ستاد توسعه صادرات وزارت کار تشکیل می‌شود

سید صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تشکیل ستاد توسعه صادرات این وزارتخانه خبر داد و گفت: این وزارتخانه برای توسعه همکاری تجاری و اقتصادی با قاره آفریقا آمادگی کامل دارد.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مرتضوی امروز، سه‌شنبه ۱۱ بهمن در نخستین همایش بین‌المللی مجازی توسعه روابط اجتماعی- اقتصادی وزارت تعاون با قاره آفریقا بیان کرد: مهم‌ترین ویژگی مشترک ایران و کشورهای آفریقایی، حفظ استقلال و آزادی در مجامع بین‌المللی است.

او همچنین قاره آفریقا را سرزمین فرصت‌های ناب دانست و افزود: دولت سیزدهم در گسترش همکاری‌های چندجانبه با کشورهای افریقایی نگاه راهبردی دارد.

وزیر کار با بیان اینکه قاره آفریقا با ۵۵ کشور جمعیتی نزدیک به یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفر دارد، گفت: از حجم یک هزار میلیارد دلار تجارت کشورهای آفریقایی، سهم ایران تقریبا یک میلیاد دلار است که باید تسهیل روابط و بستر سازی مناسب تقویت شود.

او پیش‌شرط اصلی رشد هشت درصدی اقتصادی را توسعه و تقویت دیپلماسی دانست و اضافه کرد: رشد صادرات نفتی و غیرنفتی در دولت سیزدهم روند افزایشی و صعودی داشته اما نیازمند یک تحول اساسی در صادرات غیر نفتی هستیم.

مرتضوی یکی از مولفه های اصلی و مزیت‌های نسبی اقتصاد ایران را بخش تعاون دانست و تاکید کرد: وزارت تعاون آمادگی انتقال تجربیات بخش تعاون ایران را به کشورهای آفریقایی دارد.

وزیر کار دولت سیزدهم گفت: با تشکیل ستاد توسعه صادرات وزارت کار، مهم ترین برنامه این وزارتخانه در این حوزه تدوین برنامه راهبردی توسعه اقتصادی و صادرات، تبادیل هیات‌های تجاری با کشورهای مختلف و متنوع‌سازی بازارهای صادراتی است.

مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه ایران در این همایش مجازی گفت: قاره آفریقا ظرفیت‌های مناسبی در حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی از جمله در بخش‌های صنعت، صنایع پتروشیمی و حمل و نقل دریایی دارد.

وی قاره آفریقا را در اینده اقتصاد جهان بسیار تاثیرگذار دانست و افزود: وزارت تعاون به عنوان مجموعه جامع اقتصادی و اجتماعی می‌تواند با تسهیل روابط تجاری و اقتصادی با کشورهای افریقایی به افزایش درآمد ارزی کشور کمک کند.

حامد فروزان، مدیر کل امور بین الملل وزارت کار با بیان اینکه قاره آفریقا با جمعیتی بالغ بر ۴/۱ میلیارد نفر، دومین قاره وسیع جهان است، گفت: قاره آفریقا ۴۰ درصد طلا، ۷۳ درصد الماس، ۱۶ درصد اورانیوم، ۹ درصد بوکسیت، ۵ درصد ذغال سنگ، ۵ درصد مس و ۳۰ درصد اعضای سازمان ملل متحد، ۵۰ درصد از اعضای کنفرانس اسلامی و ۴۰ درصد کشورهای عضو جنبش غیرمتعهد ها را به خود اختصاص داده است.

او توسعه زیرساخت‌ها، صدور خدمات فنی، مهندسی و دانش بنیان به‌ویژه در پروژه‌های عمرانی و بهره‌برداری از معادن، تهاتر کالا با کالا و کالا با خدمات، تبادل هیات‌های تجاری، تقویت زیرساخت‌های تجارت با آفریقا شامل راه‌اندازی خط پروازی مستقیم ایران و آقریقا، برقراری خطوط منظم کشتیرانی به شمال، جنوب و غرب آفریقا، تقویت دیپلماسی کشاورزی و معدنی در آفریقا و ارائه خدمات بانکی به تجار را از مهم‌ترین الزامات برای توسعه تجارت با این قاره عنوان کرد.

فروزان افزود: متاسفانه طی دهه‌های گذشته همواره به این کشورها کم توجهی شده بود و هرگز به عنوان یک شریک بالقوه راهبردی به آنها نگاه نمی‌شد.

او گفت: تعامل و روابط اقتصادی بهتر با آفریقا نیازمند حضور فعالانه اقتصادی در کشورهای آفریقایی، ایجاد شناخت بهتر از فرهنگ و ظرفیت‌های این قاره، گسترش و توسعه روابط بانکی میان ایران و این قاره، تقویت و توسعه بازاریابی اقتصادی، گسترش حمل و نقل دریایی و خطوط کشتیرانی، توسعه گردشگری و افزایش رفت و آمدهای دیپلماتیک، بستر اعزام نیروی متخصص کار و ارائه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و صدور خدمات فنی و عمرانی است.

فروزان اضافه کرد: در حوزه معادن، در تلاش هستیم شرکت‌های زیرمجموعه را در شناخت ظرفیت‌های بسیاری که دارند در این قاره فعال کنیم.

او همچنین بیان کرد: در حوزه دارو با توجه به تنوع دارویی و ظرفیت تولید در مجموعه تیپیکو، فرصت خوبی برای صادرات دارو، تولید مشترک و صادرات فناوری های پیشرفته وجود دارد که در این راستا اقدامات موثری انجام شده و به زودی اعلام می‌شود.

نخستین همایش بین‌المللی مجازی توسعه روابط اجتماعی- اقتصادی وزارت کار با قاره آفریقا با حضور معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه، علیرضا عسگریان، دستیار ویژه وزیر، مدیرکل امور بین‌اللمل وزارت کار، رئیس سازمان بهزیستی، رئیس سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای و معاون امور اقتصادی وزارت کار برگزار شد.

سفرای ایران در کشورهای آفریقایی نیز ظرفیت‌های اقتصادی و اجتماعی خود را در کشورهای مستقر تشریح کردند.

کد خبر: 57509

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 1 =