اشتغالزایی ۸۰۰ هزار کارگر ساختمانی/افتتاح ۱۱۰۰ واحد مسکونی کارگری تا پایان امسال

تعاونی های جهش مسکن وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ساخت ۱۵ هزار واحد مسکونی از مجموع ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در قالب طرح نهضت ملی مسکن با ظرفیت اشتغالزایی ۳۰ هزار نفر را برای کارگران، بازنشستگان و مستمری بگیران آغاز کرده اند که تا پایان اسفند ماه امسال ۱۱۰۰ واحد مسکونی از این تعداد به بهره برداری می رسد.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از روزنامه ایران، ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در قالب طرح نهضت ملی مسکن برای کارگران، بازنشستگان و مستمری بگیران وارد فاز اجرایی شده است؛ محض نمونه ۱۵ هزار واحد مسکونی در قالب طرح نهضت ملی مسکن وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دست ساخت دارد که از این تعداد ۱۱۰۰ واحد آن تا پایان اسفند ماه به بهره برداری می رسد.

برای سرعت بخشی به ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در چهارچوب طرح نهضت ملی مسکن، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اساسنامه تعاونی های جهش مسکن را تهیه کرد.

از طرفی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با سایر نهادها و وزارتخانه های ذیربط در این زمینه مثل شهرداری، وزارت راه و شهرسازی و دانشگاه آزاد نیز تفاهمنامه هایی را برای تسریع در ساخت مسکن کارگران منعقد کرد. بطور مثال تعاونی های مسکن جهش در نوسازی بافت های فرسوده با شهرداری مشارکت خواهند داشت.

افتتاح ۱۱۰۰ واحد مسکونی کارگری تا پایان امسال

بنا بر گفته های مدیرکل تعاونی های توزیعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، این وزارتخانه با بازنگری در اساسنامه تعاونی های مسکن مهر و رفع نواقص و مشکلات موجود در این اساسنامه اقدام به تهیه و تدوین اساسنامه جدیدی کرده که براساس آن تعاونی های مسکن جهش برای ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در قالب نهضت ملی مسکن تشکیل می شوند.

موسی نجفی در گفت وگو با روزنامه «ایران» می گوید که ۱۵ هزار واحد با ظرفیت اشتغالزایی ۳۰ هزار نفر در این چهارچوب جدید در حال احداث است که تا پایان اسفند ماه امسال ۱۱۰۰ واحد از این تعداد در استان سیستان و بلوچستان به بهره برداری می رسد.

نجفی می گوید: ۲۷ تعاونی مسکن جهش دیگر در استان های آذربایجان شرقی، ایلام، مرکزی و کرمان با ظرفیت احداث ۷ هزار و ۳۰۰ واحد مسکونی در حال تشکیل است.

بنا بر گفته های نجفی، ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی می تواند به اشتغالزایی ۸۰۰ هزار کارگر ساختمانی بینجامد که تاکنون با آغاز ساخت ۱۵ هزار واحد؛ ۳۰ هزار نفر از آنها در این واحدهای مسکونی تعاونی مشغول به کار شده اند.

ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در شهرک های صنعتی و جوار کارگاهی

مدیرکل تعاونی های توزیعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، طبق تفاهمنامه هایی که بین وزارت تعاون و وزارت راه و شهرسازی امضا شده قرار است، از مجموع ۴۰۰ هزار واحد مسکونی کارگری که در قالب تعاونی های جهش مسکن ساخته خواهند شد، ۲۰۰ هزار واحد در شهرک های صنعتی ساخته شود.

بر این اساس، اخیرا نیز تفاهمنامه همکاری میان سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران و شرکت عمران شهرهای جدید در راستای اجرای طرح جهش تولید مسکن به منظور تامین مسکن کارگری امضا شد که به موجب آن در حمایت از نیروهای شاغل در شهرک ها و نواحی صنعتی، موضوع تامین مسکن کارگری مورد تاکید قرار گرفته است.

طرح صنعت شهر با همکاری بخش صنعت، وزارت صمت و وزارت راه و شهرسازی به منظور ساخت مسکن کارگری به تازگی شکل گرفته که قرار است زمین را وزارت شهرسازی و قسمتی از آورده متقاضیان را بخش صنعت تامین کنند. مطابق طرحی با عنوان «صنعت شهر» که با مشارکت وزارت راه و شهرسازی و وزارت صمت شکل گرفته، تامین مسکن کارگران شاغل در بخش صنعت هدف گذاری شده است. در این زمینه کارگروهی در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با حضور نمایندگان بخش صنعت و وزارت صمت تشکیل و مقرر شده تا بخش صنعت تامین بخشی از آورده متقاضیان بخش های صنعتی خود را تامین کند. همچنین وزارت صمت بعد از تخصیص زمین از سوی وزارت راه و شهرسازی، آماده سازی اراضی را انجام می دهد؛ بدین ترتیب در ساخت مسکن کارگران تسریع ایجاد می شود.

محمدمهدی حیدری، سرپرست مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه هم اکنون در یزد، قزوین و قم، اجرای طرح مسکن کارگران به تعداد حدود ۷ هزار واحد در برنامه قرار گرفته است، گفت: در مرحله بعدی اجرای طرح مسکن کارگران در استان های سمنان، البرز و مرکزی اجرایی خواهد شد.

استفاده از ظرفیت تعاونی های مسکن در داخل کارخانجات و اجاره به شرط تملیک به عنوان راهکارهایی برای خانه دار کردن کارگران مطرح می شود. حالا با همکاری سه جانبه بین کارخانجات، وزارت صمت و وزارت راه و شهرسازی، موضوع تامین ۴۰۰ هزار واحد مسکونی برای کارگران می تواند وارد فاز عملیاتی جدی تری شود.

به گفته مدیرکل تعاونی های توزیعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تعاونی های مسکن بهترین فرصت برای تحقق امر خانه دارشدن کارگران است که در این دولت اختصاص ۴۰۰ میلیارد تومان خط اعتباری برای تعاونی های مسکن جهش در نظر گرفته شده است.

کد خبر: 57471

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 1 =