آگاهی؛ حرف اول پیشگیری از سرطان

عضو بنیاد ملی نیکوکاری کنترل سرطان با اشاره به ابتلای بیش از ۱۴۰ هزار نفر در سال به سرطان در کشور، تعداد فوتی‌های ناشی از این بیماری را نیز سالیانه حدود ۴۵ هزار نفر بیان کرد و افزایش آگاهی از این بیماری را در پیشگیری از بروز سرطان بسیار مهم دانست.

دکتر رضا ملایری در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین با تاکید براینکه «آگاهی» حرف اول را در کنترل بیماری سرطان می‌زند، افزود: با توجه به اینکه این بیماری مسئله‌ای جدی است، افزایش آگاهی افراد جامعه درباره آن بسیار مهم است و آشنایی با زوایای بیماری کمک می‌کند تا روش‌های پیشگیری، تشخیص و درمان آن به درستی انجام شود.

وی اضافه کرد: آگاهی سبب می‌شود که مبتلایان به سرطان طول عمر بیشتری داشته باشند؛ زیرا با شناخت عوامل بیماری‌زایی و نیز علائم بیماری، ضمن رعایت موارد پیشگیرانه نسبت به درمان‌های به‌موقع هم اقدام می‌کنند.

فوق‌تخصص خون و آنکولوژی، گفت: از طرفی کسب آگاهی در هزینه‌ها نیز صرفه‌جویی ایجاد می‌کند و این صرفه‌جویی تنها حوزه درمان را دربر نمی‌گیرد؛ بلکه کمک می‌کند تا افراد جامعه نقش مسئولیتی خود را در عرصه‌های گوناگون اقتصادی، اجتماعی و خانوادگی ایفا کنند و به عبارت دیگر ازکارافتاده نشوند.

ابتلای سالانه بیش از ۱۴۰ هزار نفر به سرطان در کشور

ملایری با بیان اینکه در کشور بیش از ۱۴۰ هزار نفر در سال مبتلا به سرطان می‌شوند، ادامه داد: سالیانه حدود ۴۵ هزار نفر نیز به دلیل بیماری سرطان فوت می‌کنند. سرطان در جهان دومین عامل مرگ‌ومیر به شمار می‌رود و در کشور ما نیز اینگونه است و پس از بیماری‌های قلبی‌ عروقی دومین عامل مرگ‌ومیر شناخته می‌شود.

عضو شورای پژوهشی مرکز تحقیقات بنیاد ملی نیکوکاری کنترل سرطان، این بیماری را در مراحل اولیه درمان‌پذیر دانست و گفت: همچنین حدود یک سوم سرطان‌ها قابل پیشگیری است به این معنا که با در پیش گرفتن زندگی سالم و دوری کردن از عوامل بیماری‌زا می‌توانیم از بروز آن جلوگیری کنیم.

ملایری با اشاره به عوامل بیماری‌زای سرطان، اضافه کرد: این عوامل متعدد است و برای مثال، تحرک نداشتن سبب بروز برخی سرطان‌ها می‌شود و چاقی نیز ریسک ابتلا به سرطان‌ها را افزایش می‌دهد. همچنین تغذیه نامناسب و استعمال مواد دخانی مانند سیگار و قلیان در ایجاد این بیماری نقش دارد.

وی ادامه داد: برخی از مشاغل به دلیل سروکار داشتن با مواد شیمیایی مانند آزبست و بنزن احتمال بروز سرطان را افزایش می‌دهد و باید در محیط‌های کاری ایمنی لازم وجود آید و خطرات به حداقل برسد.

نشانه‌های سرطان

عضو بنیاد ملی نیکوکاری کنترل سرطان درباره نشانه‌های سرطان، افزود: باید هر تغییری را که در بدن ایجاد می‌شود، جدی بگیریم؛ برآمدگی‌هایی که در بدن ایجاد می‌شود، مشکوک است و نیاز به پی‌گیری دارد. همچنین سرفه‌های طولانی و کاهش وزن شدید می‌تواند از علائم سرطان باشد.

ملایری با بیان اینکه خوشبختانه بسیاری از داروهای سرطان از پوشش بیمه‌ای برخوردار است، اضافه کرد: اما برخی از داروهای جدید وجود دارد که در لیست داروهای تحت پوشش بیمه قرار نگرفته است و با توجه به گران بودن قیمت دارو، ضروری است تا این اقلام هرچه زودتر از پوشش بیمه برخوردار شود.

او با اشاره به اولین واکسن پیشگیری از سرطان که در دنیا کشف شده است، گفت: امروزه خوشبختانه اولین واکسن جلوگیری از یک نوع سرطان شناخته شده که مربوط به سرطان دهانه رحم است. این واکسن اکنون در بسیاری از کشورهای پیشرفته برای دختران در سنین پایین استفاده می‌شود و ضروری است تا در کشور ما نیز انجام این واکسیناسیون به عنوان یک برنامه کشوری دنبال شود.

کد خبر: 57442

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 6 =