بهره‌مندی یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از بیمه صندوق اجتماعی کشاورزان

صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، ‌روستاییان‌ و عشایر به عنوان یکی از صندوق‌های جوان از سال ۱۳۸۴ تاکنون برای بیمه روستاییان و عشایر فعالیت خود را آغاز کرده است و امروز یک میلیون و ۶۰۰ هزار بیمه شده تحت پوشش دارد.

براساس آمارهای موجود حدود ۳۰ میلیون نفر جامعه عشایر، روستایی و کشاورز هستند که امکان برخورداری از خدمات این صندوق جوان را دارند. پایه‌گذاری این صندوق اجتماعی برای حمایت از روستاییان، عشایر و کشاورزان با پرداختی بسیار اندک صورت گرفته است تا این گروه از فعالان عرصه اقتصادی بتوانند با کمترین میزان پرداختی حق بیمه خود را برای دریافت انواع خدمات بیمه کنند.

بنابراین این گروه از جامعه هدف صندوق بیمه اجتماعی می‌توانند با این میزان پرداختی پایین، پس از سن ۶۵ سالگی از مزایای مقرری و بازنشستگی بهره‌مند شوند.

با گذشت ۱۷ سال از زمان تاسیس صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر امروز حرکت این صندوق بیشتر شده است به گونه‌ای که اکنون حدود دو میلیون نفر عضو صندوق بوده و یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر به عنوان بیمه‌شدگان فعال از خدمات این صندوق برخوردارند.

۱۶۴ هزار بازنشسته تحت پوشش صندوق بیمه اجتماعی

براساس آخرین آمار تا پایان شهریورماه سال جاری ۲۲ هزار و ۸۷۰ نفر از مستمری سالمندی، ۸۲ هزار و ۴۰۷ نفر از مستمری بازماندگان و ۹ هزار و ۳۳۶ نفر از مستمری از کار افتادگی کلی در این صندوق بهره‌مند شدند.

همپنین ۴۹ هزار و ۵۰۸ نفر از افراد تحت پوشش از مستمری بازنشستگی پیش از موعد در این صندوق استفاده کرده‌اند. طبق آمارهای موجود، در مجموع ۱۶۴ هزار و ۱۲۱ نفر از صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر از مستمری‌ برخوردار شدند.

صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر به عنوان یک صندوق جوان با داشتن ضریب پشتیبانی بیمه‌پرداز به بازنشسته با عدد ۱۰ وضعیت مطلوبی دارد یعنی به ازای هر ۱۰ بیمه‌پرداز به یک بازنشسته تعهدات پرداخت می‌کند.

افزایش ۴۰ درصدی حقوق مستمری‌بگیران صندوق

براساس آمار صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر حقوق مستمری‌بگیران این صندوق ۴۰ درصد افزایش یافته است و این رشد شامل افرادی است که تا پایان سال ۱۴۰۰ مشمول بهره‌مندی از مزایای مستمری شده‌اند.

مبلغ مستمری دی‌ماه مشمولان این صندوق پس از اعمال افزایش ۴۰ درصدی به همراه معوقات مربوطه از ابتدای سال‌جاری، به حساب مستمری بگیران واریز شد.

برای نخستین بار، بیش از چهار هزار و ۳۷۰ میلیارد ریال به حساب ۱۵۱ هزار و ۴۸۲ نفر از مستمری‌بگیران این صندوق پرداخت شده است. بر این اساس میزان حقوق حداقل‌بگیران صندوق بیش از ۱۹۰ درصد و در سایر گروه‌ها به طور میانگین بالغ بر ۴۰ درصد افزایش داده شد.

رشد فعالیت صندوق بیمه اجتماعی در دولت سیزدهم

رشد فعالیت این صندوق از زمان فعالیت دولت سیزدهم با تشکیل قرارگاه کرامت به منظور جذب یک میلیون نفر عضو جدید شتاب گرفته است و براساس آمارهای موجود اکنون زمینه جذب حدود ۳۶۰ هزار نفر از این افراد فراهم شده است.

این تعداد افراد جذب شده جدید به میزان فعالیت چهارسال گذشته صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، ‌روستاییان‌ و عشایر محسوب می‌شود زیرا تعداد افراد جذب شده در سال‌های گذشته به طور میانگین در طول سال حدود ۸۰ هزار نفر بوده است.

صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، ‌ روستاییان‌ و عشایر تعهدات بلندمدت خود را در حوزه بازنشستگی، ازکارافتادگی و فوت به افراد تحت پوشش ارائه می‌دهد.

