مدیریت خانه‌های امید به بازنشستگان واگذار می‌شود

صندوق بازنشستگی کشوری با داشتن ۵۹ خانه امید در ۲۶ استان ارائه فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی به بازنشستگان در راستای تشکیل این خانه‌ها را هدفگذاری و برنامه‌ریزی کرده است.

به گزارش آتیه آنلاین، اکنون در استان‌های تهران، بوشهر، اردبیل، ایلام و البرز هنوز خانه امید بازنشستگان تشکیل نشده است اما در دیگر استان‌ها زمینه ایجاد این خانه‌ها برای ارائه خدمات به افراد بازنشسته فراهم شده است.

صندوق بازنشستگی کشور با یک میلیون و ۶۰۰ هزار بازنشسته با ایجاد این خانه‌های امید، به بازنشستگان خدمات اجتماعی و فرهنگی ارائه می‌دهد. اکنون استان‌های آذربایجان شرقی، اصفهان و فارس با بیشترین خانه‌های امید بازنشستگان و آمار بیش از پنج خانه در راستای ارائه خدمت به این قشر پیشگام هستند و در دیگر استان‌ها یک یا ۲ خانه راه‌اندازی شده است.

سابقه ایجاد خانه امید بازنشستگان

پیشینه ساخت و تجهیز خانه‌های امید بازنشستگان یا خانه‌های امید (مهر) به سال ۱۳۸۶ و براساس مصوبات سفرهای هیات دولت به استان‌ها برمی‌گردد. هدف اصلی تشکیل خانه‌های امید برقراری ارتباط و دیدار بازنشستگان با همدیگر رای تبادل تجربیات، ارتباط مستمر با بازنشستگان و مشارکت فعالانه آنان برای اجرای برنامه‌های مختلف، ارتقاء نشاط و امید در زندگی افراد بازنشسته، برگزاری دوره‌های فرهنگی، ورزشی، آموزشی و تفریحی ویژه بازنشستگان و فراهم شدن زمینه ارتباط با دستگاه‌های اجرایی برای آشنایی بیشتر بامسایل و مشکلات دوران بازنشستگی عنوان شده است.

همچنین برای ایجاد خانه‌های امید بازنشستگان با همکاری شهرداری و استانداری زمین مناسب در فضای سبز یا نزدیک به بوستان‌ها یا پارک‌ها مکان‌یابی می‌شود و صندوق بازنشستگی کشوری نیز در زمینه ساخت و تجهیز آن اقدام می‌کند.

ساخت خانه‌های امید با تجهیز بخش‌های مختلف مانند خانه سلامت، سالن ورزشی، کانون خدمات مشاوره، مرکز ادبی و هنری، مرکز فعالیت‌های قرآنی، خانه آموزش، واحد فناوری اطلاعات طراحی می‌شود. در واقع ایجاد این خانه‌ها ویژه بازنشستگان به مکان‌هایی فرهنگی و اجتماعی برای ارائه خدمت به بازنشستگان تبدیل می‌شود تا این قشر بتوانند از خدمات آنها بهره‌مند شوند.

افزایش میزان مشارکت بازنشستگان در خانه‌های امید

زهرا زاده‌غلام مدیرکل دفتر هماهنگی و امور استان های صندوق بازنشستگی کشوری درباره خانه‌های امید می‌گوید: از نیمه دوم سال‌جاری با هدف فعال‌سازی و بهبود رضایتمندی و همچنین برای استفاده مستمر از خانه‌های امید (مهر)، میزان مشارکت بازنشستگان و کانون‌های بازنشستگی در اداره این مراکز فرهنگی و اجتماعی افزایش می‌یابد.

وی تاکید می‌کند: برقراری ارتباط هدفمند، انگیزشی و کارآمد با جامعه بازنشستگان به منظور شناخت مهارت‌ها، توانمندی‌ها و تجارب آنها به عنوان سرمایه‌های انسانی ارزشمند و بهره‌مندی هوشمندانه از این افراد در فضاهای اجرایی از مهمترین وظایف مدیران اجرایی خانه‌های امید (مهر) است.

