بدون تأمین اجتماعی امکان داشتن یک نظام رفاه اجتماعی کارآمد نیست

علی جهانی کارشناس بیمه‌های اجتماعی گفت: بدون تأمین اجتماعی امکان فراهم شدن یک نظام رفاه اجتماعی کارآمد نیست زیرا این سازمان به عنوان زیرساخت حمایت‌های توسعه‌ای در جامعه و تأمین کننده امنیت و آرامش خاطر کارفرمایان و کارگران است.

جهانی در گفت‌وگو با آتیه آنلاین افزود: همچنین این سازمان بزرگ بیمه‌ای به عنوان زمینه‌ساز بهره‌وری در نظام کار و تولید خواهد شد و از این جهت باید همیشه از منابع تأمین اجتماعی به عنوان حق‌الناس صیانت شود.

وی اضافه کرد: وصول به موقع منابع سازمان، امکان ارائه به موقع خدمات به شرکای اجتماعی، کارگران، کارفرمایان و جامعه تحت پوشش را فراهم می‌کند.

حق بیمه عامل حرکت توسعه‌ای در نظام تولید است

جهانی افزود: پرداخت به موقع حق بیمه به عنوان یکی از چارچوب‌ها و معیارهای اساسی است که جامعه کارفرمایی باید ضمن توجه ویژه به این حوزه، حق بیمه را عامل حرکت توسعه‌ای در نظام تولید و فعالیت‌های مستمر کارگاه‌های تولیدی و خدمات خود بدانند.

وی با بیان اینکه کارفرمایان در راستای انجام به موقع تعهدات خود باید دقت نظر بیشتری داشته باشند، گفت: پرداخت به موقع این حق بیمه‌ها چه ناشی از حوزه بازرسی سازمان تأمین اجتماعی شکل بگیرد چه این حق بیمه‌ها در قالب لیست حق بیمه، ماده ۲۸ یا ماده ۳۸ قانون تأمین اجتماعی باشد، باید در زمان خود پرداخت شود.

جهانی ادامه داد: البته حوزه پیمانکاران و مقاطعه‌کاران بسترساز این فضای پوشش بیمه‌ای و منابع آن هستند، در نهایت این منابع بیمه‌ای باید به موقع پرداخت و وصول شده تا سازمان به حیات معنادار خود ادامه دهد.

پرداخت به موقع حق بیمه از سوی کارفرمایان برای تأمین

وی درباره موضوع وصول به موقع حق بیمه کارگران گفت: کارفرمایان با این اقدام اثربخش به عنوان شریک اقتصادی و اجتماعی به حیات سازمان تأمین اجتماعی کمک می‌کنند.

جهانی ادامه داد: رابطه دقیقی بین منابع، مصارف و تعهدات تأمین اجتماعی وجود دارد از این جهت، سازمان امکان تقویت و توسعه منابع بیمه‌ای خود را داشته و به موقع امکان انجام سرمایه‌گذاری از این منابع را خواهد داشت.

وی اضافه کرد: با وصول به موقع و به هنگام منابع و پرداخت حق بیمه از سوی کارفرمایان، امکان ارتقاء کیفی و کمی خدمات به بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران فراهم می‌شود.

این کارشناس بیمه‌های اجتماعی گفت: همچنین کمک شرکای اجتماعی برای پرداخت به موقع حق بیمه کارگران باعث ارائه مطلوب‌تر خدمات در تمام ابعاد بیمه‌ای، درمانی و سایر تعهدات به حدود ۴۵ میلیون نفر از ذینفعان سازمان خواهد شد.

وی با بیان اینکه این موضوع حتی به سرمایه‌گذاری در حوزه‌های اقتصادی کمک خواهد کرد، افزود: تأمین اجتماعی بسترساز رفاه اجتماعی، توسعه اقتصادی و اجتماعی خواهد شد.

۸۰ درصد منابع تأمین اجتماعی از محل وصول حق بیمه تأمین می‌شود

این کارشناس بیمه‌های اجتماعی گفت: امروز در تأمین اجتماعی بیش از ۸۰ درصد منابع سازمان که منجر به شکل‌گیری سازمان، ارائه خدمات بیمه‌ای و درمانی در سازمان است از بستر حق بیمه کارگران، بیمه‌شدگان، کارفرمایان و پیمانکاران پرداخت می‌شود.

وی با بیان اینکه منابع و مصارف تأمین اجتماعی نیز از این زاویه تأمین می‌شود، اظهار کرد: سازمان با پوشش بیمه‌ای، وصول حق بیمه و انجام سرمایه‌گذاری اقتصادی مصارف قابل توجه خود را شکل می‌دهد.

وی بیان کرد: با توجه به تأمین برخی از این حق بیمه‌ها از محل پیمان‌ها یا قراردادهای مشمول ماده ۳۸ قانون تأمین اجتماعی، ارائه و پرداخت به موقع آنها باعث آرامش خاطر کارگران، ایجاد سوابق بیمه‌ای به موقع برای کارگران و کارفرمایان و ارائه تعهدات بیمه‌ای و درمانی از سوی سازمان خواهد شد.

جهانی ادامه داد: همچنین کارگر از دریچه‌ای دیگر به این تعلق خاطر می‌رسد که با پشتوانه و بستر پوشش بیمه‌ای به ارتقاء کمی و کیفی تولید و اقتصاد و توسعه این بخش کمک خواهد کرد.

این کارشناس بیمه‌های اجتماعی گفت: از نگاه دیگر هم تأمین اجتماعی با وصول به موقع این منابع بستر ایجاد، توسعه و ارتقاء کمی و کیفی خدمات، پوشش گسترده خدمات درمانی و بیمه‌ای و ارائه تعهدات در بعد کیفی و کمی به جامعه تحت پوشش خود را شاهد خواهد بود.

ضرورت بازنگری نقش حق بیمه در محاسبات بیمه‌ای

وی ادامه داد: اکنون ۳۷ میلیون بیمه‌شده اصلی و تبعی تحت پوشش تأمین اجتماعی و مابقی افراد جامعه مستمری‌بگیران اصلی و تبعی از دریچه وصول به موقع این منابع و حق بیمه خدمات مناسب‌تری را از سازمان دریافت می‌کنند.

جهانی افزود: اکنون ضرورت بازنگری، کار کارشناسی و بررسی بیشتر نقش حق بیمه‌ها و پرداخت به موقع آن به عنوان یک بحث بسیار گسترده در محاسبات بیمه‌ای وجود دارد.

وی اضافه کرد: اما بین حیات سازمان تأمین اجتماعی، تقویت و توسعه جامعه بیمه‌شده و مستمری‌بگیر و ارتقاء تولید و اقتصاد کار در کشور و نظام تأمین اجتماعی هم رابطه چندجانبه وجود دارد.

این کارشناس بیمه‌های اجتماعی ادامه داد: هرچقدر این همگرایی و تعلق بین این گروه‌ها و شرکای اجتماعی بیشتر باشد، کارفرمایان به ارائه حق بیمه تأمین اجتماعی بهتر کمک خواهند کرد.

جهانی افزود: با این اقدام بستر توسعه همه جانبه سازمان در زمینه کارفرمایان و کارگران، تولید و اقتصاد، تولید کار و در بعد جامعه بیمه‌شدگان و مستمری بگیران فراهم خواهد شد.

کد خبر: 57347

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 9 =