کاهش عمر مهارت‌ها در سایه تحولات بازار کار در آینده

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در حالی از کاهش عمر کارآمدی مهارت‌های فنی خبر داده است که روند پرشتاب تکنولوژی و خلق شغل‌های جدید در فضای مشاغل آینده، ضرورت به‌روزرسانی مهارت را نشان می‌دهد.

به گزارش آتیه‌آنلاین، کسب مهارت‌های کاربردی موردنیاز بازارکار همواره در دوره‌های مختلف تولید و صنعت برای اشتغال افراد مهم تلقی شده است، اما با توجه به سرعت تحولات در گذر زمان، اهمیت به‌روزرسانی مهارت متفاوت بوده است.

در واقع در شرایطی که رشد روزافزون تکنولوژی، تغییرات عمده در حوزه سه‌گانه اشتغال خدمات، صنعت و کشاورزی و نیازهای بازار کار را موجب شده است، افزودن اطلاعات تازه به داشته‌های مهارتی، اثرگذاری بیشتری بر استمرار اشتغال افراد دارد.

در این راستا غلامحسین حسینی‌نیا، معاون وزیر کار و رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای اواخر دی‌ماه در همایش تبیین سیاست‌های دانشگاه آزاد اسلامی پیچیدگی‌های عصر حاضر و آینده مشاغل و مشاغل آینده را متأثر از روند پرشتاب تکنولوژی‌های روز دانست و بر اهمیت افزایش عمر سودمند مهارت‌ها جهت تداوم اشتغال و ارتقاء بهره‌وری تاکید کرد.

او همچنین با اشاره به از بین رفتن ۷۱ میلیون شغل در آینده، شکل‌گیری ۷۸ میلیون نوع شغل جایگزین را مطرح و مهارت‌های روز را ابزار فعالیت در این مشاغل می‌داند.

لزوم تربیت نیروی کار دارای مهارت‌های متناسب با استانداردهای روز

بر اساس گزارش نهادهای جهانی مرتبط با حوزه‌های کسب و کار و تکنولوژی تا سال ۲۰۳۰ حدود ۳۵ درصد از مهارت‌های مورد نیاز بازارکار تحولات جدی را تجربه خواهند کرد و به دنبال این وضعیت، تربیت نیروی کار دارای مهارت‌های متناسب با استانداردهای روز باید مدنظر باشد.

در این راستا نیاز کشورها نیازمند به وجود مربیانی با دانش روز کسب و کار و مهارت‌های به‌روز شده جهت ارائه آموزش و تربیت نیروی کار ماهر در شغل‌های جدید احساس می‌شود.

همچنین پیش‌بینی سازمان همکاری و توسعه اقتصادی از وضعیت کار در جهان آینده حاکی از ماشینی شدن ماهیت ۱۴ درصد از شغل‌ها است و ۳۰ درصد شغل‌ها هم تغییر شکل داده و شیوه کار جدیدی را نیاز خواهد داشت که ادامه این روند حجم وسیع بیکاری افراد بدون مهارت و دارای مهارت‌های غیرکاربردی را به دنبال خواهد داشت.

در این ارتباط سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) درگزارشی در خصوص وضعیت اشتغال جهان در آینده اعلام می‌کند؛ هر آنچه برای جهان آینده لازم است امروز باید اجرایی شود و دنیای آینده به دلیل رشد تکنولوژی و مکانیزه شدن اکثر مشاغل با بیکاران بسیاری مواجه می‌شود. راهکار این است که جهان آینده خود را امروز و با به‌روزرسانی مهارت شکل دهیم.

با توجه به تحلیل‌های گزارش آینده مشاغل مجمع جهانی اقتصاد در سال ۲۰۱۸ تعداد ۱۳۳ میلیون شغل جدید در بازه زمانی سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ شکل گرفته است و حرفه‌های جدید در فاصله سالهای ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ بیش از ۶.۱ میلیون شغل را به‌خود اختصاص داده است.

آینده‌ای تحت سیطره اطلاعات با حجم گسترده

این روند رو به افزایش خلق شغل‌های جدید با توجه به نیازهای مهارتی، تلنگری دوباره برای الزام نوسازی و ارتقاء مهارتی افراد برای تداوم اشتغال در سال‌های آتی است.

علیرضا حیدری، کارشناس حوزه کسب و کار پیش از این در گفت‌وگو با آتیه آنلاین با اشاره به آغاز شکل‌گیری تحولات بازار کار و اشتغال و الزامات حضور و فعالیت در این حوزه، مشاغل آینده را بر بستر تحولات فضای کسب و کار، اقتصاد و اشتغال دانست و از حذف برخی شغل‌ها و خلق مشاغل جدید خبرداد.

او معتقد است؛ در آینده با فضایی تحت سیطره اطلاعات با حجم گسترده روبرو خواهیم بود که انتخاب بر اساس این شرایط انجام می‌شود و اشتغال در این حوزه در راستای مدیریت بازار جدید اطلاعات طراحی می‌شود، بنابراین مهارت‌های مورد نیاز فضای ترسیم شده باید متناسب با ضرورت مهارتی رشد داشته باشد.

این کارشناس بازارکار امکان فعالیت در این فضا را برای افرادی می‌داند که قابلیت هماهنگی با دانش مهارتی جدید برای زیست در این شرایط کسب و کار را داشته باشند.

حیدری به‌روزرسانی مهارت با بالاترین استاندارهای اشتغال را در واقع توانایی مهم و کلیدی برای ورود و دوام در بازار کار آینده معرفی می‌کند.

تازه‌ترین گزارش مجمع جهانی اقتصاد در حوزه مشاغل آینده با رویکرد مشاغل نوظهور و نگاه مهارتی، خبر از ایجاد یک میلیارد فرصت‌شغلی در سراسر جهان در ۱۰ سال آینده می‌دهد.

به واسطه این تغییرات عمده فضای اشتغال و تولید در آینده نزدیک و آغاز این روند تحولی، همچنین تاثیرات ارتقاء استاندارهای مهارتی برای پیشگیری از بیکاری به دلیل نبود نیروی کار ماهر و استمرار اشتغال در قالب شغل‌های آینده، باید افزایش عمر مهارت موردنظر سیاست‌گذاران، کارفرمایان و شاغلان باشد.

این مهم تدوین استانداردهای جدید حزوه مهارت، برنامه‌ریزی اجرای طرح‌های کارآمد برای توسعه مهارت‌آموزی در تناسب با مشاغل آینده و تلاش کارجویان و حتی شاغلان برای استمرار آموزش مهارت جهت تداوم اشتغال ممکن خواهد شد.

کد خبر: 57318

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 1 =