یکی از اقدامات مهمی که در این صندوق بیمه اجتماعی برای حمایت از افرد بیمه شده انجام شده است فراهم کردن امکان نقل و انتقال سابقه از صندوق‌های دیگر به این صندوق و حتی موارد برعکس آن است.

شرایط بهره‌مندی از مزایای صندوق بیمه اجتماعی

روستاییان، کشاورزان و عشایر با داشتن سن ۱۸ تا ۵۰ سال می‌توانند از خدمات سالمندی، بازماندگی و ازکارافتادگی این صندوق بهره‌مند شوند. اکنون افراد تحت پوشش و اعضای صندوق بیمه اجتماعی روستاییان، کشاورزان و عشایر برای دریافت خدمات درمانی خود از بیمه سلامت بهره‌مندند.

بیمه‌شدگان هشت سطوح پرداختی در این صندوق اجتماعی برای دریافت خدمات دارند تا بتوانند حتی با کمترین میزان درآمدی خود نسبت به پرداخت حق بیمه خود اقدام کنند. در سطح یک این خدمات، بیمه شده در سال ۱۴۰۱ با پرداخت ۵۰ هزار تومان در ماه و دولت با سهم ۲ برابری نسبت به فرد امکان بهره‌مندی از خدمات این صندوق را دارد.

در این سطح بیمه‌ای دولت به عنوان کارفرما به ازای فرد بیمه شده ۱۰۰ هزار تومان به صندوق بیمه اجتماعی روستاییان، کشاورزان و عشایر پرداخت خواهد کرد.

سهم پرداختی فرد بیمه شده در سطح دو ۵۷ هزار تومان اما سهم دولت برای این گروه ۱۱۵ هزار تومان است که البته این سطوح ادامه دارد تا سطح هشت که بالاترین سطح درآمدی است که برای این گروه پرداختی بیمه توسط فرد ۱۳۳ هزار تومان و سهم دولت ۲۶۶ هزار تومان خواهد بود.

هدف‌گذاری برای ۶ میلیون نفر در صندوق اجتماعی

بیت‌الله برقراری مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، ‌ روستاییان‌ و عشایر در باره اقدام تحولی در جذب یک میلیون نفر بیمه شده جدید گفته است: امسال ۶ میلیون‌ نفر را هدف‌گذاری کردیم تا تحت پوشش این صندوق قرار گیرند.

وی افزود: کشاورزان، عشایر و روستاییان و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر یک سوم جمعیت کشور را تشکیل می‌دهد که از ۱۸ تا ۵۰ سالگی قادر به عضویت در این صندوق هستند.

برقراری ادامه داد: بر این اساس ۱۰ میلیون نفر از این اقشار شرایط عضویت در صندوق را دارند اما تا کنون ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر بیمه شده عضو شدند که از این تعداد یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر بیمه شده فعال هستند.

به گفته وی، بیمه‌شدگان با پرداخت حداقل ۵۰ هزار تومان تا حداکثر ۱۳۳ هزار تومان در ماه قادر به عضویت هستند که دولت با پرداخت دو برابری حق بیمه‌شده از اعضای صندوق حمایت می‌کند.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، ‌ روستاییان‌ و عشایر افزود: افراد تحت پوشش این صندوق بیمه اجتماعی در صورتی بازنشستگی در سال ۱۴۰۱ بین یک تا دو میلیون و ۶۶۰ هزار تومان حق بازنشستگی دریافت می‌کنند.

وی اضافه کرد: از دولت درخواست داریم برای این صندوق بیمه اجتماعی و افراد تحت پوشش به عنوان قشر ضعیف جامعه بودجه واقعی اختصاص دهند.

حمایت از مستمری‌بگیران صندوق با پرداخت تسهیلات

این صندوق بیمه‌ای همچنین برای نخستین بار ۲۲ هزار فقره تسهیلات قرض‌الحسنه با ارزش ۹۶۰ میلیارد ریال از طریق بانک قرض الحسنه مهر ایران به مستمری‌بگیران صندوق پرداخت می‌کند.

در راستای امضای تفاهم‌نامه بین صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان با بانک قرض‌الحسنه مهر ایران این میزان تسهیلات قرض‌الحسنه بانکی بدون نیاز به مراجعه به بانک و ارائه ضامن به مستمری‌بگیران صندوق پرداخت می‌شود.

کد خبر: 57200

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 12 =