اشتغالزایی ۶۰ درصد فارغ التحصیلان آموزش دیده مراکز فنی و حرفه ای کشور

در حالی که گزارش مرکز آمار از کاهش ۱.۳ درصدی نرخ بیکاری دانش آموختگان دانشگاهی حکایت دارد، داده های سازمان فنی و حرفه ای از نقش مهارت آموزی در کاهش این نرخ خبر می دهند. بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری جمعیت ۱۵ساله و بیشتر فارغ التحصیل آموزش عالی، در پاییز امسال نشان می دهد ۱۲.۵ درصد از جمعیت فعال فارغ التحصیل آموزش عالی بیکار بوده اند این در حالی است که این آمار در مدت مشابه سال گذشته ۱۳.۸ درصد بوده است.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از روزنامه ایران، بر اساس اعلام سازمان آموزش فنی و حرفه ای بیش از ۴۰ درصد مهارت آموزان را دانش آموختگان دانشگاهی تشکیل می دهند که حدود ۶۰ درصد فارغ التحصیلانی که در دوره های مهارتی حضور داشتند، موفق به یافتن شغل و جذب در بازارکار می شوند.

سهم بالای دانش آموختگان از نرخ بیکاری و در مقابل، سهم قابل توجه افراد دارای مهارت در قالب نیروی کار دانش آموخته یا افراد بدون تحصیلات دانشگاهی، نشان از کارکرد مساله مهارت در یافتن اشتغال برای کارجویان دارد.

در طول دهه های گذشته باور نادرست اشتغال از مسیر دانشگاه، زمینه گسترش بی رویه، بدون ضابطه و فارغ از سیاستگذاری و برنامه ریزی درست برای ایجاد تناسب بین دانش آموختگان و نیاز بازار کار را فراهم کرده است. به دنبال استمرار این شرایط و نبود تعادل بین خروجی تحصیلکردگان دانشگاهی و بازار اشتغال، وضعیت نامتعادلی در عرضه و تقاضای حوزه اشتغال ایجاد شد و در این بین خلا مهارتی کارجویان بویژه دانش آموختگان بسیاری از رشته های دانشگاهی کاملا شکل گرفت.

با توجه به نیاز امروز بازار کار به جذب نیروی کار ماهر بویژه افراد دارای مهارت های به روز و دارای کاربرد چندوجهی در بخش فناوری، طبیعتا باید انگیزه کارجویان برای تقویت مهارت باشد.

در وضعیت ترسیم شده دانش آموختگان در حوزه های مهارتی، اشتغال و بیکاری در کنار انتخاب مسیر اشتغال از طریق تحصیلات دانشگاهی توسط کارجویان، تاکیدی بر لزوم بازتعریف ارتباط دانشگاه و مراکز آموزش مهارت و همچنین سیاستگذاری آموزش عالی با تلفیق مهارت آموزی است.

تربیت نیروی کار دانش آموخته ماهر برای ورود به بازار اشتغال علاوه بر تامین نیاز کسب و کارها به فارغ التحصیلان ماهر، رشد بهره وری و کاهش نرخ بیکاری را موجب می شود.

اشتغال بیش از ۲۴ میلیون نفر در کشور
اشتغال بیش از ۲۴ میلیون نفر در کشور، نشان از وجود شغل های مختلف با نیازهای مهارتی متفاوت دارد که در این میان بخش قابل توجهی از جامعه شاغلان را افراد ماهر تشکیل می دهند.

این مساله وقتی بیشتر رنگ حقیقت به خود می گیرد که معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از رشد ۴۰ درصدی ارائه آموزش های مهارتی به ۱۹ گروه مخاطب این سازمان در ۹ ماه سال جاری نسبت به زمان مشابه خبر داده است.

