پیگیری رفع مشکل ضمانت تسهیلات پرداختی به زنان سرپرست خانوار

نشست کمیته زنان و خانواده کمیسیون اجتماعی مجلس به منظور بررسی موانع موجود در مسیر تقویت صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون در جهت رفع مشکل تضامین تسهیلات ارائه شده به زنان سرپرست خانوار برگزار شد.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از ایسنا، نشست کمیته زنان و خانواده کمیسیون اجتماعی مجلس با حضور فاطمه قاسم‌پور رئیس این کمیته و نمایندگانی از وزارت کشور، معاونت زنان و امور خانواده ریاست جمهوری، کمیته امداد امام خمینی، سازمان بهزیستی و صندوق مشاغل خانگی به منظور بررسی موانع موجود در مسیر راه‌اندازی صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون در جهت رفع مشکل تضامین تسهیلات ارائه شده به زنان سرپرست خانوار برگزار شد.

فاطمه قاسم پور در این نشست با یادآوری اینکه در بودجه ۱۴۰۱ در تبصره ۱۶، بندی گذاشته شده که بر اساس آن به کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی مجوز داده می‌شود که برای کسب و کار خرد و ارائه وام اشتغال‌زایی اقدام به راه‌اندازی صندوق ضمانت نمایند، گفت: این صندوق ها به منظور رفع مشکل تضامین زنان سرپرست خانوار برای دریافت تسهیلات وام دچار مشکلات جدی هستند و برای دریافت وام اشتغال‌زایی و کسب و کار خرد دچار مشکلات مضاعفی در خصوص تأمین تضامین می‌شوند، بسیار موثر است.

وی در ادامه اضافه کرد: در تبصره (۱۶) مجوز راه‌اندازی این صندوق‌ها داده شده، اما در جلساتی که با دستگاه‌ها برگزار شد، مشخص شد کمیته امداد بخشی از مسیر ایجاد صندوق را طی کرده است، اما بهزیستی نتوانسته از فرصت این مجوز استفاده کند و برای تحقق این مهم با موانعی مواجه شده است، از جمله اینکه لازم است برای تأمین ضمانت، سپرده ای را داشته باشد، اما با مشکل تأمین اعتبارات در این بخش مواجه است.

رئیس کمیته زنان و خانواده کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: معاونت زنان و امور خانواده نیز با همکاری با صندوق ضمانت تعاون، تجربه‌ای در این حوزه داشته است که بررسی عملکرد مصوبه معاونت زنان نیز برای اخذ هر تصمیم دیگری لازم است.

قاسم‌پور در ادامه گفت: البته تکثر راه‌اندازی صندوق‌ها توسط دستگاه‌ها می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند، بنابراین این موضوع نیاز به بررسی دارد. از سوی دیگر تعیین مجرای شناسایی جامعه هدف برای بهره‌مندی از پشتوانه مالی این صندوق‌ها نیز مهم است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در جمع بندی مباحث مطرح شده، یادآور شد: در این نشست مشخص شد کمیته امداد امام خمینی (ره) درباره عدم تصویب اساسنامه برای راه‌اندازی این صندوق توسط هیأت وزیران با مشکل مواجه شده که می‌بایست این موضوع را از طریق مجلس پیگیری کنیم تا به نتیجه برسد، همچنین افزایش پشتوانه مالی برای ضمانت این صندوق‌ها موضوع مهمی است که باید به طور جدی دنبال شود اما مسئله مهم‌تر ساز و کار اجرایی برای این صندوق‌ها است.

قاسم پور عنوان کرد: شناسایی جامعه هدف نیز بحث بسیار مهمی است که عملکرد فعلی صندوق ضمانت تعاون با همکاری معاونت زنان، نشان‌دهنده این است که در این زمینه ضعف جدی وجود دارد.

وی افزود: از ظرفیت کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس برای بررسی این مدل استفاده خواهیم کرد تا مساله جامعه هدف برای رفع مشکل تأمین تضامین برای بهره‌مندی از تسهیلات وام حل شود.

در این نشست نمایندگان دستگاه‌های مربوطه حاضر نیز ضمن ارائه مدل‌های خود برای راه‌اندازی این صندوق به بیان موانعی که با آنها مواجه شده‌اند نیز پرداختند.

محمدی مدیرعامل صندوق ضمانت تعاون ضمن بیان مدل همکاری این صندوق با معاونت امور زنان و خانواده برای حمایت از زنان سرپرست خانوار که بر اساس آن قرار است تا سقف ۵۰ میلیارد به هر کدام از زنان سرپرست خانوار متقاضی ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات وام ارائه شود، نحوه ارائه ضمانتنامه برای رفع مشکل تضامین تسهیلات وام به زنان سرپرست خانوار را تشریح کرد.

در ادامه نماینده کمیته امداد امام خمینی (ره) نیز با یادآوری اینکه اساسنامه این صندوق در کمیته امداد (ره) تنظیم شده و قرار بود توسط هیأت وزیران به تصویب برسد، اما تاکنون محقق نشده است، افزود: ما برای راه‌اندازی این صندوق ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبارات در نظر گرفته‌ایم که ۱۰ درصد آن مربوط به تبصره (۱۸) است که محقق نشده است.

اما نماینده سازمان بهزیستی تأکید کرد که در این سازمان امکان راه‌اندازی این صندوق وجود ندارد چرا که ساز و کار آن به گونه ای است که نمی‌تواند منابع مالی لازم برای آن را تأمین کند.

کد خبر: 57280

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 17 =