هستند که در این زمینه مازندران رتبه نخست کشور را دارد.

فعالان در حرفه‌های مشاغل آزاد، باربران، کارگران ساختمانی، هنرمندان و خبرنگاران، خادمان مساجد، رانندگان، زنانه خانه دار، زنبورداران به ترتیب ۲، ۲۰، ۲۰، ۱۰، ۲۰، ۲۰، ۲، ۲۰ درصد یارانه دولتی برخودار هستند.

مدیر کل تأمین‌اجتماعی استان مازندران با اشاره به تنوع خدمات این نهاد به اقشار مختلف جامعه گفت: پیاده کردن انواع بیمه‌ها از جمله مواردی است که طی این سالها از سوی سازمان تأمین‌اجتماعی کشور اعمال و در مازندران نیز اجرا شده است.

حسن فلاح افزود:مشاغل آزاد، رانندگان، قالیبافان، ساختمانی، کارفرمایان صنفی، خادمان مساجد، توافقی، زنبورداران و زنان خانه دار طرح‌های جدید بیمه ای است که در این سالها توسط سازمان تأمین‌اجتماعی کشور پایه ریزی و اجرا شده است.

وی ادامه داد: دولت به این نوع بیمه‌ها یارانه دولتی پرداخت می کند تا از این طریق بخشی از بار هزینه افراد در این نوع بیمه اجباری را بر دارد یعنی اینکه هزینه تمام شده بیمه هر فرد شاغل در آن بخش توسط دولت پرداخت می شود و بدینگونه این افراد حمایت شده اند.

مدیر کل تأمین‌اجتماعی مازندران از شاغلان در حرفه‌های خبرنگاران و هنرمندان، قالیبافان، رانندگان، کارگران ساختمانی، خادمان مساجد، زنان خانه دار و زنبورداران به عنوان افرادی که می توانند و توانستند از یارانه دولتی برای بیمه خود بهره‌مند شوند، نام برد.

اقشار کم برخوردار نوک پیکان دریافت خدمات بیمه یارانه ای

وی با اشاره به اینکه مازندران استان پیشرو کشور در تعداد برخورداران از بیمه اجباری یارانه ای دولت به شمار می رود، افزود: دراین نوع بیمه برای مشاغل آزاد، باربران، کارگران ساختمانی، هنرمندان و خبرنگاران، خادمان مساجد، رانندگان، زنانه خانه دار، زنبورداران به ترتیب ۲، ۲۰، ۲۰، ۱۰، ۲۰، ۲۰، ۲، ۲۰ درصد یارانه دولتی پرداخت می شود که ماهانه هزینه بالایی را دولت بابت حق بیمه این افراد پرداخت می کند.

فلاح در آماری تعداد شاغلان در این حرفه‌ها که از مزایای بیمه یارانه دار دولت برخودار هستند را جمعیتی بالغ بر ۲۶۷ هزار و ۸۲۰ نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد شاغلان در بخش مشاغل آزاد ۱۱۰ هزار و ۴۴۴ نفر، رانندگان ۴۳ هزار و ۵۵ نفر، قالیبافان ۱۵ هزار و ۲۱۴ نفر و کارگران ساختمانی ۴۴ هزار و ۷۳۳ نفر است.

وی افزود: همچنین کارفرمایان صنفی ۹ هزار و ۶۴۰ نفر، خادمان مساجد ۲ هزار و ۲۵۰ نفر، توافقی چهار هزار و ۴۶۶ نفر، باربران ۱۶ هزار و ۴۳۶ نفر، زنبورداران ۱۴۵ نفر و زنان خانه دار ۳۵ هزار و ۱۴۷ نفر هستند.

یکی از شاخص‌های کارآمدی تأمین‌اجتماعی نسبت میان بیمه شده به بازنشستگان است که در مازندران بازای حدود هر چهار بیمه شده یک مستمری‌بگیر وجود دارد که این آمار خوبی به شمار می رود.

همچنین تأمین‌اجتماعی در مازندران توانسته است از نظر تعداد افراد زیرپوشش موفقیت‌های خوبی داشته باشد در حالیکه میانگین کشوری پوشش افراد ۵۳ درصد و این رقم در این خطه از شمال کشور حدود ۶۳ درصد است.

فراتر از آمار بالای افراد بیمه شده در مازندران و تعادل میان شاخص‌های بیمه شده و مستمری‌بگیران برخورداری بیشتر از مزایای دولتی در بیمه تأمین‌اجتماعی را می توان به عنوان کارکرد درخشان و خوب دولت در استان برشمرد.

وی توضیح داد: مازندران سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت دارد که از این تعداد یک میلیون و ۹۷۹ هزار و ۲۲۳ نفر بیمه شده و مستمری‌بگیر تأمین‌اجتماعی هستند که معادل ۶۲ درصد جمعیت استان را شامل می شود.

مدیر کل تأمین‌اجتماعی مازندران گفت: این نهاد در مازندران توانسته است از نظر تعداد افراد زیرپوشش موفقیت‌های خوبی داشته باشد در حالیکه میانگین کشوری پوشش افراد ۵۳ درصد و این رقم در این خطه از شمال کشور حدود ۶۲ درصد است.

کد خبر: 57173

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =