حذف ردیف بودجه قانون معلولان نقض آشکار قانون است

مدیرعامل شبکه تشکل‌های نابینایان و کم‌بینایان چاووش می‌گوید که حذف ردیف بودجه قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت نقص آشکار قانون است، خواسته جامعه معلولان اصلاح و تخصیص بودجه مستقل از بودجه کلی سازمان بهزیستی کشور است.

سهیل معینی در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین تاکید می‌کند که ردیف اختصاصی بودجه این قانون طبق ماده۳۰ باید زیر سرفصل رفاهی به صورت مجزا دیده شود حذف آن در بودجه سال ۱۴۰۱ نقض روشن قانون است.

معینی ادامه می‌دهد: در لایحه قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت تقدیمی دولت به‌مجلس شده، به تخصیص بودجه مجزای آن تاکید شده است و حذف بودجه این قانون از سوی دولت دور از انتظار است.

او تاکید می‌کند: برخی از کارشناسان می‌گویند بودجه قانون معلولان با اعتبار کلی سازمان بهزیستی تلفیق شده است که اگر این مساله ناموجه نیز صحت داشته‌باشد باید در متن پیش‌نویس تقدیمی به مجلس به صورت تفکیکی بودجه تمام مواد قانون معلولان مشخص و دقیق ذکر شده باشد در غیر این صورت امکان ردیابی هزینه‌کرد بودجه‌ها امکان‌پذیر نیست.

مدیرعامل شبکه تشکل‌های نابینایان و کم‌بینایان چاووش بر بازگرداندن ردیف بودجه مستقل قانون تاکید می‌کند و ادامه می‌دهد: تخصیص ردیف بودجه‌مطابق قانون، مطالبه جامعه معلولان کشور است. اتخاذ چنین رویکرد بودجه‌ریزی از سوی دولت انتظار نمی‌رفت و قطعا از مجلس این مهم را پیگیری می‌کنیم.

او می‌گوید: در شرایطی که بودجه تخصیصی تناسبی با تورم ندارد و مستمری‌ها نیز کفاف زندگی این عزیزان را نمی‌دهد. کمر بسیاری از افراد دارای معلولیت زیر بار مشکلات اقتصادی خم شده است و تحول اساسی در تخصیص بودجه‌ها بسیار ضروری است.

معینی ادامه می‌دهد: به گفته برخی از کارشناسان سطح فقر مطلق در دسترسی به حداقل‌های غذایی برای حفظ سلامت جسم، هر نفر در ماه یک میلیون و ۸۵۰ هزار تومان است، بنابراین مستمری‌ها حتی کف فقر مطلق را پوشش نمی‌دهد.

او ادامه می‌دهد: در شرایطی‌ که بودجه سال آینده برخی سازمان‌های فرهنگی و مثلا بودجه صدا و سیما با ۴۲ درصد افزایش تعیین شده، آیا تخصیص ردیف بودجه مصوب قانون معلولان توقعی نابجاست؟

معینی یادآوری می‌کند که طبق ماده ۶۷ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، بودجه‌های بهزیستی و کمیته امداد ۱۰۰ درصد تخصیصی هستند و به هیچ عنوان نباید کسر شوند که متاسفانه هر ساله شاهد کاهش بودجه‌ها هستیم.

او ادامه می‌دهد: عدم تناسب بودجه رسمی اعلامی با بودجه تخصیصی نیز مشکل جدی است و تقریبا در هیچ سالی بودجه به طور کامل تخصیص نمی‌شود.

معینی می‌گوید: انتظار این است که دولت تحول و بازنگری جدی در تخصیص بودجه برای گروه‌های پایین دست انجام دهد که کیفیت و سطح خدمات بالا برود که از فشار تورم سرسام‌آور بر زندگی آنها کاسته شود.

کد خبر: 57205

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 7 =