ساخت 200 هزار مسکن برای کارگران

تامین مسکن برای گروه های کم درآمد از مهم ترین اهداف برنامه جهش تولید و نهضت ملی مسکن است. با توجه به اینکه نمی توان برای اقشار مختلف جامعه با یک راهبرد برنامه ریزی کرد، تامین مسکن گروه های پایین درآمدی در نهضت ملی مسکن، از حمایت های ویژه ای برخوردار است. از جمله گروه های درآمدی پایین متقاضی مسکن در برنامه نهضت ملی، کارگران هستند.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از روزنامه ایران، از ۴ میلیون واحد نهضت ملی مسکن ۲۰۰ هزار واحد به کارگران اختصاص دارد که کارگران شاغل در شهرک های صنعتی در اولویت این برنامه قرار دارند. با توجه به اینکه کارگران این بخش، مجبورند مسافتی طولانی را روزانه بین محل سکونت و محل کار خود طی کنند، برنامه تخصیص زمین در شهرک های صنعتی به منظور ساخت خانه برای کارگران شاغل اجرا می شود.

ساخت مسکن مشارکتی

محمدمهدی حیدری، سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی درخصوص تامین مسکن کارگران در برنامه نهضت ملی مسکن، از مشارکت وزارت راه و شهرسازی با وزارت صمت و بخش صنعت خبر داد و گفت: در مرحله نخست این طرح در یزد، قزوین، قم و در مرحله بعد در استان های سمنان، البرز و مرکزی اجرایی خواهد شد.

این برنامه در قالب طرح «صنعت شهر» در مشارکت وزارت راه و شهرسازی و وزارت صمت شکل گرفته و هدف آن تامین مسکن کارگرانی است که در بخش صنعت شاغل هستند.

سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با تاکید بر اینکه واحدهای صنعتی مایل به سرمایه گذاری و تامین مسکن کارگران شاغل در بخش های خود برای حفظ نیروی انسانی آموزش دیده هستند، افزود: در حال حاضر در شهرها و شهرک های صنعتی بخش عمده کارگران شاغل را مهاجران تشکیل می دهند که با توجه به افزایش قیمت مسکن هم در خرید و هم در اجاره، پیش بینی می شود که کارگران شاغل و آموزش دیده ناچار به ترک محل های کار خود به دلیل عدم تامین مسکن شوند. بنابراین وزارت راه و شهرسازی و وزارت صمت در همکاری با یکدیگر تامین مسکن کارگران را در مشارکت با بخش صنعت و خود کارگران برعهده می گیرند.

حیدری توضیح داد: بخش صنعت با ترک نیروی کار آموزش دیده متضرر خواهد شد و چالش پیش روی خود را این موضوع تعریف کرده است. بنابراین در راهکار تامین بخشی از آورده متقاضیان در صدد است تا با چالش پیش رو مقابله کند. وی گفت: در کارگروه تشکیل شده در مرکز تحقیقات با حضور نمایندگان بخش صنعت و وزارت صمت، مقرر شده تا بخش صنعت تامین بخشی از آورده متقاضیان بخش های صنعتی خود را تامین کند. همچنین وزارت صمت بعد از تخصیص زمین از سوی وزارت راه و شهرسازی، آماده سازی اراضی را انجام می دهد. بدین ترتیب در ساخت مسکن کارگران تسریع ایجاد می شود.

سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه هم اکنون در یزد، قزوین و قم، اجرای طرح مسکن کارگران به تعداد حدود ۷ هزار واحد در برنامه قرار گرفته است، گفت: در مرحله بعدی اجرای طرح مسکن کارگران در استان های سمنان، البرز و مرکزی اجرایی خواهد شد. بر اساس این گزارش از ۲۰۰ هزار مسکن کارگری، تاکنون برای ۱۴۱ هزار واحد تامین زمین صورت گرفته است. به منظور کاهش هزینه ساخت، مسکن کارگران توسط اتاق تعاون و با مشارکت تعاونی ها ساخته می شود و بخش خصوصی در این ساخت وساز سهمی ندارد. پارسا گوهری، رئیس کمیسیون مسکن اتاق تعاون درخصوص هزینه ساخت مسکن کارگران در برنامه نهضت ملی مسکن گفت: بخش خصوصی سهم ۳۰ درصدی در سود ساخت مسکن دارد اما با توجه به اینکه مسکن کارگران به اتاق تعاون واگذار شده سود این بخش صفر است و متوسط قیمت ساخت مسکن کارگران ۷.۵ میلیون تومان برآورد شده است.

او افزود: تسهیلات پرداختی برای مسکن کارگران مانند تسهیلات نهضت ملی مسکن است که در تهران ۴۵۰، مراکز استان ۴۰۰ و شهرهای دیگر ۳۵۰ و ۳۰۰ میلیون تومان است با این تفاوت که سود این تسهیلات که برای دهک های بالاتر ۱۸ درصد است برای کارگران ۱۲ درصد با زمان بازپرداخت ۲۰ ساله خواهد بود. در نهضت ملی مسکن نرخ سود تسهیلات پرداختی برای مددجویان تامین اجتماعی صفر درصد، دهک های ۲ و ۳ با نرخ ۴ درصد، دهک های میانی نرخ ۷ تا ۱۲ درصد و دهک های بالا نرخ ۱۸ درصد پرداخت می شود.

تامین مالی بخش مسکن برای اقشار کم درآمد اهمیت زیادی دارد. کاهش نرخ بهره و تسهیل شرایط تامین مالی کمک موثری به تامین مسکن اقشار ضعیف جامعه محسوب می شود.

به گفته گوهری، در برنامه ساخت مسکن کارگران، حداقل آورده آنان ۱۰۰ میلیون تومان خواهد بود. در نهضت ملی مسکن متوسط متراژ واحدها ۷۵ متر در نظر گرفته شده، اما با توجه به توان مالی کمتر کارگران، ساخت واحدهای ۵۰ تا ۶۰ متری برای آنان برنامه ریزی شده است و در هر بلوک تعدادی واحد با متراژ پایین نیز ساخته می شود و این طور نیست که واحدهای کارگران جدا از واحدهای دیگر باشد.

ساخت مسکن برای کارگران در قالب برنامه نهضت ملی مسکن، در برخی شهرها آغاز شده و اجرای طرح در شهرهای مختلف متفاوت است. ثبت نام مسکن کارگری در قالب نهضت ملی مسکن است و نیاز به ثبت نام جداگانه ندارد. در این طرح افراد در سایت نهضت ملی مسکن ثبت نام اولیه را انجام می دهند و پس از بررسی، اسامی آنان به وزارت رفاه ارسال می شود تا دهک بندی ها صورت گیرد و در قالب تعاونی ها ساماندهی شوند. به گفته رئیس کمیسیون مسکن اتاق تعاون، کارهای زیرساختی برای ساماندهی ثبت نام کارگران و ساخت مسکن برای آنان انجام گرفته است. اساسنامه کار تعاونی های نهضت ملی مسکن متناسب با ظرفیت تعاونی مسکن کارگری نوشته و ابلاغ شد.

بر اساس ماده ۱۴۹ قانون کار، کارفرمایان مکلفند با تعاونی های مسکن و در صورت نبود این تعاونی ها مستقیما با کارگران فاقد مسکن جهت تامین مسکن مناسب همکاری لازم را داشته باشند. همچنین احداث خانه های سازمانی در جوار کارگاه یا محل مناسب دیگر از دیگر مواردی است که کارفرمایان کارگاه های بزرگ به آن مکلف شده اند. به همین دلیل، در ساخت ۲۰۰ هزار مسکن کارگری، کارفرمایان متعهد شده اند بخشی از آورده متقاضیان را در قالب تسهیلات به آنان پرداخت کنند.

کد خبر: 57220

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 1 =