کد یونیک؛ رمز شناسایی کودکان کار خیابان

با اجرای طرح اسکن عنبیه کودکان کار، مشخص شد بیشترین تعداد کودکان کار در 13استان کشور حضور دارند

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از روزنامه همشهری ، 13 استان کشور بیشترین کودکان کار را در خود جای داده‌اند. به‌گفته سرپرست دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور، از 14هزار و 600کودک کار و خیابان شناسایی شده در کشور، بخش قابل توجهی در استان‌های اصفهان، بوشهر، تهران، خراسان رضوی، خوزستان، سمنان، فارس، کردستان، مازندران، هرمزگان و یزد حضور دارند و همین موضوع باعث شده تا طرح پایلوت هویت این افراد از طریق اسکن عنبیه در این استان‌ها اجرایی شود. البته او این تأکید را هم کرده است که ثبت و احراز هویت کودکان کار در این استان‌ها حتماً با کسب رضایت از خودشان انجام می گیرد تا در سامانه 123ثبت شود.

کد یونیک
«کد یونیک» یا همان کدی که قرار است از طریق اسکن عنبیه چشم کودکان کار و خیابان را شناسایی کند، یکی از طرح‌های پنج‌گانه ساماندهی کودکان خیابان است که تحت عنوان توانمندسازی خانواده کودکان، جمع‌آوری مشخصات بیومتریک کودکان، اجرای طرح دوستدار کودک، بهره‌گیری از نظام تبلیغی، ترویجی و رسانه‌ای و رصد مستمر وضعیت کودک کار از طریق سامانه‌ای ویژه دنبال می‌شود. حالا که حدود یک سال و نیم از اجرای این طرح می‌گذرد، محمدرضا حیدرهایی می‌گوید: در کل کشور نزدیک به ۸۰ درصد و در تهران نزدیک به ۷۳ درصد از کودکان کار و خیابان شناسایی شده از اتباع سایر کشورها هستند. با اجرای طرح اسکن عنبیه کودکان کار و خیابان، کارشناسان بهزیستی امیدوارند به بانک اطلاعاتی جامعی درباره کودکان خیابان دسترسی پیدا کنند؛ چرا که دیگر در این طرح خبری از تکرار شمارش یک کودک در هر منطقه‌ای از کشور که باشد، نیست. سرپرست دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور همچنین ادامه می‌دهد: «از آنجایی که خانواده برخی از کودکان کار و خیابان، کارگر فصلی هستند، این کودکان در فصلی در یک استان شناسایی می‌شوند و در فصلی دیگر که برای کار به همراه خانواده به استان دیگری سفر می‌کنند، به‌دلیل نبود اطلاعات هویتی، در استانی دیگر خود را با نام دیگری معرفی می‌کنند. به همین دلیل لزوم ثبت اطلاعات هویتی کودکان با استفاده از اسکن عنبیه برای سازمان بهزیستی محرز شد و از این‌رو سازمان اقدام به خرید دستگاه اسکن عنبیه کرد تا اطلاعات کودکان از طریق این دستگاه ثبت شود».

افزایش دستگاه‌ها درصورت افزایش اعتبارات
به‌گفته حیدرهایی، درصورتی که منابع تأمین شود، بهزیستی دستگاه اسکن عنبیه در مراکز را افزایش خواهد داد؛ به‌طوری که درصورت تأمین منابع تا پایان سال، ۶۰ مرکز به این دستگاه مجهز و در فاز دوم همه مراکز مداخله در بحران به آن مجهز خواهند شد. او می‌افزاید: «هم‌اکنون ۱۳ دستگاه اسکن عنبیه در کشور وجود دارد. قیمت هر دستگاه هم‌اکنون حدود ۴۵ میلیون تومان است و ما برای تکمیل فاز نخست آن به ۶۰ دستگاه نیاز داریم. در فاز دوم نیز باید برای همه مراکز مداخله در بحران این دستگاه خریداری شود.» سرپرست دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور، می‌گوید طرح شناسایی کودکان کار با اسکن عنبیه، پایانی بر نابسامانی بانک اطلاعاتی کشور در حوزه کودکان خیابان است.

کد خبر: 57524

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 5 =