تشخیص آلزایمر از ۳.۵ سال قبل از بروز علائم بالینی با آزمایش جدید

دانشمندان موفق شده‌اند روشی را ارائه دهند که با انجام آزمایش خون، امکان پیش‌بینی خطر ابتلا به بیماری آلزایمر ۳.۵ سال قبل از تشخیص بالینی فراهم شود.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از مهر مطالعات انجام شده از این ایده حمایت می‌کند که اجزای موجود در خون انسان می‌تواند تشکیل سلول‌های مغزی جدید را تعدیل کند؛ فرآیندی که نوروژنز نامیده می‌شود. نوروژنز در بخش مهمی از مغز به نام هیپوکامپ رخ می‌دهد که در یادگیری و حافظه نقش دارد.

در حالی که بیماری آلزایمر بر تشکیل سلول‌های مغزی جدید در هیپوکامپ در مراحل اولیه بیماری تأثیر می‌گذارد، مطالعات قبلی تنها قادر به مطالعه نوروژنز در مراحل بعدی آن از طریق کالبد شکافی بودند.

به نقل از ساینس دیلی، برای درک تغییرات اولیه، محققان کالج کینگ لندن طی چندین سال نمونه‌های خونی را از ۵۶ فرد مبتلا به اختلال شناختی خفیف جمع‌آوری کردند، وضعیتی که حافظه یا توانایی شناختی فرد شروع به تحلیل می‌کند. در حالی که همه افرادی که اختلال شناختی خفیف را تجربه می‌کنند به بیماری آلزایمر مبتلا نمی‌شوند، افرادی که این اختلال را دارند با سرعت بسیار بالاتری نسبت به جمعیت عمومی، مبتلا به آلزایمر تشخیص داده می‌شوند. از ۵۶ شرکت کننده در این مطالعه، ۳۶ نفر به بیماری آلزایمر مبتلا شدند.

دکتر «الکساندرا ماروسزاک»، یکی از نویسندگان این مطالعه، توضیح می‌دهد: «در مطالعه خود، سلول‌های مغز را با خون گرفته شده از افراد مبتلا به اختلال شناختی خفیف درمان کردیم و بررسی کردیم که چگونه این سلول‌ها در پاسخ به خون با پیشرفت بیماری آلزایمر تغییر می‌کنند.»

در مطالعه چگونگی تأثیر خون بر سلول‌های مغز، محققان چندین کشف کلیدی انجام دادند. نمونه‌های خونی که طی سال‌ها از شرکت‌کنندگانی که متعاقباً بدتر شدند و به بیماری آلزایمر مبتلا شدند جمع‌آوری شد، باعث کاهش رشد و تقسیم سلولی و افزایش مرگ سلولی آپوپتوز شد (فرآیندی که طی آن سلول‌ها برای مرگ برنامه‌ریزی می‌شوند). با این حال، محققان می‌گویند این نمونه‌ها تبدیل سلول‌های مغز نابالغ به نورون‌های هیپوکامپ را نیز افزایش می‌دهند.

در حالی که دلایل اصلی افزایش نوروژنز همچنان نامشخص است، اما نظریه محققان این است که ممکن است این یک مکانیسم جبران‌کننده اولیه برای تخریب عصبی باشد که توسط افراد مبتلا به بیماری آلزایمر تجربه می‌شود.

زمانی که محققان تنها از نمونه‌های خونی استفاده کردند که خیلی قبل‌تر از زمانی که شرکت‌کنندگان مبتلا به بیماری آلزایمر تشخیص داده شوند، جمع‌آوری شده بود، متوجه شدند که تغییرات در نوروژنز ۳.۵ سال قبل از تشخیص بالینی رخ داده است.

به گفته محققان: «یافته‌های ما بسیار مهم است و به طور بالقوه به ما امکان می‌دهد شروع زودهنگام آلزایمر را به روشی غیر تهاجمی پیش بینی کنیم. این می‌تواند مکمل سایر نشانگرهای زیستی مبتنی بر خون باشد که منعکس کننده علائم آلزایمر مانند تجمع آمیلوئید و تاو است.

کد خبر: 57447

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 6 =