سهم حدود ۳۰ درصدی هلدینگ دارویی تأمین اجتماعی از صنعت دارو  

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی گفت: هلدینگ دارویی تأمین‌اجتماعی ۲۰ تا ۳۰ درصد از صنعت داروی کشور را در اختیار دارد و در این صنعت استراتژیک که مرتبط با سلامت مردم و امنیت کشور است، نقش مهمی برعهده دارد.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از روابط‌عمومی سازمان تأمین‌اجتماعی، میرهاشم موسوی در جلسه روز یکشنبه با مدیران حوزه درمان این سازمان، شستا و شرکت‌های تابعه تأکید کرد: شرکت‌های دارویی شستا درباره داروهایی با احتمال کمبود، برنامه‌ریزی دقیق داشته باشند و افزایش ظرفیت را در اولویت قرار دهند. در این زمینه همچنین همکاری با سازمان غذا و دارو و سایر نهادهای مرتبط در دستور کار باشد.

وی با اشاره به مشکل کمبود نقدینگی در شرکت‌های دارویی، گفت: باید شرایطی فراهم شود که شرکت‌های دارویی تابعه شستا، متناسب با سهم تولید دارو در کشور از تسهیلات بانکی برای توسعه تولید استفاده کنند.

موسوی بیان کرد: در پی اجرای طرح دارویار، تأمین‌اجتماعی از همه ظرفیت‌های موجود استفاده کرد تا این طرح به عنوان یک طرح ملی با موفقیت اجرایی شود. تلاش کردیم که در این‌باره به تعهدات خود به بهترین نحو عمل کنیم.

وی ادامه داد: تیپیکو و بخش دارویی تابعه شستا هم تکالیف خود را در این طرح به شکل کامل اجرا کردند، اما کاستی‌های برخی دستگاه‌ها موجب شد که شیرینی و حلاوت این طرح برای مردم به صورت کامل احساس نشود.

مدیرعامل تأمین‌اجتماعی گفت: تلاش‌ها و اقدامات ارزشمندی که در تیپیکو انجام شده، باعث افزایش انتظارات از این مجموعه شده است و امیدواریم این مجموعه بتواند هرچه بیشتر در حوزه تولید دارو در خدمت مردم فعالیت‌های اثربخش انجام دهد.

وی اضافه کرد: هفته گذشته ریاست جمهوری در زمینه تولید دارو دستوراتی دادند و وزیر کار نیز تأکید کردند که ما تدابیر لازم را برای افزایش تولید و استفاده حداکثری از ظرفیت این مجموعه اتخاذ کنیم. قطعاً برای پیشبرد این برنامه و موفقیت کامل، پیگیری‌ها و حمایت‌های لازم در تمام سطوح وجود دارد و از مدیران شرکت‌ها انتظار داریم که با تلاش مضاعف برای افزایش تولید برنامه‌ریزی کنند.

موسوی ادامه داد: مطابق نقشی که سازمان غذا و دارو بر عهده ما قرار داده است به تکالیف خود عمل کرده‌ایم اما در مواقعی از سوی سازمان غذا و دارو، آمارهایی ارائه می‌شود که با آمار ما متفاوت است. در مواردی نیز کاهش تولید دارو ناشی از کاهش واردات و کاهش دریافت مواد مؤثره برخی اقلام دارویی بوده است که گزارش آن را خدمت وزیر محترم ارائه کرده‌ایم.

اختصاص تسهیلات برای شرکت‌های دارویی

مدیرعامل تأمین‌اجتماعی با اشاره به درگیر بودن شرکت‌های دارویی با مشکل نقدینگی، گفت: اطلاعات ارائه شده از سوی نظام بانکی حاکی از این است که ۱۵ هزار میلیارد تومان برای تولید دارو تسهیلات داده‌اند که ۱۰ هزار میلیارد تومان تمدید تسهیلات قبلی و پنج هزار میلیارد تومان تسهیلات جدید است. باید مشخص شود که شرکت‌های تابعه شستا چه میزان از این تسهیلات استفاده کرده‌اند و جا دارد که با پیگیری بیشتر، متناسب با سهمی که در تولید دارو در کشور دارند، از تسهیلات بانکی نیز استفاده کنند.

موسوی با تأکید بر اینکه از تیپیکو نیز همچون سایر هلدینگ‌های تابعه شستا انتظار سوددهی و تأمین بخشی از نیازهای مالی سازمان تأمین‌اجتماعی وجود دارد، گفت: در کنار انتظار سودآوری، در بینش حاکمیتی نیز تعهد داریم که هر جایی که مردم به این صنعت و تولید دارو نیاز داشته باشند، به وظایف خود عمل کنیم. ما اموال بازنشستگان را نمایندگی می‌کنیم و باید تمام قد تلاش کنیم و برای جبران کسری‌ها اقدام کنیم.

وی افزود: با توجه به وظایف هر حوزه به اندازه‌ای که می‌دانیم و می‌توانیم باید به تکلیف خود عمل کنیم و از ظرفیت در اختیار به نحو مطلوب استفاده کنیم. در این مجموعه کارهای ارزشمندی در حال انجام است و اگر انتقادی وجود دارد، ناشی از انتظار بالا و ظرفیت بالایی است که نسبت به این مجموعه وجود دارد.

موسوی همچنین بیان کرد: ممکن است در جایی اشکالاتی داشته باشیم که باید آنها را رفع کنیم. در جایی که مشکلی وجود دارد در درجه اول باید باید نواقص و ریشه‌های آن شفاف شود و صورت مسئله را روشن کنیم و در مسیر رفع مشکل حرکت کنیم.

کد خبر: 57263

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =