دستگاه‌های ناقض قانون حمایت از حقوق معلولان تنبیه می‌شوند

مسئول دبیرخانه کمیته هماهنگی و نظارت بر اجرای قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت بهزیستی کشور گفت: دستگاه‌ها باید در مهلتی ۲۰ روزه، پاسخ خود را درباره اجرا و یا عدم اجرای این قانون به سازمان بازرسی کشور اعلام کنند.

منصور الله‌وردی در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین اضافه کرد: گزارش عملکرد سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ دستگاه‌ها در قالب وظایف‌ عمومی و تکالیف اختصاصی، بر اساس پاسخ‌های دریافتی تفکیک و آماده‌سازی شده و این گزارش مدون به منظور پیگیری‌های بعدی به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دفتر معاون اول رئیس جمهور و سازمان بازرسی کل کشور ارسال شده است.

او با تاکید بر لزوم عبور از مهلت قانونی مقرر برای ارزیابی نهایی عملکرد دستگاه‌ها افزود: در حال حاضر نمی‌توان دستگاه‌ها را به ارزیابی و قضاوت نهایی نشست و باید گزارش‌ها تکمیل شود.

الله‌وردی ادامه داد: سازمان بازرسی کل کشور قطعا مراحل قانونی مرتبط با پاسخ‌های دستگاه‌ها را در زمینه عدم یا نقص اجرای این قانون در دستور کار قرار می‌دهد. قطعا معرفی دستگاه‌های ناقض قانون به قوه قضاییه یا راه‌حل دیگری براساس روال قانونی در نظر گرفته‌ خواهد شد.

مسئول دبیرخانه کمیته هماهنگی و نظارت بر اجرای قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت بهزیستی کشور با اشاره به وظایف‌ عمومی و اختصاصی دستگاه‌ها در برابر قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت، تاکید کرد: آئین‌نامه اجرایی مواد (۳، ۹، ۱۲و ۱۳و ۲۵و ۱۴) پس از تصویب این قانون برای اجرا به سازمان‌ها و دستگاه‌های ذی‌ربط ابلاغ شد و هر دستگاه با بودجه دولتی موظف است این احکام را انجام دهد.

الله‌وردی در معرفی برخی وظایف اختصاصی دستگاه‌ها گفت: برخی وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها از جمله وزارت‌خانه‌های بهداشت، صمت و همچنین شهرداری‌ها و صداوسیما وظایفی تخصصی در برابر معلولان دارند که باید نسبت به انجام آنها متعهد باشند.

او اضافه کرد: وزارت‌ بهداشت مسئولیت‌هایی در زمینه بیمه خدمات‌ توانبخشی جسمی و روانی افراد دارای معلولیت به عهده دارد. مناسب‌سازی خودروها بر عهده وزارت صمت است. شهرداری‌ها باید مناسب‌سازی معابر و اماکن را در دستور کار خود قرار دهند. تخصیص پنج ساعت برنامه‌ هفتگی ویژه مسائل افراد دارای معلولیت نیز از وظایف اختصاصی سازمان صدا وسیما است.

کد خبر: 57521

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 8 =