تدوین سند راهبردهای کلان خانه‌های امید

همچنین با توجه به تدوین سند سیاست‌ها و راهبردهای کلان خانه‌های امید بازنشستگان و به منظور نظارت و نحوه بهره‌برداری از این مجموعه‌های فرهنگی و اجتماعی، اعضای هیات مرکزی نظارت بر این خانه‌ها در صندوق بازنشستگی کشوری با عضویت اعضای آن تشکیل شده است.

با توجه به اینکه در سال‌های اخیر خانه‌های امید برای ارائه خدمت به بازنشستگان فعال‌تر شده است به همین منظور هدف صندوق بازنشستگی کشوری افزایش نقش بازنشستگان در اداره این خانه‌ها است.

تدوین آیین‌نامه‌ و تشکیل هیات امنای این خانه‌ها یکی دیگر از فعالیت‌های صندوق بازشنستگی برای رونق بیشتر این صندوق‌ها و افزایش نقش بازنشستگان در این خانه‌ها به شمار می‌رود. در راستای تدوین این برنامه‌های عملیاتی و برای اداره بهتر خانه‌های امید، مدیریت، سیاستگذاری و مسئولیت اجرایی آنها به عهده بازنشستگان گذاشته شده است.

اکنون در خانه‌های امید خدمات اداری ارائه شده در صندوق بازنشستگی در اختیار بازنشستگان قرار داده می‌شود و موضوع بیمه، بیمه تکمیلی، تورهای گردشگری و خدمات آنلاین در این خانه‌های امید به بازنشستگان ارایه خواهد شد.

استقرار پزشک در برخی خانه‌های امید برای ویزیت رایگان بازنشستگان، ارائه آموزش‌های ویژه مهارت‌های زندگی و دوره‌های آشنایی با بیماری‌های مرتبط با افراد بازنشسته از دیگر فعالیت‌ها در این خانه‌ها محسوب می‌شود.

پنج استان بدون خانه امید

محمود مرتضایی‌فرد مدیرکل فرهنگی و اجتماعی صندوق بازنشستگی کشوری نیز پیشتر گفته بود: اکنون ۵۹ خانه امید در ۲۶ استان کشور فعال و به بازنشستگان خدمات ارایه می دهد و پنج استان فاقد خانه امید هستند.

وی با اشاره به افزایش مشارکت‌های بازنشستگان در خانه‌های امید اضافه کرده بود: برای این موضوع و استفاده از توانمندی‌های افراد بازنشسته از ظرفیت‌های استانی و شهرستانی استفاده می‌شود بنابراین بازنشستگان از این طریق امکان به اشتراک گذاشتن تجارب و مهارت‌های خود در این راستا را داشته باشند.

فعالیت فرهنگی بازنشستگان

خانه‌های امید بازنشستگان فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی در پنج حوزه غنی‌سازی اوقات فراغت، سلامتی و تندرستی، آموزش و مهارت، مشاوره پزشکی و بهداشت و تقویت همبستگی اجتماعی تعریف شده است.

بخشی از برنامه‌های حوزه غنی‌سازی اوقات فراغت شامل برگزاری نمایشگاه کتاب، داروهای گیاهی، پوشاک، صنایع دستی، مسابقات کتابخوانی، شعر، خاطره نویسی، نمایش فیلم و آیین‌های سنتی و محلی است.

در بخش سلامت و تندرستی نیز مسابقات مختلف ورزشی، در حوزه آموزش و مهارت‌آموزی نیز آموزش انواع مهارت‌های فنی و حرفه‌ای، آموزش قرآن کریم و دیگر آموزش‌ها و در بخش مشاوره پزشکی و بهداشتی نیز برگزاری کارگاه‌های سلامت دوران سالمندی، آشنایی با تغذیه مناسب در این دوران و آشنایی با انواع بیماری‌ها و راههای پیشگیری از آن برنامه‌ریزی شده است. در بخش تقویت همبستگی اجتماعی نیز برنامه‌های متنوعی برای بازدید از خانواده‌های بازنشستگان و دید و بازدید و عیادت از سالمندان تعریف شده است.

کد خبر: 57423

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 10 =