حذف ردیف بودجه‌ای معلولان مصداق روشن نادیده‌گرفتن آنهاست

رئیس انجمن نوید رستاک (بیماران فلج مغزی) در واکنش به حذف ردیف بودجه قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت گفت: حذف غیرقانونی بودجه به معنای واقعی نادیده گرفتن حقوق افراد دارای معلولیت است. به نظر می‌رسد متأسفانه دولت و سازمان بهزیستی نسبت به معضلات مختلف معلولان، بی‌اعتنا و گنگ مانده‌اند و شاید علت اصلی را باید در برخی نسخه‌های بالادستی دیکته شده به بهزیستی جستجو کرد.

محمدرضا مقیسه در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین ادامه داد: دستگاه‌های سیاست‌گذاری که در اصل با ماهیت و کارکرد بهزیستی بیگانه‌ و مانع تحقق اهداف و رسالت حقیقی آن هستند، معلوم نیست چه زمانی اجازه می‌دهند آرمان‌های بهزیستی از بقایا و خاکستر خود برخیزد. لازمه تحقق این مهم، بازگشت به هویت تاریخی و نهادی این سازمان است.

رییس انجمن نوید رستاک(بیماران فلج مغزی) افزود: بهزیستی متاسفانه به صورت بایسته ارتباط فکری و پرورشی و توانبخشی خود را با جامعه معلولان از کف داده و به نظر می‌رسد توان و بودجه‌ای هم ندارد، در حالی که اکنون دفاع از قلمرو حقوق شهروندی معلولان، به اندازه دفاع از وطن ارزش و ضرورت دارد.

سیاستگذاری‌های معیوب

او ادامه داد: حوزه‌ فکر و تصمیم‌سازی برای معلولان و آسیب دیدگان اجتماعی دچار فقر شدید و آفت‌های مهلک شده است. در همین رابطه قسمت اعظم جامعه معلولان و بخش‌های دیگر جامعه تاوان این بحران را می‌دهند و قشر آسیب‌پذیر دچار این بحران بی‌توجهی هستند.

رئیس انجمن حوزه معلولیت سیاست‌های نادرست را در تکدر ذهن مردم نسبت به معلولان موثر می‌داند و اضافه کرد: بی‌مسئولیتی‌ها در آگاهی‌بخشی به جامعه نسبت به نوع رفتار با معلولان اسباب شرمندگی است. تمام آحاد مردم حرمت دارند و نادیده گرفتن حقوق آنها قابل ملامت است.

مقیسه تاکید کرد: آگاهی عمومی نسبت به معلولان نیز در معرض افکار و باورهای دگم و جاهلانه قرار گرفته است. عوام‌پروری، تعدّی به حقوق شهروندی معلولان و حاصل آن انواع و تصمیمات نابخردانه و در نتیجه سوخت ‌و سوزهای جبران‌نشدنی در حوزه معلولان است.

او اضافه کرد: نظام تصمیم‌گیری باید به دستگاه ذیربط و افراد جامعه بیاموزد، معلولان را نه از روی ترحم بلکه بر مبنای انسانیت و حقوق شهروندی برابر، منصفانه و باورپذیر درک کنند.

نقش اثرگذار سازمان بهزیستی

رئیس انجمن نوید رستاک(بیماران فلج مغزی) گفت: بهزیستی ماهیتا با جامعه معلولان سروکار دارد و به همین جهت بیشترین وظیفه را در اصلاح رو به وخامت حوزه‌های، تدبیر و تصمیم‌گیری برای معلولان بر عهده‌ دارد، بنابراین باید بیش از پیش نقش و ماموریت خود را نسبت به روشن‌گری، آموزش و برنامه‌ریزی برای پیگیری مطالبات جامعه معلولان ایفاء کند.

او در پاسخ به نقش سازمان‌های مردم نهاد حوزه معلولیت به ارایه خدمات به جامعه هدف تاکید کرد: محققان و برنامه‌ریزان امر توسعه معتقدند که متولی بودن دولت در تمامی امور، رهیافت موفقی ندارد و دولت باید تنها نقش ناظر و تسهیل‌گر در جامعه ایفا کند تا با پررنگ شدن نقش مردم در فعالیت‌ها، ضمانت موفقیت اجرای پروژه ها حاصل شود.

مقیسه با اشاره به نقش اثرگذار ایجاد و تقویت تشکل‌های مردمی در دستیابی به توسعه پایدار، ادامه داد: فرآیند توسعه و بهبود ارائه خدمات توانبخشی نیازمند تحقق نهادینه مشارکت مردم در قالب سازمان‌های غیردولتی معلولان است که افراد دارای معلولیت به صورت سازمان یافته با توان بیشتری ایفای نقش کنند و در صورت تحقق این مهم، زمینه تقویت قوه ابتکار و ابداع آنها فراهم می‌شود.

گفت‌وگو : مهین داوری

کد خبر: 57262

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 9 =