غلامحسین حسینی نیا، رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای گفته است که نیاز سالانه بازار کار به مهارت آموزی چهار میلیون نفر است و بر فراگیری مهارت آموزی تاکید کرده است. وی طرح های کهاد، نخلستان و محیط کار واقعی را از برنامه های جدید سازمان عنوان کرده و گفته که در طرح کهاد، دوره های آموزشی تلفیقی یا هیبریدی مهارتی همزمان با آموزش های کلاسیک، برای دانشجویان در نظر گرفته می شود که شامل ۵۴۰ ساعت آموزش معادل ۱۸ واحد درسی است.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای گفته که در طرح نخلستان نیز برای فارغ التحصیلان دانشگاهی که رشته های تحصیلی آنها در بازار کار، مشتری ندارد طرح آموزش مهارتی در حوزه های فناوری اطلاعات و ارتباطات در قالب دوره های ۶ ماهه و یک دوره سه ماهه کارورزی در مراکز پارک علم و فناوری و توسعه مهارت پیش بینی شده است.

معاون وزیر کار، بهترین نوع آموزش را آموزش در محیط کار واقعی خوانده و گفته که تجربه و مطالعات نشان می دهد که بهترین شیوه آموزشی، آموزش در محیط واقعی کار است و ۳۰ درصد از آموزش های مهارتی ارائه شده از طریق این سازمان به صورت تئوری و ۷۰ درصد به صورت عملی است.

بنا به گفته حسینی نیا، افراد در آموزش محیط واقعی کار به واحدهای کارگاهی معرفی شده و تحت پوشش بیمه حوادث قرار می گیرند. طبق آمار بیش از ۸۰ درصد این افراد جذب بازار کار می شوند و این طرح افزایش بهره وری ملی را به همراه دارد.

وی با اشاره به ارائه آموزش های مهارتی به یک میلیون و ۳۱۰ هزار نفر در ۹ ماهه سال جاری، گفته که ۶۳۲ هزار نفر در بخش دولتی و ۶۷۸ هزار نفر در بخش غیردولتی، موفق به کسب آموزش های مهارتی شدند.

بر اساس اعلام مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سال گذشته بیش از ۱۰۸ میلیون نفر- ساعت آموزش مهارتی در رشته های مختلف در مراکز مهارت آموزی ارائه شده است.

کاهش نرخ بیکاری با افزایش مهارت
کارشناسان حوزه کسب و کار معتقدند به واسطه نیاز مهارتی بازار کار، تقویت سیاست های مهارتی و تمایل کارجویان از جمله فارغ التحصیلان به کسب مهارت های فنی و تخصصی به دلیل ارتباط اشتغال و مهارت در سال های اخیر گسترش یافته است.

به اعتقاد کارشناسان و فعالان حوزه اشتغال و مهارت، با توجه به تاثیر شاخص های سیاستگذاری، حضور مربیان ماهر و حمایت های قانونی و مالی در افزایش مهارت آموزی، تاثیر مستقیم توسعه آموزش مهارت بر جذب افراد در بازار کار در این شرایط محقق می شود.

آمارهای اشتغال افراد ماهر و بیکاری کارجویان بدون مهارت نشان می دهد بخش عمده جامعه بیش از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار نفری کارجویان، به دلیل عدم مهارت های فنی و تخصصی، موفق به یافتن شغل مناسب و جذب در بازار کار نشده اند.

همچنین در نقطه مقابل این روند، افراد جذب شده در بازار اشتغال به دنبال مزیت مهارتی خود و به روزرسانی آن موفق به استمرار حضور در شغل های مربوطه شده اند.

مهارت فنی؛ ابزار جذب و اشتغال کارجویان
ناصر چمنی، کارشناس و فعال حوزه کسب و کار در گفت وگو با آتیه آنلاین با اشاره به اینکه مهارت به عنوان ابزار ورود به بازار اشتغال شناخته شده، گفت: کارجویان دارای مهارت در راستای یافتن شغل در بازار کار شرایط بهتری نسبت به دیگران تجربه می کنند.

وی افزود: با نگاه کارمندمحوری و به صرف دانش آموختگی، بدون کسب و به روزرسانی مهارت های فنی، امکان اشتغال و حضور موثر در کارگاه ها کمتر ایجاد خواهد شد.

