سه مزیت اصلی با اجرای طرح بخشودگی جرایم بیمه ای کارفرمایان

سازمان تأمین‌اجتماعی در راستای حمایت از اشتغال و جامعه مولد و هدفگذاری برای مانع زدایی از تولید، تاکنون چندین بار طرح بخشودگی جرایم بیمه ای کارفرمایان با هدف بخشودگی بخشی از جرایم و وصول حق بیمه‌های موظفی کارفرمایان بدهکار را اجرایی کرده است.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از روزنامه ایران، حمایت از کارفرمایان کارگاه‌های فعال تولیدی، صنعتی، معدنی و خدماتی و اصناف حقیقی یا حقوقی، دولتی و غیردولتی با اجرای طرح بخشودگی جرایم بیمه ای کارفرمایان از سوی تأمین‌اجتماعی، نشانه پشتیبانی این سازمان از چرخه تولید است.

طرح یادشده مزایایی چندجانبه برای دو طرف تأمین‌اجتماعی و کارفرمایان به عنوان بدهکار داشته و با بهره‌گیری از این طرح، کارفرمایان بدهکار با تقسیط بدهی و بخشودگی بخشی از جرایم مشمول حذف برخی موانع ادامه فعالیت شده اند.

از آنجا که اساس و بنیان تأمین‌اجتماعی آمیخته با تولید است، رفع موانع تولید، کمک به حوزه اشتغال، کاهش نرخ بیکاری در میان نیروهای مولد و جلوگیری از تعطیلی کارگاه‌ها از دیگر اهداف برای اجرای طرح بخشودگی جرایم بیمه ای کارفرمایان عنوان شده است.

تعادل منابع و مصارف
اجرای طرح بخشودگی جرایم بیمه ای کارفرمایان علاوه بر وصول مطالبات سازمان در راستای دریافت حق بیمه کارگران شاغل در کارگاه‌های تولیدی و خدماتی بدهکار، تلاشی در راستای ایجاد تعادل منابع و مصارف تأمین‌اجتماعی محسوب می شود.

بخشودگی جرایم بیمه ای کارگاه‌ها توسط تأمین‌اجتماعی علاوه بر تسهیل وصول مطالبات معوق این سازمان از کارفرمایان بدهکار در واحدهای صنفی، صنعتی و کشاورزی، زمینه توسعه ارائه خدمات درمانی، بیمه ای و تعهدات سازمان به بیمه شدگان را فراهم می آورد.

بدهی ۴۰ هزار میلیارد تومانی
اکنون حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار کارگاه فعال در عرصه‌های اقتصادی، تولیدی، خدماتی و صنعتی از خدمات تأمین‌اجتماعی بهره‌مند هستند. بر اساس آخرین آمارها، کارفرمایان کارگاه‌های فعال در کشور بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان بابت حق بیمه کارگران خود به تأمین‌اجتماعی بدهکار هستند که اجرای طرح بخشودگی جرایم بیمه ای به طور خاص تحقق وصول این مطالبات را هدف قرار می دهد.

همچنین بیش از ۱۵ میلیون و ۱۳۰ هزارنفر بیمه شده اصلی تحت پوشش این کارگاه‌ها مشغول به فعالیت و بیمه پردازی به تأمین‌اجتماعی هستند که کارفرمایان با واریز سهم حق بیمه آنها نقش مهمی در وصول بخش قابل توجهی از مطالبات سازمان ایفا می کنند.

بخشودگی بدهی ۱۵۰ هزار کارگاه
طبق داده‌های آماری اجرای طرح بخشودگی جرایم در دوره‌های گذشته تاکنون موجب بهره‌مندی ۱۵۰ هزار کارگاه از این مدل بخشودگی شده است.

این در حالی است که مجموع مبلغ بخشودگی جرایم بیمه ای کارفرمایان تا پایان سال ۱۴۰۰ در راستای اجرای مفاد حکم بند «ث» تبصره «۵» قانون بودجه این سال برابر با ۵ هزار و ۱۱۸ میلیارد ریال بود.

سازمان همچنین برای تسهیل دسترسی کارفرمایان جهت پرداخت اصل بدهی، امکان استفاده از این نوع خدمت را در راستای هوشمندسازی خدمات به صورت غیرحضوری فراهم کرده؛ به طوری که متقاضیان استفاده از طرح مذکور با مراجعه به سامانه خدمات غیرحضوری به نشانی(eservices.tamin.ir) امکان ثبت درخواست دارند.

جلوگیری از تعطیلی کارگاه‌ها
تأمین‌اجتماعی همچنین با استفاده از طرح بخشودگی جرایم بیمه ای فرصت مناسبی را در اختیار کارفرمایان بدهکار قرار داده تا از این طریق ضمن تسویه بیمه ای و رفع مشکلات واحدهای تولیدی، مانع تعطیلی کارگاه به واسطه بدهی شوند. کارفرمایان با بهره‌مندی از این فرصت، امکان عمل به تعهدات خود در قبال پرداخت حق بیمه نیروی کار شاغل در کارگاه را خواهند داشت و از این طریق استمرار خدمات تأمین‌اجتماعی به کارگران را موجب خواهد شد.

با توجه به اینکه کارفرمایان موظف به پرداخت اصل حق بیمه به تأمین‌اجتماعی هستند اجرای طرح یادشده فرصتی برای پرداخت اصل و جریمه بیمه ای در شرایط اقساطی را برای آنها فراهم خواهد کرد.

کد خبر: 57475

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 9 =