چمنی با اشاره به آمار بالای بیکاری در بین افراد بدون مهارت، اظهار کرد: صرف داشتن مدارک دانشگاهی یا تجربیات اشتغال بدون کسب و گسترش مهارت مورد نیاز کارگاه ها، چالش اشتغال را برای افراد جویای کار باقی خواهد گذاشت.

وی افزود: هزینه کرد در مسیر دانشگاه بدون تلفیق مهارت آموزی با دانش نظری روز، بدون شاخص های موثر در اشتغال منجر به یافتن شغل مناسب برای جویندگان کار نمی شود. این نکته برای افراد بدون تحصیلات دانشگاهی هم صدق می کند.

وی تصریح کرد: عدم ایجاد ارتباط بین مراکز مهارت آموزی و کم توجهی سیاستگذاران و تصمیم سازان حوزه اشتغال به تاثیر مهارت در تربیت نیروی کار، رشد نرخ بیکاری و آسیب های متعدد برای کارجویان و کارفرمایان را به دنبال خواهد داشت. با توجه به جمعیت حدود ۲۴ میلیون نفری افراد ۱۵ ساله و بیشتر کشور، توسعه آموزش مهارتی جهت تربیت نیروی کار برای ورود به بازار اشتغال و هدفگذاری جذب این بخش از جامعه باید مورد توجه تصمیم سازان باشد. در این شرایط است که مهارت آموزی در قالب سیاست پایه اشتغال، امکان ایجاد تعادل عرضه و تقاضای نیروی کار را فراهم خواهد کرد.

بهره مندی از روش های متنوع آموزش مهارت علاوه بر امکان جذب نیروی کار و کارجویان برای فراگیری مهارت و تبدیل شده به افراد ماهر، ارتقاء و رشد بهره وری تولید و نیروی کار را با استفاده از چاشنی مهارت فراهم خواهد کرد.

در همین باره، سازمان آموزش فنی و حرفه ای در وضعیت ترسیم شده تدوین و تنظیم استانداردهای جدید آموزشی و تسریع در اجرای سیاست های کلان آموزش و مهارت محور در راستای تحقق اهداف مرتبط با تربیت نیروی کار و ارتقای کمی و کیفی سطح مربیان و آموزش های مهارتی نقش ویژه ای را ایفا خواهد کرد.

برش
افزایش مهارت آموزی اولویت اشتغالزایی در کشور است

رئیس کمیته کارگری و کارفرمایی با اشاره به اهمیت بحث اشتغال در کشور گفت: مهارت آموزی در اولویت های اشتغالزایی و اولویت های طرح سالانه یک میلیون شغل ما قرار دارد. پیش از ظهر دیروز نشست «اهمیت واکاوی و بررسی تطبیقی وضعیت فرهنگی، اجتماعی کارگران پیش و پس از انقلاب اسلامی» با حضور مسعود مقواساز (رئیس کمیته بسیج ستاد دهه فجر انقلاب اسلامی) و محمد چکشیان (معاون اجتماعی و فرهنگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی) در محل شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی برگزار شد. سردار مقواساز به تبیین و معرفی برنامه های ایام بزرگداشت دهه فجر و جشن های آن پرداخت. محمد چکشیان، معاون وزیر کار با اشاره به فرارسیدن ایام دهه فجر افزود: در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی رهبری تاکید ویژه ای بر نگاه امیدوارانه به آینده دارند. این نگاه خوشبینانه باید البته واقعی و منطقی باشد. رئیس کمیته کارگری و کارفرمایی گفت: یکی از مسائل ما اشتغال است اما پس از آن فرهنگ کار و اشتغال مهم است. ما بخشی از جامعه را داریم که یا انگیزه کار ندارند یا اینکه مهارت لازم را ندارند که به همین دلیل مهارت آموزی در اولویت های اشتغالزایی ما و اولویت های طرح سالانه یک میلیون شغل ما قرار دارد.

کد خبر: 57532

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =